אחרי חודשים של תקיפות בים האדום, החות'ים הודיעו על הרחבת פעולותיהם הצבאיות לאזורים נוספים: דובר הצבא החות'י, יחיא סריע, הודיע אתמול (שישי) כי שליחי איראן בתימן החלו לתקוף כלי שיט גם באזור האוקיינוס ההודי - כמו גם בנתיב "כף התקווה הטובה" שבאוקיינוס האטלנטי, סמוך לדרום יבשת אפריקה, שמהווה נתיב חלופי לספינות שלא רוצות לעבור במצר באב אל-מנדב בעקבות המתקפות.
6 צפייה בגלריה
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן
מנהיג החות'ים, עבד אל-מליכ אל-חות'י. "נגיע למקומות שהאויב לא מצפה להם"
סריע אמר את הדברים כשהגיע אתמול לשאת נאום בכיכר א-סבעין שבצנעא במסגרת הפגנות התמיכה בפלסטינים שמתקיימות מדי יום שישי במדינה. זו הייתה הפעם השנייה בסך הכול מתחילת המלחמה שבה סריע הגיע לשאת נאום צבאי במסגרת הפגנות הענק בימי שישי. לדבריו, פעולות החות'ים באוקיינוס ההודי יהיו נגד "ספינות ישראליות, כאלה הקשורות לישראל או ספינות שפונות לנמלי ישראל".
נתיב "כף התקווה הטובה", שבו החות'ים כאמור מאיימים לתקוף גם כן, נחשב עד כה לבטוח, ולכן ספינות שלא רצו להסתכן בתקיפה הוסטו אליו. זאת על אף העובדה שהוא האריך את הדרך, והעלה את עלויות השילוח בצורה משמעותית. בנאומו אתמול, הדובר החות'י הזהיר את הספינות הישראליות לא לעבור דרך הנתיב החלופי - "אחרת הן יהפכו למטרה שלנו".
סריע אמר כי הכוחות החות'ים ביצעו כבר "שלושה מבצעים" נגד שלוש ספינות ישראליות ואמריקניות באוקיינוס ההודי באמצעות מספר טילים ימיים וכטב"מים, ושהמבצעים "השיגו את מטרותיהם". הוא הדגיש כי גם הפעילות נגד ספינות ישראליות או כאלה הפונות לישראל בים האדום ובים הערבי תימשך עד "שתיעצר התוקפנות בעזה ויוסר המצור". במהלך נאומו אתמול סריע הודיע כי הכוחות החות'ים תקפו בים האדום את הספינה PACIFIC 01 באמצעות טילים, ומשחתת אמריקנית באמצעות כטב"מים.
6 צפייה בגלריה
דובר הח'ותים  יחיא סריע
דובר הח'ותים  יחיא סריע
"מי שיעבור בנתיב החלופי - יהפוך למטרה שלנו". דובר הצבא החות'י
(צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFPB)
6 צפייה בגלריה
הפגנות בתימן
הפגנות בתימן
מדי שישי בתימן: הפגנות תמיכה גדולות בפלסטינים
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
להודעה של סריע קדם ביום חמישי נאום של מנהיג החות'ים, עבד אל-מליכ בדר א-דין אל-חות'י, שבו הודיע לראשונה על עליית המדרגה והרחבת הפעולות לאוקיינוס ההודי. "אנו מודיעים על מניעת מעבר של ספינות ישראליות מהאוקיינוס ההודי ודרום אפריקה לכיוון 'כף התקווה הטובה'. הכוחות בתימן ימשיכו בקרב לתמיכה בעם הפלסטיני". עוד הוא אמר כי ארגונו מתכוון להרחיב את הפעולות ולהגיע למקומות "שהאויב לא מצפה להם". בנאומו, אל-חות'י העביר ביקורת רבה על המדינות המוסלמיות שלדבריו לא מספקות נשק לחמאס, ושיבח את איראן שעושה זאת.
גורם צבאי מטעם החות'ים אמר לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, כי הצהרת הארגון על הרחבת פעולותיהם נגד ישראל לאוקיינוס ההודי היא רק השלב הראשון - שאחריו יגיעו שלבים נוספים שיכללו מניעה מספינות אמריקניות ובריטיות לעבור שם.
חבר הלשכה המדינית של החות'ים ("אנסאר אללה"), עלי אל-קחום, אמר לעיתון הלבנוני כי הרחבת הפעולות מהים האדום ומפרץ עדן לים הערבי ולאוקיינוס ההודי מגיעה במסגרת התגברות הלחימה. "נכפה משוואה צבאית חדשה מחוץ לים האדום ומפרץ עדן. מחכות הפתעות רבות בתקופה הקרובה", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
בחמאס הביעו את הערכתם לפעילות החות'ים. איסמעיל הנייה
האיומים החדשים מצד החות'ים על הרחבת פעילותם הימית נגד ישראל מגיעים על רקע פרסומים על התחזקות הקשרים בינם לבין הפלסטינים. אתמול פורסם ברשת אל-מיאדין הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, כי חמאס, הג'האד האיסלאמי והחזית העממית לשחרור פלסטין נפגשו עם "אנסאר אללה" כדי לתאם את השלב הבא.
לדברי גורמים שדיברו עם אל-מיאדין, החות'ים הבטיחו לפלגים הפלסטיניים את המשך "פעולות התמיכה" שלהם בים האדום, ואמרו להם שהתקיפות האוויריות של ארה"ב ובריטניה נגדם לא יביאו לשינוי. לפי הדיווח, הפגישה התקיימה בהשתתפות גורמי הנהגה מהפלגים, שמסרו את הערכתם להתנהלות החות'ים. המפגש התקיים במסגרת היערכות לאפשרות של הרחבת ההסלמה ברמדאן, כמו גם לפעולה צבאית אפשרית של ישראל רפיח.
לפני כשבוע דווח באל-ג'זירה כי החות'ים מתואמים עם הזרוע הצבאית של חמאס גם בנוגע לצוות הספינה "גלקסי לידר", שמוחזק בידי החות'ים מחודש נובמבר האחרון. בכיר ב"אנסאר אללה" אמר לרשת כי "אנחנו מתואמים עם אל-קסאם בנוגע לצוות הספינה המוחזק על ידינו". אתמול דווח ב-CNN כי החות'ים הודיעו שההחלטה על שחרור צוות הספינה תתקבל על ידי חמאס.
6 צפייה בגלריה
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
גלקסי לידר. צוות הספינה עדיין מוחזק בידי החות'ים
החות'ים זוכים לשבחים בחודשים האחרונים מגורמים שונים ב"ציר ההתנגדות" על פעילותם למען הפלסטינים ופגיעתם בישראל, בעיקר מבחינה כלכלית. בחודשים האחרונים, מאז הצטרפותם למלחמה לצד הפלסטינים, מתקבלים ללא הפסקה דיווחים על תקיפות שלהם נגד ספינות שונות באזור ים סוף, כשחלק מהתקיפות גרמו נזקים משמעותיים לספינות, לטביעתה של ספינה אחת ואף להרוגים.
שלשום דיווחה התקשורת הממלכתית ברוסיה כי החות'ים טוענים שמאגר הנשק שלהם כולל כעת גם טילים היפרסוניים – נשק מתקדם מסוגו שהשימוש בו עלול להיות בגדר הסלמה דרמטית של הלחימה במזרח התיכון. טענת החות'ים הובאה בדיווח של סוכנות הידיעות הרוסית "ריה נובוסטי", אך מבלי לחשוף מי השמיע אותה ומבלי לגבותה בראיות.
טילים היפרסוניים הם טילים שנעים במהירות של יותר מ-5 מאך, והם עלולים להציב אתגר משמעותי בפני מערכות להגנה מפני טילים, הן בשל מהירותם והן בשל יכולת התמרון שלהם. בדיווח של הסוכנות הרוסית צוטט "גורם צבאי רשמי המקורב לחות'ים", והוא טען בו כי המורדים בתימן כבר ערכו ניסוי מוצלח או ניסויים מוצלחים בשימוש בטיל החדש, המסוגל לדבריו להגיע למהירות של 8 מאך – פי שמונה ממהירות הקול. הגורם המצוטט טען כי החות'ים מתכוונים להתחיל לייצר את הטיל הזה בעצמם כדי להשתמש בו להתקפות נגד מטרות בים האדום, במפרץ עדן ובישראל.