3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
הגיעה להסכם על תקציב משרדה. שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר חודשים של דיונים מול משרד האוצר, אתמול (שני) נחתם ההסכם לקביעת התקציב למשרד התחבורה לשנים 2024-2023. לפי ההסכם, התקציב יעלה בחמישה מיליארד שקלים ויעמוד על 20 מיליארד לשנה. בנוסף, 30 מיליארד שקלים יוקצו לתוכנית החומש של המשרד בתחום התשתיות - עלייה של כ-150% ביחס לתוכנית החומש הקודמת.
התקציב של המשרד יכלול תוספת תקציבית לשירותי התחבורה הציבורית בסך של 1.7 מיליארד שקלים בשנתיים הקרובות. חלק מהתוספת תוקצב לשינויים של שרת התחבורה מירי רגב ברפורמת תעריפי התחבורה הציבורית "דרך שווה" של קודמתה מרב מיכאלי. השינויים ברפורמה, שנקראת כיום "צדק תחבורתי", הוצגו על ידי רגב כבר בפברואר האחרון, אך לאחר מכן התברר כי הם לא תואמו מול משרד האוצר. בהסכם החדש, שאת גיבושו הובילו במשרד התחבורה מנכ"ל המשרד אבנר פלור והמשנה למנכ"ל משה בן זקן, נכתב כי "הכסף יופנה למימוש התוכנית של השרה במטרה להקל על יוקר המחיה לתושבי הפריפריה והצעירים".
עוד נקבע בהסכם שרשות התחבורה הציבורית תתוקצב ב-660 מיליון שקלים, שחלקם יופנה לטיפול במחסור בנהגים באמצעות שיפור תנאי השכר שלהם, יצירת תמריצים ותגמולים והקמת חדרי מנוחה ורענון בתחנות קצה. כמו כן, נכתב בהסכם כי הטיפול במחסור בנהגים יאפשר "הוספת קווים, הגברת תדירותם ושיפור השירות לנוסע".
3 צפייה בגלריה
הטיפול במחסור בנהגים יאפשר "הוספת קווים, הגברת תדירותם ושיפור השירות לנוסע". אוטובוס של אגד
הטיפול במחסור בנהגים יאפשר "הוספת קווים, הגברת תדירותם ושיפור השירות לנוסע". אוטובוס של אגד
הטיפול במחסור בנהגים יאפשר "הוספת קווים, הגברת תדירותם ושיפור השירות לנוסע". אוטובוס של אגד
(צילום: זהר שחר)
מעבר לשיפור תנאי הנהגים, בהסכם הוכנס סעיף שנועד להגן על ביטחונם - התחייבות להקמה מחדש של יחידת אבטחת התחבורה הציבורית אשר פורקה ב-2019. היחידה הוקמה ב-2014 לאור גל הפיגועים שהתרחש באותה תקופה, ונסגרה לאחר חמש שנים בשל בעיות תקציב. לפי ההסכם, היחידה תגן על הנוסעים מפעולות טרור ותשמור "על הנהגים והפקחים מפני אלימות".
התקציב כולל גם השקעה נרחבת בטכנולוגיות לשיפור השירות ובחינה של טכנולוגיות תחבורה מתקדמות, בהן השאטל הימי, שיספק חלופה תחבורתית בין ערים שלאורך החוף ופרויקט "נתיבים מתחלפים" להקצאת נתיבים בהתאם לעומסי התנועה המשתנים בשעות שונות של היום.
3 צפייה בגלריה
שמשת האוטובוס שנופצה
שמשת האוטובוס שנופצה
שמשת אוטובוס שנופצה, בדצמבר האחרון. ההסכם כולל התחייבות להקים מחדש את יחידת אבטחת התחבורה הציבורית
(צילום: דוברות המשטרה)
מאות מיליוני שקלים הוקצו לפרוייקטים לשיפור הבטיחות בדרכים, בהם "תוכנית האשכולות" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומיתון תנועה ברחובות עירוניים לשם הפיכתם לידידותיים להולכי רגל ולרוכבי אופניים. דגש מיוחד ניתן להתקנת תאורה הולמת בכבישים מועדים לתאונות.
באשר לתוכנית החומש, היא כוללת תקציב ייעודי לקידום פרויקט הדגל של משרד התחבורה - "התוכנית לחיבור ישראל" באמצעות המסילה המזרחית. על המסילה החדשה צפויות לנוע רכבות מהירות, בדומה ל"רכבות קליע" הפועלות במדינות רבות בעולם. הפרויקט אמור לחבר את המדינה מקריית שמונה עד אילת, והוא מקודם בשלבים - חלקה הראשון של המסילה, מחדרה עד לוד, צפוי להיפתח בעוד שנתיים.

בנוסף, התוכנית כוללת הוספת שתי מסילות רכבת באיילון, קו רכבת לקריית שמונה וקו רכבת לאילת. לשיפור תשתיות הדרכים ביהודה ושומרון והפיכת הכבישים לבטוחים יותר יוקדשו מיליארדי שקלים בתוכנית. כמו כן, כמיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לכבישים עירוניים ביישובי מיעוטים.
שרת התחבורה מסרה בתגובה לאישור ההסכם כי "כל הפרויקטים הקיימים יימשכו במלוא התנופה, ואליהם יצטרפו יוזמות פורצות דרך בתחום הרכבות, ובראשן פרויקט המסילה המזרחית, מערכות הסעת המונים בכל רחבי הארץ, השקעה חסרת תקדים בפיתוח התחבורה הציבורית בדגש על הפריפריה וחיבורה למרכז, השקעות ביהודה ושומרון שנועדו לשפר את זרימת התנועה ואת הביטחון האישי של התושבים, ועוד תוכניות רבות שכולן מכוונות למטרה אחת: לחבר את ישראל".
ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה ושמחים לראות כי מאמצי הארגון לאורך השנים נשאו פרי. שיפור מעמד הנהג מתאפשר כאשר הנהגים יכולים להתרכז בנהיגה ובבטיחות ולא לשמש במאתיים תפקידים במקביל. האלימות בתחבורה הציבורית היא אחד הנושאים המטרידים ביותר, הן את הנהגים והן את הנוסעים. מדובר ביום חג עבור נהגי האוטובוסים וציבור הנוסעים בישראל".