שר המשפטים לשעבר מטעם הליכוד דן מרידור אמר הבוקר (רביעי) כי כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו לבצע הפיכה במערכת המשפט "זה רצון להרוס מערכת משפט שנבנתה במשך 70 שנים". בדיון שנערך בוועדת החוקה ב"חוק היועמ"שים" הזהיר מרידור כי "הבית כולו עומד בפני חורבן אם הדברים האלה יעברו".
"היססתי אם להגיע לדיון הזה בגלל השם שלו, יש נושאים שהם לדיון ויש נושאים שהם לא. הצעת החוק אומרת שבמערכת המשפט אין צדק, לאן הולך הדיון הזה? אני חושב שלא ראוי לקרוא כך לדיון", אמר מרידור. "חשבתי שלא ראוי שאגיע לכאן כי זה נותן סוג של לגיטימציה. הייתי בבית הזה הרבה שנים בתפקידים שונים, ראיתי הרבה ויכוחים והרבה דיונים, היו דיונים קשים שגם הגענו בהם להסכמות, אבל לא האמנתי אף פעם שנגיע ליום הזה".
4 צפייה בגלריה
דן מרידור בועדת חוקה חוק ומשפט
דן מרידור בועדת חוקה חוק ומשפט
"שופטים שנבחרו ברוב של פוליטיקאים זה לא פחות מאסון". מרידור
(צילום:אלכס קולומויסקי)

לדבריו, אם הרפורמה המשפטית תאושר "התוצאה תהיה הסרת כל ההגנות שיש לאדם נגד הכוח השלטוני. גם שופטים שייבחרו פוליטית, מה יחשוב האדם שיבוא בפני שופט והוא יידע שעומד מולו איש ש"ס או מפלגה אחרת? לא לחינם יש למערכת המשפט הישראלית שם מפואר בעולם והשופטים היום מתויגים בצורה נוראה. המערכה הזו מתנהלת במדינה שכידוע אין בה חוקה, שהכנסת נשלטת על ידי הממשלה ומערכת המשפט היא היחידה שיכולה להגן על ליבו של החוק".
מרידור הגיע לדיון במסגרת פרויקט "צו חירום" של מכון זולת שגייס 80 ח"כים ושרים לשעבר להגיע לדיונים ולהתנגד להפיכה המשפטית. הוא התייחס גם ל"חוק השפיטה" שיעלה לדיון בוועדת החוקה בשבוע הבא ואמר כי "שופטים שנבחרו ברוב של פוליטיקאים זה לא פחות מאסון למדינה הזו. זה תלוי בכם לעצור את הדבר הזה". עוד קודם התייחס לכלל הרפורמה המשפטית והרצון של שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד)לסגור את התאגיד. "העולם היהודי רואה שפעם ראשונה יש רוב יהודים, שהיו מיעוט, תראו איך הם נוהגים. עיתונות לא תהיה חופשית, יועץ משפטי לא יחייב, יהיה מינוי איישי ומינוי אמון", אמר מרידור.
יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר בדיון כי "יש ניסיון מכוון מצד האופוזיציה לייצר דה-לגיטימציה בציבור. פניתם ואמרתם 'אנחנו לא רוצים שתזרקו עלינו דבר דבר, אלא תמונה כוללת', אמרנו שנציג תמונה ברורה בשנייה שנוכל. מה שמתקיים במשרד המשפטים התקדם במשרד המשפטים בדרכו שלו, ההתקדמות של החקיקה בסופו של דבר תלויה פה בוועדה, בין אם זו הצעת חוק פרטית או ממשלתית".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"יש ניסיון מכוון מצד האופוזיציה לייצר דה-לגיטימציה בציבור". רוטמן
(צילום:אלכס קולומויסקי)
היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד גור בליי, הציג את חוות הדעת של הצוות המשפטי של הכנסת בנושא. "טיוטת התזכיר של השר לוין לא לפנינו, זה מגיע לפתחה של היועצת המשפטית לממשלה, אני לא מכיר אותה, רק את הנוסח של הצעת החוק מטעם יו"ר הוועדה", אמר בליי.
יועמ"ש הוועדה הוסיף כי הוא חולק על הפרשנות של רוטמן בנוגע לוועדת אגרנט באשר ליועצים משפטיים. לטענת רוטמן עמדת היועמ"שים לא מחייבת, לטענת יועמ"ש הוועדה – היא כן. "הפרשנות של הטקסט שהוא (שר – ס"ח) יכול ללכת בניגוד לעמדת היועץ והוא רק ידריך אותו היא לא נכונה. לפי ועדת אגרנט היועמ"ש הוא הפרשן המוסמך של החוק. בהיבט של ייצוג בבית המשפט וועדת שמגר הכלל הוא שהיועמ"ש מייצג את הממשלה. זו ההנחה הפסוקה והמחייבת, אפשר לבקר אותה אבל זו הלכה. התיקון המוצע מבקש לבטל את המצב המשפטי", אמר בליי.
רוטמן נזף ביועמ"ש הוועדה: "אני חושב שחרגת מהראוי". ח"כ אפרת רייטן (העבודה) התפרצה לדבריו של רוטמן ואמרה כי "לתת פרשנות כזו זה ממש להסית מול בית המשפט". רוטמן שב ואמר כי "זה מסגור שחורג".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"היועמ"ש הוא הפרשן המוסמך של החוק". בליי
(צילום:אלכס קולומויסקי)
בליי המשיך ואמר כי "אני חולק עליך אדוני היו"ר. כשבאים לבחון את מעמד היועמ"ש צריך להזכיר שהוא הפרשן המוסמך, הוא יקבע את המדיניות, כשיש מחלוקת, ברוב המכריע של המקרים הם עובדים ביחד וזה עיקר המקרים. מקרי הקצה הם הבעייתיים – כשהיועמ"ש חושב שזו בעיה. אז השאלה האם לתת לו תוקף ולהתחשב בדעתו אם בכלל. אנחנו חושבים שכן יש לתת לו תוקף, יש יתרון כחלק ממערכת האיזונים והבלמים של השיטה". לסיום אמר בליי כי "מדובר בשינוי מאוד משמעותי של הדין הקיים שהולך הרבה יותר רחוק. אני קורא לוועדה לשקול היטב את הנימוקים כשהיא תבוא להכריע".
רוטמן אמר שכבר בשבוע הבא תחל הוועדה לדון בחוק השפיטה. לפי הצעת החוק, למשל, חוק ייפסל רק ברוב מוחלט של כל הרכב השופטים ובתנאי שכולם הסכימו שהחוק סותר הוראה המקובעת בחוק יסוד. כמו כן, בית המשפט לא יוכל לקבוע שהחלטה של ראש הממשלה או נבחרי הציבור לא סבירה ולא ניתן יהיה לפסול חוק יסוד שעבר ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות.
4 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
"עושים שימוש בכוח בלתי מידתי בתפקיד היו"ר". קריב
(צילום: עמית שאבי)
חברי הכנסת מהאופוזיציה פוצצו את הדיון. "לא נדון איתך בחוק השפיטה, תדון עם עצמך", אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה). ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר כי "זה בליץ לא לגיטימי, לא ניתן לזה לקרות".
לאחר הדיון הודיעו קריב וסגלוביץ כי אינם מתכוונים להגיע לדיון ביום ראשון, לאור כך שהייעוץ המשפטי של הכנסת אמר שלא יספיק לשלוח לחברי הוועדה חוות דעת על החוק בלוח זמנים כזה קצר. "לא נשתתף בדיון על הצעתו של רוטמן שנחזית כהצעת ועדה ללא התייחסות משפטית של הכנסת. הוועדה מתנהלת בצורה שלא נראתה כמותה, עושים שימוש בכוח בלתי מידתי בתפקיד היו"ר", אמרו באופוזיציה.
"בהצעת חוק כזו שמרסקת את המבנה המשטרי במדינת ישראל אי אפשר לקיים דיון בלי חוות דעת משפטית. לא נהיה בתיאטרון בובות שמי ששולט בו מתנהג בצורה עבריינית", הוסיפו. קריב אמר כי "יו"ר הועדה מוזמן להידיין עם עצמו, עם הקואליציה ועם פורום קהלת. אנחנו לא נהיה להקת המעודדים בספרינט המטורף להרס הדמוקרטיה".