6 צפייה בגלריה
מייסדי גלידת בן אנד ג'ריס, בן כהן וג'רי גרינפלד
מייסדי גלידת בן אנד ג'ריס, בן כהן וג'רי גרינפלד
מייסדי גלידת "בן אנד ג'ריס", בן כהן וג'רי גרינפלד
(צילום: AP)
בהיותה אחת מחברות הגלידה הגדולות בעולם, ל"בן אנד ג'ריס" יש לקוחות מכל קצוות הקשת הפוליטית, וזו כנראה מחמאה לאיכות הגלידה מאחר שמדובר אולי בחברת הענק הכי פוליטית באמריקה. בן כהן וג'רי גרינפילד, שני חברי ילדות יהודים מניו יורק, רצו לפתוח חנות בייגל, אך הציוד היה יקר מדי ובמקום זאת הם בחרו לפתוח ב-1978 חנות גלידה בברלינגטון שבמדינת ורמונט. תוך שנתיים הם כבר מכרו את מבחר הטעמים שלהם בחנויות בניו יורק והתפתחו במהירות מדהימה לאימפריה.

סערת הגלידה והחרם - כתבות נוספות

כבר מההתחלה נכנסו כהן וגרינפילד עמוק לנושאים חברתיים, וכיהודים פרוגרסיבים מברלינגטון, הם תומכים ידועים של ברני סנדרס. ב-1994 פרש כהן מתפקידו כמנכ"ל, ושש שנים לאחר מכן רכש הקונצרן הרב-לאומי ההולנדי "יוניליוור" את "בן אנד ג'ריס" תמורת 326 מיליון דולר.
6 צפייה בגלריה
חנות בן אנד ג'ריס באנגליה
חנות בן אנד ג'ריס באנגליה
חנות של "בן אנד ג'ריס" בבריטניה
(צילום: shutterstock)
למרות ההנהלה החדשה, החברה המשיכה להיות כוח פוליטי קולני מאוד, כשבמקביל הרווחים שלה רק גדלו. המנכ"ל הנוכחי, מת'יו מקארת'י, אמר בראיון בעבר כי החלטת החברה לנקוט עמדה בנושאי צדק חברתי סייעה לבנות ולהגביר את המיתוג שלה.
לאורך השנים ייצרה החברה גלידות ייעודיות למאבקים ספציפיים. בשנת 2015 הפיצה את "Save Our Swirled" - טעם המוקדש למאבק בשינויי האקלים. הם שינו את שם גלידת עוגיות השוקולד שלהם ל-"I Dough, I Dough" כדי לחגוג את האישור של נישואים חד-מיניים.
"עוד בשנת 1989 היינו החברה הראשונה בוורמונט שהציעה הטבות מלאות לשותפים מאותו מין של העובדים", נמסר אז מהחברה. ב-2018 הופצה גלידת פקאן שנקראה "Pecan Resist" והוקדשה "להתנגדות למדיניות המפלה" של דונלד טראמפ; ובספטמבר 2019 יצאה אימפריית הגלידה יצאה עם טעם המוקדש למאבק באי-שוויון גזעי שנקרא "Justice Remix'd".
6 צפייה בגלריה
כהן וגרינפילד - תומכי סנדרס. הגלידה של "בן אנד ג'ריס"
כהן וגרינפילד - תומכי סנדרס. הגלידה של "בן אנד ג'ריס"
כהן וגרינפילד - תומכי סנדרס. הגלידה של "בן אנד ג'ריס"
(צילום: מתוך טוויטר)
כהן וגרינפילד, כיום בני 70 וכבר בפנסיה, ממשיכים להיות מעורבים פוליטית ואף הגבירו את פעילותם בשנות שלטונו של טראמפ. שניהם נעצרו בשנת 2016 במהלך הפגנה למען זכויות הצבעה בוושינגטון, וכהן נעצר ב-2018 בהפגנה נגד התכנית להציב מטוסי F-35 בבסיס של חיל האוויר בברלינגטון.
אלא שההחלטה שקיבלה ענקית הגלידות, שלפיה היא לא תמכור עוד את תוצרתה ביהודה ושומרון, עוררה מטבע הדברים זעם בישראל. ראש הממשלה נפתלי בנט תקף ואמר כי "גלידות יש הרבה. מדינה - יש לנו רק אחת. בן אנד ג'ריס החליטה למתג את עצמה כגלידה אנטי-ישראלית. זו החלטה שגויה מוסרית ואני מאמין שתתברר גם כשגויה עסקית. החרם על ישראל - דמוקרטיה מוקפת איי טרור - משקף אובדן דרך מוחלט. החרם לא עובד ולא יעבוד, ונילחם בו בכל הכוח".
ישראל ידעה מראש על הכוונה של "בן אנד ג'ריס": שגרירת ישראל בבריטניה ציפי חוטובלי נפגשה עם ראשי "יוניליוור" העולמית וניסתה לגייס אותם נגד ההחלטה, אך הם הבהירו ש"בן אנד ג'ריס" עצמאית והם לא יכולים להשפיע עליה.

6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט על החלטת יוניליבר להפסיק למכור גלידת בן אנד ג'ריס בהתנחלויות
ראש הממשלה נפתלי בנט על החלטת יוניליבר להפסיק למכור גלידת בן אנד ג'ריס בהתנחלויות
"נילחם בחרם בכל הכוח". ראש הממשלה בנט וגלידת "בן אנד ג'ריס"
(צילום: AFP, shutterstock)
שר החוץ יאיר לפיד הגיב גם הוא על ההחלטה של חברת הגלידות ואמר כי היא "כניעה מבישה לאנטישמיות, ל-BDS, לכל מה שרע בשיח האנטי ישראלי והאנטי יהודי. לא נשתוק להם. ליותר מ-30 מדינות בארה"ב יש חוקים נגד כניעה ל-BDS שעברו בשנים האחרונות. אני מתכונן ללכת אחת אחת ולדרוש מהן להפעיל את החוקים האלה נגד 'בן אנד ג'ריס' מפני שהם לא יתייחסו אלינו בצורה כזאת בלי להיתקל במענה".
במשרד החוץ אמרו כי "ההחלטה של חברת 'בן אנד ג'ריס' היא החלטה שגויה ומצערת. החלטת החברה היא כניעה ללחץ מתמשך ואגרסיבי מצד גורמים אנטי ישראליים קיצוניים. מדובר בשיתוף פעולה מרצון עם טרור כלכלי שמובל ע"י תנועת החרם, תנועה אנטי-ישראלית בעלת נימה אנטישמית. זו החלטה מפלה ולא מוסרית המייחדת לרעה את ישראל, פוגעת בישראלים ופלסטינים כאחד, ונותנת רוח גבית לקבוצות קיצוניות ובריוניות. החלטה זו לא רק שאינה מקדמת את השלום ופתרון הסכסוך, אלא מחזקת את מתנגדי הפיוס בין העמים ואת הקוראים לחיסולה של מדינת ישראל".
מהזכיין הישראלי של "בן אנד ג'ריס" נמסר כי "בן אנד ג'ריס העולמית החליטו שלא לחדש את ההסכם איתנו בעוד כשנה וחצי לאור סירובנו לדרישתם להפסיק למכור בכל רחבי ישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל ולציבור הצרכנים לא לאפשר להחרים את ישראל. זוהי פעולה חסרת תקדים מצד יוניליוור - הבעלים של בן אנד ג'ריס העולמית".
עוד נאמר: "גלידה היא לא חלק מהפוליטיקה. אנו קוראים לישראלים להמשיך לקנות את התוצרת הישראלית המפרנסת מאות עובדים באזור הדרום". זמן קצר לאחר מכן פורסמה הבהרה: "אנו ממשיכים למכור בכל רחבי ישראל. לא מקבלים את הדרישה של 'יוניליוור' ו'בן אנד ג'ריס' העולמית - ולכן הם לא רוצים להאריך לנו את הזיכיון בעוד שנה וחצי. אסור שהצרכן הישראלי יעניש את המפעל הישראלי שהוא עצמאי ומעסיק מאות אנשים בדרום הארץ. המאבק הוא נגד ההחלטה של בן אנד ג'ריס העולמית והבעלים שלהם, תאגיד 'יוניליוור'".

מ"יוניליוור ישראל" נמסר: "אנו מודעים להחלטת בן אנד ג'ריס ומבקשים להבהיר כי ליוניליוור ישראל אין כל קשר למותג בן אנד ג'ריס בישראל, המנוהל על-ידי זכיין ומתחרה של יוניליוור בשוק הגלידות המקומי. ההחלטה של בן אנד ג׳ריס התקבלה על-ידי הדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס העולמית. "יוניליוור ישראל גאה מאוד בהיסטוריה שלה בישראל ומחויבת לחלוטין לנוכחותה בארץ. החברה מעסיקה כ-2,000 עובדים במטה, במערך הלוגיסטי ובעיקר במפעלים שלנו בערד, עכו, צפת וחיפה - ורק בעשור האחרון השקיעה יוניליוור בפעילותה בישראל למעלה ממיליארד שקלים. החברה תמשיך להשקיע באנשיה, במותגיה ובעסקיה בארץ".
"הודעתה של חברת 'יוניליוור', שהיא הבעלים של חברת 'בן אנד ג'ריס', לא יכולה להסתיר את העובדה כי החברה בחרה לאפשר חרם לא מוסרי על ישראל; הסתמכות על סעיף בחוזה, במקום הבעת עמדה מוסרית חד-משמעית נגד תנועת החרם, העלמת עין מעוולה וניסיון התחמקות. אנחנו קוראים ל'בן אנד ג'ריס' לחזור בה מההחלטה השגויה. אנחנו בטוחים כי ההחלטה השגויה הזו תהדהד בקרב ידידיה הרבים של ישראל בעולם".
6 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של "בן אנד ג'ריס" ישראל
(צילום: יריב כץ)

הבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל: "אל תחרימו אותנו"

אבי זינגר, המנכ"ל והבעלים של "בן אנד ג'ריס" בישראל, אמר אתמול בתגובה על החלטת החברה: "סירבתי להפסיק למכור בכל רחבי ישראל; לא אצא נגד המדינה שלי והם הודיעו לי שמפסיקים איתי את החוזה כי אני לא מסכים להפסיק למכור מעבר לקו הירוק. דווקא עכשיו זה הזמן לקנות יותר כדי לחזק את המפעל בדרום".
זינגר קיבל את הזיכיון לייצור הגלידה בארץ מחלב טרי ישראלי בשנת 1987. הוא ייצא גם גלידה תוצרת הארץ לאירופה במסגרת הזיכיון, אך הפסיק לפני כמה שנים. רוב הגלידה שנמכרת תחת המותג "בן אנד ג'ריס" מיוצרת בישראל במפעל בבאר טוביה, שמעסיק 160 עובדים ומפרנס את הרפתות באזור.
6 צפייה בגלריה
רכילות עסקית אבי זינגר
רכילות עסקית אבי זינגר
"אל תחרימו אותנו". אבי זינגר
(צילום: מורג ביטן)
"ההסכם שלי הוא מול בן אנד ג'ריס", הוסיף זינגר. "בשנת 2001 יוניליוור השתלטו על החברה ואז הפכתי לבעל הזיכיון היחיד בעולם. מאז ומתמיד יש לי יחסים פנטסטיים עם 'בן אנד ג'ריס'. כבר כמה שנים שלוחצים אותם שלא למכור בשטחים. הם פונים אליי, ואני עונה: 'אני ישראלי, אני לא יכול להגביל את המכירה שם וגם החוק מחייב אותי למכור בכל ישראל'. במבצע שומר חומות הלחץ עבר כל גבול. מ-18 במאי הם נכנסו להדממה דיגיטלית, כי הם לא יכלו לעמוד בלחץ שהופעל עליהם והם החלו ללחוץ עליי שוב.
"אמרתי להם שאני לא הולך לעשות את זה. היום הם הוציאו הודעה שאם אני מסרב - הדרך היחידה שלהם לא לספק לשטחים היא לא לחדש את ההסכם בעוד שנה וחצי. זה הפך לא למלחמה של אבי זינגר ויוניליוור, אלא לממשלת ישראל מול יוניליוור. זה אבסורד לא נורמלי. גם משרד החוץ יתערב. בינתיים, אנחנו ממשיכים בכל הכוח. אני רוצה שכולם יבינו שלא אנחנו אלה שלא רוצים למכור. אני רוצה שיקנו 'בן אנד ג'ריס' כדי לחזק את המפעל הישראלי. שלא יחרימו אותנו".
פורסם לראשונה: 22:28, 19.07.21