מוחמד ג'עברי, המחבל שרצח אמש (שבת) ישראלי ליד מכולת בשטח שבין קריית ארבע לחברון ופצע גם את בנו ושניים נוספים, היה חולה סרטן - והיה מודע לכך שמצבו הרפואי בעייתי. כך לפי גורם ביטחוני. ג'עברי חוסל לבסוף על ידי קצין מגולני בבגדים אזרחיים שהיה בחופשה מהצבא לאחר שאיש ביטחון - הרבש"צ של קריית ארבע - דרס אותו עם הרכב הממוגן שלו. צפו בתיעוד החיסול בפתח הידיעה.
"קפצנו לזירה מהבית בעקבות דיווח על ירי, אני ביחד עם עוד לוחם מצוות כוננות", סיפר הרבש"צ ל-ynet. "הגענו לזירה והיו כבר חילופי אש עם המחבל. דרסתי את המחבל ונטרלתי אותו. בהמשך חייל שנמצא בחופשה סיים את האירוע סופית וירה למוות במחבל". קיים חשד שהמחבל הגיע לזירה באמצעות סייען שהסיע אותו למקום. צה"ל מבצע סריקות ובודק אם היו מעורבים נוספים בפיגוע שהספיקו להימלט.
ג'עברי, שפתח באש ב-M-16 וירה גם לעבר חובש שהגיע לסייע לנפגעים, הוא חבר גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. ארבעה ימים לפני הפיגוע כתב המחבל, שעבד כמורה לחינוך איסלאמי בבית ספר יסודי בחברון, פוסט בפייסבוק עם ציטוטים של פסוקים מהקוראן. "האם חשבתם להיכנס לגן עדן?", כתב שם בין היתר.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מחבל פיגוע ירי קריית ארבע
תיעוד מחבל פיגוע ירי קריית ארבע
תיעוד מפיגוע הירי
6 צפייה בגלריה
מוחמד כאמל אלג'עברי
מוחמד כאמל אלג'עברי
המחבל מוחמד ג'עברי. היה מודע לכך שמצבו הרפואי בעייתי
בעקבות הפיגוע, במהלך הלילה לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב מיפו את ביתו של ג'עברי בחברון לקראת הריסה, ועצרו את אחיו, ואיל ג'עברי. האח נידון בעבר לשני מאסרי עולם, שוחרר מהכלא בעסקת שליט לפני 11 שנים, והורחק לעזה. לאחר הפיגוע אמר האח לתקשורת הפלסטינית: "אם אחי שהיד, זה בתגובה לפשעי הכיבוש בגדה המערבית, בעזה ובירושלים". לאחר הפיגוע נורו זיקוקים בחברון, חולקו ממתקים לנהגים ונשמעו קריאות תמיכה בחמאס: "אנחנו אנשיך, מוחמד דף".
מחקירת הפיגוע עולה כי לאחר הגעתם למכולת הפלסטינית, חזרו האב והבן לרכבם - ואז הגיע המחבל ברכבו, ופתח לעברם באש. האב מת מפצעיו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, בנו נפצע באורח קל. חובש מד"א עופר אוחנה ואיש ביטחון הגיעו מיד לאחר מכן למקום, והמחבל ירה גם לעברם. החובש נפצע באורח קשה, ואיש הביטחון נפצע באורח קל. לאחר מכן הגיעו כאמור לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע, שדרס את המחבל, שחוסל לאחר מכן על ידי אותו חייל בחופשה. אדם נוסף, פלסטיני שאינו חשוד, נפצע באורח קל גם הוא ופונה על ידי הסהר האדום.
6 צפייה בגלריה
פיגוע הירי בקריית ארבע ונטרול המחבל
פיגוע הירי בקריית ארבע ונטרול המחבל
רבש"צ היישוב, שנטרל את המחבל
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בקריית ארבע
כוחות צה"ל בקריית ארבע
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
מיחידת הטראומה בבית החולים הדסה עין כרם נמסר כי איש הביטחון והבן שנפצעו באורח קל שוחררו במהלך הלילה הביתה לביתם, לאחר שקיבלו טיפול רפואי. במקביל, החובש אוחנה, שנפצע באורח קשה, עבר בהצלחה שני ניתוחים במהלך הלילה בבית החולים שערי צדק בעיר. הוא עודנו מורדם ומונשם ביחידת הטיפול הנמרץ בבית החולים, אך מצבו התייצב ולא נשקפת סכנה לחייו. אוחנה נפצע בפיגוע כשלושה שבועות לפני חתונתה של בתו עם בנו של אברהם חיסנו, שנרצח בפיגוע דריסה ליד חברון ב-2015.
החייל שנטרל את המחבל, סגן-משנה ב', מ"מ בחטיבת גולני, סיפר כי קפץ לזירת האירוע לאחר ששמע יריות באזור. "ישבתי בביתי, כשלפתע שמעתי יריות מבחוץ. יצאתי החוצה תוך כדי שאני דורך את הנשק שלי, חברתי לקב"ט חברון ונסענו יחד לזירה. נתקלנו במחבל, שפתח עלינו בירי. השבתי באש, אך הקב"ט נפגע. חילצתי אותו לאחור והמשכתי לירות על המחבל, עד שהגיע רבש"צ היישוב ודרס אותו", העיד.
6 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל
פעילות כוחות צה"ל
פעילות כוחות צה"ל בחברון למיפוי בית המחבל לקראת הריסה
(צילום: דובר צה"ל)
חובש מד"א שנכח בזירה אמש, ישראל ליאור, סיפר לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי הגיע למקום יחד עם החובש אוחנה, שנפצע כאמור באורח קשה. "הגענו לזירה והענקנו טיפול רפואי לאב שנפצע אנוש, ואז נפתחה עלינו אש, צרורות של ירי. עופר צעק שנפגע, וכדי להגיע אליו הורדתי את הווסט של החובש. כך הרגשתי פחות בולט בשטח, וזה אפשר לי להגיע אליו.
"טיפלתי בו כשאנחנו עדיין תחת אש, ואחרי כמה דקות שהרגישו כמו נצח הגיעו כוחות הרפואה. עופר היה בהכרה באותו זמן", סיפר. ליאור, שעובד כחובש במשך כשש שנים, העיד כי טרם חווה אירוע דומה. "זה היה אירוע לא פשוט, שמעלה מחשבות בנוגע לאירוע הבא שאוזעק לסייע בו. כאנשי רפואה אנחנו מרגישים שהשטח בתקופה האחרונה בוער הרבה יותר, שאנחנו בחצי מלחמה".

חאזם קאסם, דובר חמאס, מיהר כצפוי לברך על הפיגוע: "ההתנגדות בגדה המערבית מוכיחה את יכולתה להפתיע את הכיבוש ולהכות בכל מקום". הוא הוסיף: "ההתנגדות המרדנית בחברון ממשיכה בפעולה הג'יהאדיסטית, והופכת את כל הערים, המחנות והכפרים בגדה המערבית למבצרי התנגדות ומהפכה". בחברון חילקו ממתקים לעוברים ושבים אחרי הפיגוע.
בעקבות הפיגוע תוגברו בגזרת יהודה הכוחות שעל הצירים והיישובים מחשש לפיגועי חיקוי והשראה. שר הביטחון בני גנץ מסר שעה קלה לאחר הפיגוע כי ערך הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ רונן בר. גנץ מסר כי הורה בדיון "לגבש שורה של צעדים מבצעיים" והבטיח כי כוחות הביטחון "ישימו ידם" על כל המעורבים בפיגוע. "אני מבקש להביע צער עמוק על הירצחו של אזרח ישראלי בפיגוע במרחב חברון. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים", מסר.