יומיים לאחר פרסום תזכיר החוק של שר המשפטים גדעון סער בעניין הרכבת ממשלה בידי נאשם בעבירות שדינן שלוש שנים ויותר - היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס הערב (חמישי) לראשונה ליוזמה שנתקלת בהתנגדות גם בתוך הקואליציה השברירית.
"לפי העולה מהצעת החוק, התיקון אינו פרסונלי אלא כללי וצופה פני עתיד", אמר מנדלבליט בכנס לזכרו של נשיא בית המשפט העליון המנוח מאיר שמגר. "זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים - ובשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית".

תזכיר החוק של סער - כתבות נוספות

מנדלבליט הדגיש כי "החוק המוצע מבקש להתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה, ויש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי".
הוא הזכיר את פסיקתו של העליון בעניין העתירות נגד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, כשביקש להרכיב ממשלה, ואמר כי גם השופטים אמרו כי ראוי לעגן את סוגיית הכשירות של נבחרי ציבור הנאשמים בפלילים.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
"התיקון אינו פרסונלי". מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
"אמרתי לבית המשפט העליון כי בהינתן המצב החוקי הגשת כתב האישום נגד רה"מ דאז אינה שוללת את האפשרות להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. עמדתי התקבלה, אך יחד עם זאת עמד העליון בפסק דינו על כך 'הצורך להסדיר לעתיד לבוא בחקיקה מתאימה את הסוגיה הנוגעת להטלת מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ הנאשם בעבירות חמורות שיש עמן קלון. זאת על מנעת ליתן ביטוי ועיגון משפטי להיבטים הציבוריים והערכיים שמעלה סוגיה זו", אמר.
מנדלבליט הוסיף כי "יש לזכור כי בד בבד להפקדת הכוח הציבורי בידי נבחרי הציבור, קמה עליהם חובה לקיים את עיקרון הנאמנות הציבורית, לפיו על משרתי הציבור, הדרג הנבחר והדרג המקצועי, להפעיל את הכוח השלטוני בצורה הגונה וישרה, ואך לטובת הציבור. בהתאם לכך גם קבע המחוקק הישראלי שורה של עבירות פליליות שהן ייחודיות רק למשרתי ציבור, כגון האיסור על קבלת שוחד, והאיסור לעשות שימוש לרעה בכוח המשרה".

"עבירות אלה ודומות להן מבקשות להגן על עיקרון הנאמנות הציבורית", הבהיר. "הן קובעות כי הפעלת הכוח השלטוני באופן לא ראוי עלולה לגבש עבירה פלילית ואף לגרור סנקציות פליליות".
היועמ"ש ציין כי "אני סבור שהתיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית. מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית, היא שעלינו לעשות כל שלאל ידנו להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית".
2 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
גדעון סער בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
סער
(צילום: מוטי קמחי)
שר המשפטים גדעון סער, שהשתתף גם הוא בכנס, הוסיף כי "אנחנו נמצאים בצומת חשובה, בו יש לצקת אפשרות לקבוע נורמות יסודיות שבעבר היו בגדר המובן מאליו. על ייסוד הניסיון אני משוכנע שהימנעות מכך עלולה להוביל את ישראל בעתיד הקרוב או הרחוק למקומות מסוכנים מאוד, שעלולים לרסק את היסודות הממלכתיים והמשטריים שלנו. לכן איני נבהל מהמתקפות הפרועות ובכוונתי להמשיך ולמלא את תפקידי לטובת המדינה כפי שאני רואה אותה".
"עם כניסתי לתפקיד הצהרתי על מחויבותי לזכויות היסוד של אזרחי ישראל", הזכיר סער. "בחודש הבא נפיץ את תזכיר חוק יסוד זכויות למשפט, ונכתוב - כך אני מקווה, פרק נוסף בחוקה הישראלית ונעניק לזכויות אלה מעמד חוקתי".
בליכוד מסרו בתגובה לדבריו של מנדלבליט כי "החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם. כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה