המחבל פתח באש עם רובה מסוג M-16 לעבר אב ובנו שהגיעו למכולת פלסטינית, ואז גם לעבר כוחות הרפואה והביטחון שהוזעקו למקום: מפרטים נוספים שמתבררים מהפיגוע הקשה אמש (מוצאי שבת) סמוך לקריית ארבע, עולה כי הירי נפתח לעבר אב ובנו שהגיעו למכולת בבעלות של פלסטיני בשטח שבין קריית ארבע לחברון. המחבל שהיה ברכב פתח לעבר השניים באש כאשר כבר חזרו לרכבם. מצבו של האב, כבן 50, הוגדר אנוש, אך בהמשך נקבע מותו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
9 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת פיגוע הירי לעבר קריית ארבע
תיעוד מזירת פיגוע הירי לעבר קריית ארבע
הנזק הכבד לרכבים שמעורבים בפיגוע הירי
פיגוע הירי בקריית בארבע: תיעוד מרגעי הירי

בעקבות דיווח ראשוני על הירי הוקפץ למקום איש ביטחון יחד עם החובש עופר אוחנה - והמחבל ירה גם לעברם. איש הביטחון נפצע באורח קל, והחובש נפצע באורח קשה. לאחר מכן הגיע למקום איש ביטחון נוסף - הרבש"ץ קריית ארבע - שדרס עם הרכב הממוגן שלו את המחבל וניהל מולו קרב יריות יחד עם איש ביטחון נוסף. המחבל - שזוהה על ידי הפלסטינים כפעיל חמאס, חוסל לבסוף על ידי חייל בבגדים אזרחיים שנמצא בחופשה מהצבא. הרבש"ץ סיפר: "קפצנו לזירה מהבית בעקבות דיווח על ירי, אני ביחד עם עוד לוחם מצוות כוננות. הגענו לזירה והיו כבר חילופי אש עם המחבל. דרסתי את המחבל ונטרלתי אותו. בהמשך חייל שנמצא בחופשה סיים את האירוע סופית וירה למוות במחבל".
בפיגוע נפצעו לצד החובש אוחנה שמצבו קשה עוד שני ישראלים, בני 49 ו-19, ומצבם מוגדר קל. אדם נוסף, פלסטיני שאינו חשוד, נפצע קל גם הוא ופונה על ידי הסהר האדום. קיים חשד שהמחבל הגיע לזירה באמצעות סייען שהסיע אותו למקום. צה"ל מבצע סריקות ובודק אם היו מעורבים נוספים בפיגוע שהספיקו להימלט.
שותפו של החובש אוחנה, חובש רפואת חירום במד"א ישראל ליאור, שחזר: "הגעתי עם חובש נוסף לזירת האירוע סמוך לחסם אשמורת בחברון. הבחנו ברכב כשבכיסא שליד הנהג ישב גבר כבן 50 מחוסר הכרה עם פצעי ירי בגופו. יחד איתי היה חובש בכיר במד"א שהחל לטפל בפצוע שברכב. בזמן שרצתי להביא ציוד רפואי שמעתי את החובש שאיתי צעק 'נפצעתי. ירו עליי'. תפסנו מחסה ובזמן שאני מעניק טיפול מציל חיים לחובש שאיתי הזעקנו כוחות נוספים, ולאחר שהגיעו פינינו את הפצוע מהרכב ואת החובש שאיתי לבתי החולים כשמצבו של החובש קשה ויציב והפצוע השני שהיה ברכב במצב אנוש". בהמשך כאמור, נקבע מותו של האב שנפצע אנושות.
9 צפייה בגלריה
הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע מפונים לבית החולים - בניהם פצוע במצב אנוש
הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע מפונים לבית החולים - בניהם פצוע במצב אנוש
פינוי הפצועים לבית החולים בירושלים, אמש
(צילום: רויטרס)
כמה שעות לאחר הפיגוע, דובר צה"ל עדכן כי אש נפתחה מרכב לעבר חיילים סמוך לכפר הפלסטיני בני נעים שבאזור חברון. הלוחמים ירו לעבר המחבלים שנמלטו עם הרכב מהמקום. לא היו נפגעים באירוע, וצה"ל מבצע סריקות אחר היורים. כמו כן, אחרי הפיגוע צעיר בשנות ה-20 לחייו נפצע באורח קל לאחר שנפגע מאבנים שיודו לעבר רכבו בכביש 3698 סמוך לצומת מעלה עמוס שבגוש עציון. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים שערי צדק בירושלים עם חבלת ראש.
הפיגוע שאירע סמוך לקריית ארבע בוצע כפיגוע "משיכה": כלומר ירי שמטרתו להזעיק למקום את כוחות הרפואה והביטחון - כדי לפגוע גם בהם. מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף אבי בלוט, הגיע אמש לזירה. בעקבות הפיגוע תוגברו בגזרת יהודה הכוחות שעל הצירים והיישובים מחשש לפיגועי חיקוי והשראה. שר הביטחון בני גנץ מסר שעה קלה לאחר הפיגוע כי ערך הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ רונן בר. גנץ מסר כי הורה בדיון "לגבש שורה של צעדים מבצעיים" והבטיח כי כוחות הביטחון "ישימו ידם" על כל המעורבים בפיגוע. "אני מבקש להביע צער עמוק על הירצחו של אזרח ישראלי בפיגוע במרחב חברון. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים", מסר.
9 צפייה בגלריה
מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט וראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן בזירת הפיגוע
מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט וראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן בזירת הפיגוע
מפקד אוגדת איו"ש בזירת הפיגוע ביחד עם ראש מועצת קריית ארבע
בהמשך מסר גם ראש הממשלה יאיר לפיד כי השתתף בדיון הערכת המצב וכי קיבל עדכון על הצעדים שננקטים כעת "כדי לשמור על שגרה בטוחה", ומסר כי הנחה לתגבר את כוחות הביטחון באזור הפיגוע כבר מהלילה, ו"להמשיך בכוננות בכלל הזירות". גם לפיד שלח תנחומים למשפחת הנרצח: "אין מילים שיכולות לנחם אתכם בשעה קשה זו. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים. נפעל בכל הכלים שעומדים לרשותנו ולא ניתן לטרור להרים ראשו".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב שלח גם הוא תנחומים ומסר: "הטרור הפלסטיני לא ישבור ולא יכניע אותנו. נמשיך להיאבק בו במלוא הנחישות והעוצמה, יום ולילה, ובכל מקום בו נמצאים המחבלים ושולחיהם". נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "מזועזע מהפיגוע בקריית ארבע בצאת השבת ומתאבל עם משפחתו ואוהביו של הנרצח. אני מתפלל להחלמתם המהירה של הפצועים ומחזק את תושבי קריית ארבע בשעה קשה זו. מחזק את איש הביטחון של היישוב שנטרל את המחבל המתועב בתושייה גדולה, את צה"ל, המשטרה וכוחות הביטחון שפועלים כל העת למען בטחון ישראל".
בעקבות הפיגוע נרשמו אמש כמה הפגנות של מתנחלים בכמה מוקדים ביהודה ושומרון. ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן אמר אמש כי באזור היה מחסום שנפתח מוקדם יותר השנה - ולא נסגר חרף דרישותיהם בפני משרד הביטחון לסגור אותו מחשש לפיגועים. "אנו מוחים על הכוונה לפתוח מחדש את הציר, שכן פתיחת הציר מסכנת את התושבים היהודים הנעים בציר זה, בין חסם ציון ובין חסם אשמורת", כתב ראש המועצה במכתב שמוען לשר הביטחון בחודש מאי. "תושבי קריית ארבע וחברון מבקרים במוסכים המצויים בציר באופן יום יומי. פתיחת הציר תאפשר לכל חוליית מחבלים חמושה להגיע עם רכב מכל מקום בחברון ועד חסם ציון הסמוך מאוד לגבעת האבות ולשער המערבי ביישוב, וזאת ללא שום בידוק או חסם, ותיפתח בפניהם דרך קרובה לחדירה מגדר קריית ארבע".
9 צפייה בגלריה
אזור הפיגוע
אזור הפיגוע
אזור הפיגוע ליד קריית ארבע
(צילום: AFP)
בשכונת גבעת האבות בקריית ארבע, ששוכנת סמוך מאוד לאזור הפיגוע ושתחילה דווח כי הירי בוצע לעברה, מתגוררת משפחתו של ח"כ איתמר בן גביר, שלא היה שם ולא נפגע. הוא צייץ: "משפחתי נמצאת כרגע מאובטחת תחת מתקפת יריות על ביתנו בגבעת האבות. נשמעים לכוחות הביטחון".
חאזם קאסם, דובר חמאס, מיהר כצפוי לברך על הפיגוע: "ההתנגדות בגדה המערבית מוכיחה את יכולתה להפתיע את הכיבוש ולהכות בכל מקום". הוא הוסיף: "ההתנגדות המרדנית בחברון ממשיכה בפעולה הג'יהאדיסטית, והופכת את כל הערים, המחנות והכפרים בגדה המערבית למבצרי התנגדות ומהפכה". בחברון חילקו ממתקים לעוברים ושבים אחרי הפיגוע.
הפיגוע אמש הגיע אחרי רצף של פיגועים נוספים בשבועות האחרונים, שבהם נרצחו לוחמת המעברים סמלת נועה לזר, שנורתה למוות בפיגוע במחסום שועפט, ולוחם סיירת גבעתי סמל-ראשון עידו ברוך, שנורה למוות באזור שבי שומרון והמצוד אחר המחבל או המחבלים שירו בו נמשך.
9 צפייה בגלריה
מוחמד כאמל אלג'עברי
מוחמד כאמל אלג'עברי
מוחמד כאמל אל-ג'עברי - שזוהה כאיש חמאס
לאחר פיגוע הירי בקריית ארבע: חוגגים בחברון עם חלוקת ממתקים

לפני שבוע אירע פיגוע דקירה בגינה ציבורית בצפון-מזרח ירושלים, סמוך לשכונת שועפט. צעיר חרדי כבן 20 נפצע באורח קשה, וכוחות משטרה דלקו אחר החשוד בביצוע הפיגוע במשך כשעה עד שתפסו וירו בו במגרש כדורגל סמוך. כמה שעות לפני כן פלסטיני שנהג ברכב עם לוחית זיהוי ישראלית התנגש בעמדה ממוגנת בכניסה למעבר ריחן שבצפון השומרון, סמוך לג'נין. משרד הביטחון התייחס לאירוע כניסיון פיגוע, ולא היו נפגעים מלבד הפלסטיני.
ביום שלישי האחרון נפצע באורח בינוני-קשה בן 63, תושב ממרכז הארץ, בפיגוע דקירה בכפר פונדוק שבשומרון. האיש נכנס ככל הנראה לכפר על מנת לערוך קניות ונדקר בבטנו. בתום מצוד שארך כשלוש שעות, הדוקר נתפס. לוחמי צה"ל טיפלו בפצוע ופינו אותו לבית החולים שיבא בתל השומר. בפיגוע נוסף, בלילה שבין חמישי לשישי, מחבלים פתחו באש לעבר מחסום חווארה, סמוך לשכם. הלוחמים ששהו במחסום השיבו אש לעבר שני רכבים חשודים, הרגו שני מחבלים ופצעו מחבל נוסף.
פורסם לראשונה: 23:56, 29.10.22