ש"ס הודיעה על זהות המחליף של אריה דרעי כשר הפנים והבריאות: בהודעה רשמית מטעם המפלגה נמסר הבוקר (יום ב') כי ח"כ משה ארבל ימונה לתפקיד שר הבריאות ושר הפנים. ראש הממשלה בנימין נתניהו נאלץ לפטר את דרעי לפני כמעט שלושה חודשים מתפקידים אלו, בעקבות פסיקת בג"ץ בנושא.
2 צפייה בגלריה
משה ארבל
משה ארבל
משה ארבל. המחליף של דרעי
(צילום: יואב דודקביץ')
במכתב שפורסם בעיתון "הדרך" ועליו חתום זקן מועצת חכמי התורה, הרב משה מאיה, נכתב כי ארבל, שכיהן כסגן שר הבריאות והפנים, ימונה לתפקיד השר בשני משרדי הענק הללו, "עד אשר דרעי יוכל לחזור ולהתמנות לתפקיד השר, והרב ארבל יחזור לכהן כסגנו". בחודשים האחרונים כיהן יואב בן צור כממלא מקום שר הבריאות, ומיכאל מלכיאלי כממלא מקום שר הפנים, אך לכהונת ממלא מקום יש תוקף של שלושה חודשים בלבד.
בהודעה הודגש כי "כל ראשי הקואליציה" הצהירו על נכונתם "לתקן את העוול הנורא" שנעשה לכאורה לדרעי ולתקן את החוק - ייתכן שהכוונה ל"חוק דרעי 2" - כדי לאפשר ליו"ר ש"ס לחזור "למקומו הראוי" בממשלה, לשון ההודעה. "חברי הכנסת של סיעת ש"ס יחד עם כלל חברי הקואליציה, יפעלו להעביר בהקדם האפשרי את החוק הנדרש על מנת לתקן את העוול, ולמנות את הרב רבי אריה דרעי לשר", נכתב עוד.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי. בש"ס מבטיחים: "נתקן את העוול הנורא"
(צילום: עמית שאבי)
דרעי, נזכיר, הודח מתפקידיו כשר הבריאות והפנים בינואר השנה בעקבות פסיקת בג"ץ שבה נקבע כי מינויו של מי שהורשע בעבר בעבירות שחיתות לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני" וכי הוא גם העניק "מצג שווא" לבית משפט השלום, שבשנה שעברה הרשיע אותו בהסדר טיעון בעבירות מס - הסדר שבמסגרתו קיבל רק עונש מאסר על תנאי, בין היתר על רקע הסכמתו אז להתפטר מהכנסת.
בקואליציה העבירו לפני כן חוק שנועד לאפשר לדרעי לחמוק מהצורך בהכרעה בנוגע לשאלה אם יש עליו קלון או לא (בגלל ההרשעה בעבירות מס), אבל החוק לא מנע את פיטוריו. בתגובה קידמה הקואליציה חוק חדש, שכונה "חוק דרעי 2", ומטרתו הייתה להבטיח את מינוי יו"ר ש"ס באמצעות איסור מפורש על בג"ץ לעסוק במינוי שרים. החוק כבר מוכן לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, אבל בחודש שעבר חקיקתו הוקפאה כחלק מהשהיית המהפכה המשפטית, ולפי הדיווחים דרעי עצמו תמך אז בהקפאה.
ארבל, שמונה כעת למחליפו של דרעי, הוא בן 39 ומכהן כחבר כנסת מאז 2019. הוא נולד בפתח תקווה לאב שהיה פעיל במפלגת ש"ס. בצעירותו שירת בצה"ל ביחידה לזיהוי חללים בפיקוד העורף, וכתובע צבאי במהלך שירות המילואים שלו. יש לו תואר שני במשפטים, ובמשך שנים ניהל מכון שמפעיל כולל לאברכים. ב-2016 מונה לראש המטה של דרעי, ושלוש שנים אחר כך נבחר כאמור לחבר כנסת. הוא היה זה שיזם את שני החוקים שנועדו לאפשר לדרעי לכהן כשר, "חוק דרעי 1" ו"חוק דרעי 2", ובין היתר זכורה ההתפרצות שלו בדיון בבג"ץ שעסק ביו"ר ש"ס בינואר האחרון, אז טען כי נאמרים שם "שקרים" וספג נזיפה מהנשיאה אסתר חיות.