חודשיים אחרי התלקחות המטען באוטובוס בביתר עילית, ביום שבו אירע הפיגוע הרצחני ברחוב דיזנגוף, הודיע שב"כ כי חשף חוליית טרור של החזית העממית בבית לחם, שהייתה מעורבת באותו ניסיון פיגוע בביתר עילית ותכננה פיגועי טרור נוספים.
בהודעת שב"כ הבוקר (שני) נמסר כי בפעילות משותפת של שב"כ, צה"ל ומשטרה נעצרו שישה פעילי החזית העממית, החברים בתא הסטודנטים הפועל מטעמו, תושבי מחנה הפליטים דהיישה, הכפר בתיר ובית ג'אלא באזור בית לחם. הפעילים הם וסאם עוינה, אחמד אבו נעמה, מאזן עבידאללה, מחמד אלברק, ראמי אלאחמר ונור מחמוד.
6 צפייה בגלריה
העצורים
העצורים
העצורים
(צילום: תקשורת שב״כ)
6 צפייה בגלריה
ציוד לחימה שנתפס
ציוד לחימה שנתפס
אמצעי הלחימה שנתפסו ברשות החשודים
(צילום: תקשורת שב״כ)
6 צפייה בגלריה
ציוד לחימה שנתפס
ציוד לחימה שנתפס
(צילום: תקשורת שב״כ)
בנוסף, נעצרה תושבת ישראל אשר הכניסה את המחבל ביום הפיגוע לישראל בניגוד לחוק. לאחר שהתברר בחקירתה כי לא הייתה מודעת לכוונותיו, הוגש נגדה כתב אישום בעבירה של הסעת שוהה בלתי חוקי.
בחקירת החשודים נחשפה מעורבותם בניסיון פיגוע המטען באוטובוס בביתר עילית, משלב ההכנות שביצעו לטובת הפיגוע וחלוקת התפקידים ביניהם, לרבות גיוס המפגע והפעילים לתשתית, שכירת דירות מסתור, שאחת מהן שימשה כמעבדת חבלה, ייצור חומר הנפץ למטענים בדירה ורכישת רכב מילוט. חלק מחברי התשתית אף פעלו לבצע פיגועים נוספים. החשודים יואשמו בעבירות ביטחוניות של ניסיון גרימת מוות בכוונה, ייצור חומרי נפץ, חברות בהתאחדות בלתי מותרת ועוד.
בעקבות החקירות נחשפה תשתית טרור נרחבת הפועלת מטעם החזית העממית, תוך אישור והנחיה של בכירי הארגון - מזכ"ל החזית העממית, אחמד סעדאת, וסגנו ג'מיל מזהר, כמו גם בכירים נוספים הכלואים בישראל. הפלסטינים דיווחו כי שירות בתי הסוהר העביר את השלושה מכלא רמון ליעד לא ידוע.
6 צפייה בגלריה
תיק חשוד על ספסל בתחנת אוטובוס בביתר עילית
תיק חשוד על ספסל בתחנת אוטובוס בביתר עילית
תחנת האוטובוס בביתר עילית
6 צפייה בגלריה
מימין: אחמד סעדאת
מימין: אחמד סעדאת
מימין: אחמד סעדאת
(צילום: אוהד צויגנברג)
במקביל חשף שב"כ גם מעורבות של החזית העממית ברצועת עזה ובלבנון, שעסקו בהכנת הפעילות של העצורים. מהמידע שעלה התברר כי בכיר הארגון בלבנון הכווין ישירות את החוליה שניסתה לבצע את הפיגוע בביתר עילית וכן חוליות נוספות בשטח.
במסגרת התשתית שנחשפה גויסו פעילים ברחבי יהודה ושומרון שתכננו לקדם פיגועים בטווח הזמן המיידי, בהכוונה של הנהגת החזית העממית, תוך קבלת מימון וסיוע לשם כך. הפעילים התבקשו לגייס חברי חוליה נוספים, לרכוש אמצעי לחימה, לייצר מטעני נפץ ולקדם פיגועי ירי ומטענים לעבר יעדים ישראליים.
בשב"כ ציינו כי "פעילותם של חברי הארגון האלה סוכלה על-ידי גורמי הביטחון במהלך גל מעצרים בגדה. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול על מנת לסכל כל ניסיון של גורמי טרור לקדם פעילות טרור נגד מדינת ישראל ויפעל למצות את הדין עם המעורבים בפעולות מעין אלה".
6 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען ב אוטובוס ב ביתר עילית
פיצוץ מטען ב אוטובוס ב ביתר עילית
תיעוד ממצלמת אבטחה
המחבל שהניח את מטען החבלה באוטובוס והסייענים שלו נעצרו בכפר הפלסטיני בתיר יממה לאחר הנחתו. מדובר במטען שהיה אמור להיות מופעל מטווח של עד 150 מטרים. ככל הנראה, היה ניסיון לפוצץ את המטען אחרי שהמחבל ירד מהאוטובוס, אך בשלב מסוים אירעה תקלה - והמטען התלקח ולא התפוצץ.
הנוסעים שהיו על האוטובוס נמלטו מהזירה ואף אחד מהם לא נפגע. במקביל, תושבי ביתר עילית נקראו אז להישאר בבתיהם ומיד נפתח מצוד שבמסגרתו סרקו כוחות הביטחון מדלת לדלת אחר המחבל. בפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שאירע כמה שעות לפני התלקחות המטען באוטובוס בביתר עילית, נרצח אור אשכר (32) מתל אביב.