בית משפט השלום בירושלים החליט אחר הצהריים (רביעי) לשחרר למעצר בית את אלישע ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר החשוד במעורבות ברצח הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 בכפר בורקה שליד רמאללה. בית המשפט החליט בנוסף לשחרר גם את העצור המאושפז יחיאל אינדור למעצר בית. מוקדם יותר הורה בית המשפט העליון להשאיר את ירד במעצר, עד לדיון הנוסף שהתקיים כעת בשלום. גם אחרי ההחלטה אחר הצהריים, השחרור התעכב בעקבות ערעור נוסף של המשטרה, לבית המשפט המחוזי.
בדיון שנפתח בבית משפט השלום הודיעה המשטרה כי קיבלה דוח פתולוגי של נתיחת גופתו של מעטאן. "אין לנו תוצרים", הבהיר נציג המשטרה בדיון. נציג הפרקליטות טען כי "חוות הדעת של שב"כ צובעת את החקירה בצבעים אחרים".
במהלך הדיון אמר נציג המשטרה כי המתנחלים שהגיעו לבורקה "לקחו את החוק לידיים. לא הייתה קריאה לכוחות הביטחון". לדבריו, אותם מתנחלים הגיעו למקום כשהם רעולי פנים. בהמשך שאל שופט השלום ציון סהראי את המשטרה: "מדוע המידע החדש ששב"כ מעביר אליכם מגיע רק אחרי החלטת השחרור של המחוזי?".
5 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד בבית המשפט, היום
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
ח״כ צבי סוכות מבקר את החשוד בירי
ח״כ צבי סוכות מבקר את החשוד בירי
אינדור בבית החולים לצד ח"כ צבי סוכות
עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, המייצג את יחיאל אינדור, ציין כי "לא רק שהחשד הסביר היה רחוק מאוד ומסויג - היום, שבוע ימים לאחר מכן, התמונה רק מלמדת שטענת ההגנה העצמית לא נסתרה. החשד הסביר לא התחזק. הניסיונות לייצר דברים חדשים - דינם להתבטל. אני מבקש להורות על שחררו".
עו"ד אביחי חג'בי, המייצג את אלישע ירד, אמר כי "שב"כ הוליך שולל את בית המשפט העליון. הוא פשוט סיכל ושיבש את ההליך באופן חד-משמעי".
השופט הדגיש כי "לאחר ששמעתי את הצדדים ועיינתי בתיק בחקירה הגעתי לכלל מסקנה כי אין מקום להורות על המשך מעצרו של המשיב ירד". השופט התייחס גם למסמך של השב"כ, וציין כי "מסמך זה לא הוצג, אף שלא הייתה מניעה פועלת לחובת המבקשת. מן הראוי כי המבקשת, אשר עותרת לשליחת חירותו של אדם, תציג בפני בית המשפט את כלל המסמכים שבידיה או שביכולתה להשיג במאמץ סביר. זאת על מנת שבפני בית המשפש תוצג התמונה המלאה".
בהמשך ציין השופט כי "עניינו של אינדור שונה במידה מסוימת, שכן הוא מודה שעשה שימוש בנשק. אולם הוא טוען כי לא ירה לעבר גופם של אחרים, אלא ביצע ירי באוויר בלבד, ואף זה נעשה מאחר שחש סכנה לחייו ולחיי אחרים שהיו בקרבתו. לטענתו, הוא הגיע למקום עקב קריאה לעזרה לאחר ששמע שיש יהודים שנמצאים בסכנת חיים. כך עולה מעדותו". בעקבות הדברים, החליט כאמור השופט לשחרר גם את אינדור למעצר בית, וציין כי "הנסיבות אינו מחייבות שימשיך לשהות במעצר".
5 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ לימור סון הר-מלך בבית המשפט, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר היום הסבירה שופטת העליון רות רונן כי "לאור עמדת המדינה לפיה היא תמשיך לעתור בהסתמך על חומר מודיעיני חדש, המסקנה היא כי ממילא אמור להתקיים היום דיון שבו יצטרך בית המשפט להכריע האם יש הצדקה למעצרו. ניסיתי לברר האם שחרורו עלול לייצר חשש אפשרי לשיבוש הליכי חקירה עד לדיון, ובהקשר זה הוצג לי חומר במעמד צד אחד. לאחר שעיינתי בחומר האמור, ומאחר ומדובר בהחלטה נקודתית, אני מורה כי עיכוב הביצוע על החלטתו של בית המשפט המחוזי יימשך עד לדיון בבית משפט השלום שידון בבקשה להמשך מעצרו ויקבל החלטה".
אתמול שוחרר ירד לחלופת מעצר בביתו, אז מתחה שופטת בית המשפט המחוזי ביקורת על התנהלות המשטרה ושאלה "למה אתם צריכים אותו במעצר?". נציג המשטרה השיב: "יש עוד פעולות", והשופטת אמרה: "לא הבנתי למה הוא צריך להישאר במעצר. ממליצה שיילך למעצר בית".
שופטת המחוזי קבעה כי ירד, הדובר לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, ישוחרר למעצר בית. אינדור, שנפצע באורח קשה ונחשד כי ירה במעטאן, יישאר במעצר ובני משפחתו יוכלו לסעוד אותו במחלקת האשפוז. "חומר הראיות המבסס חשד למעורבות באירועים אינו ברף המינימלי הדרוש לצורך ביסוס חשד סביר בכל הנוגע לעבירות ההמתה", אמרה השופטת בנוגע לירד. "לא שוכנעתי כי יש בראיות כדי לבסס חשד סביר למעורבתו בעבירות החמורות בהן הוא נחשד".
ח"כ סון הר-מלך, שנכחה אתמול בדיון שבו שוחרר ירד לחלופת מעצר, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "מביך לראות איך הדברים עובדים. השוטרים ניסו לייצר אשמה, אבל לא הצליחו לתת תשובה רצינית. השופטת אמרה להם 'אין פה כלום'. יש בזה אמירה מאוד ברורה. איך המשטרה יכולה להתנהג בכזאת חובבנות? אין פה שום דבר חוץ מניסיון לייצר דמוניזציה כדי להתיר את הדם שלנו".
5 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד וזירת האירוע ליד בורקה
(צילום: דובר צה"ל, לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן בן ה-19
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
לדבריה, "יש פה אירוע עם פצוע ראש קשה מאוד, הרופאים אומרים שהוא לא במצב לחקירה והשוטרים והשב"כ מתעקשים. זה מעוות. הייתה שם סכנת חיים ממשית. גם הצווים המנהליים הם חלק מהדמוניזציה. הזכויות הכי בסיסיות נשללות מהאנשים האלה".
על פי גרסת המתנחלים, רועה צאן אחד יצא למרעה בשעות אחר הצהריים בערב שישי האחרון - לאור החום הכבד. בשלב מסויים, סמוך לשעה 18:00, הגיעו לכיוון הרועה שהיה לבדו, קבוצת פלסטינים - ואז פרץ עימות שבמהלכו השתמשו הפלסטינים באבנים, זיקוקים ואלות. רועי הצאן במקום הזעיקו מתנחלים שמתגוררים באזור, ואז על פי החשד הגיעו ירד ואינדור, שמתגוררים בהתנחלות ובגבעה שסמוכים למקום התקרית.
במהלך העימות, נפגע אינדור בראשו מאבן ונפצע קשה. על פי החשד, הוא זה שירה למוות במעאטן - ולפי שעה נבדק אם הירי נעשה לפני הפגיעה בראשו, או אחרי. מלבד אינדור וירד, נעצרו על ידי המשטרה שלושה צעירים אחרי התקרית. גם הם נחקרו בחשד לרצח, אך שוחררו. ביום ראשון גבו החוקרים עדות ראשונה מאינדור, שטען כי פעל "מתוך הגנה עצמית".
שלשום נעצרו גם חמישה פלסטינים תושבי בורקה, שני קטינים ושלושה בגירים, בחשד שלקחו חלק בעימות הקטלני. לפי המשטרה, החמישה חשודים בתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה, וצפויים מעצרים נוספים.
פורסם לראשונה: 10:26, 09.08.23