1 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוסטרציה. כמחצית מהפגיעות - בתוך המשפחה
(צילום: shutterstock)
במסגרת יום המאבק באלימות מינית המצוין בכנסת פרסם אחר הצהריים (יום ג') משרד הרווחה והביטחון החברתי נתונים על עלייה באלימות מינית כלפי ילדים בשנת 2020 – שנת הקורונה. על פי הנתונים, במהלך 2020 ניתן סיוע ל-2,839 מטופלים במרכזים האזוריים לילדים ולבני נוער נפגעי פגיעות מיניות, לעומת 2,285 בשנת 2019. מדובר בעלייה של יותר מ-24%. יצוין שמדובר בנתון חסר מאחר שלא כל הנפגעים מגיעים למרכזים אלו. נתונים אלה תואמים את הדו"ח השנתי שהגיש איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית כבר בנובמבר שעבר.
10% מהמטופלים במרכזים היו בני 6-3, כ-44% בני 12-7 ו-46% היו בני 18-13. מרבית הנפגעים הן בנות מעל גיל 12 (כ-60%). עד גיל ההתבגרות – שיעור הנפגעים של בנים ובנות זהים.
מפילוח הנתונים עולה ששיעור גבוה של הפגיעות המיניות מתרחש בין קטינים: 52% מהפוגעים היו קטינים ו-44% בגירים (זהותם של 4% אינה ידועה). כמעט מחצית מהפגיעות היו בתוך המשפחה (כ-46%). חלק מהנפגעים חוו יותר מפגיעה אחת על ידי פוגעים שונים.
במרכזים ויחידות לבגירים נפגעי תקיפה מינית טופלו בשנת 2020 כ-2,440 בני אדם, מתוכם 1,987 נשים, 278 גברים ו-181 ממגדר אחר.
טקס חילופי שרים במשרד העבודה והרווחההשר מאיר כהןצילום: מתן רייזמן, לע"מ
משרד הרווחה מפעיל היום 21 מרכזי טיפול אזוריים וכ-50 שלוחות טיפוליות עבור ילדים ובני נוער נפגעי פגיעות מיניות והוריהם. מרכזים אלה מעניקים טיפול רגשי שמטרתו לסייע להתמודד עם הפגיעה. המרכזים מעניקים טיפול גם לילדים ובני נוער המפגינים התנהגות מינית לא מותאמת או פוגעת, במטרה למנוע התפתחות שלה בעתיד. על פי משרד הרווחה, עלות המרכזים הללו עמדה ב-2020 על כ-34 מיליון שקל.
שר הרווחה והשירותים החברתיים והביטחון החברתי, מאיר כהן: "עלינו להעניק לנפגעים את מלוא התמיכה שאנחנו כחברה יכולים לתת. פגיעה מינית יכולה להיות פצע פתוח בנפשם של הנפגעים והנפגעות ולכן משרד הרווחה פועל כל העת לאיתור צרכים נוספים. המשרד פועל ליישום ההמלצות של ועדת ברלינר על מנת להציב עובדים סוציאליים ייעודיים לליווי נפגעי עבירה, תהליך שאורך לא פעם כמה שנים".