הסנאט האמריקני הצביע הלילה (בין שלישי לרביעי) בעד חבילות סיוע בסך 95 מיליארד דולר לאוקראינה, ישראל וטייוואן, ברוב של 79 תומכים מול 18 מתנגדים. כעת, לאחר שהחוק עבר בסנאט, יכול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחתום עליו - כפי שהתחייב שיעשה. הוא מסר כי יחתום על החוק היום, "מיד כשיגיע לשולחני". לדבריו, מדובר ב"צורך דחוף ביותר עבור אוקראינה שעומדת מול מתקפה בלתי פוסקת של רוסיה; לישראל שעמדה מול התקפה חסרת תקדים מצד איראן; ולזקוקים לסיוע הומניטרי ברחבי העולם, כולל רצועת עזה".
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הבטיח לאשר "מיד". ביידן וכיפת ברזל
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz, REUTERS/Hannah McKay)
מדובר בפעם השנייה שהסנאט מצביע בעד החבילה, לאחר שאישר אמש לקדם את חבילת הסיוע ברוב של 80 מול 19 בלבד שהתנגדו. ההצעה, נזכיר, אושרה רק ביום שבת האחרון בבית הנבחרים האמריקני, אחרי יותר מחצי שנה של עיכובים ומשא ומתן בין הדמוקרטים לרפובליקנים. ביידן בירך אז את חברי בית הנבחרים על אישור חבילות הסיוע ואמר כי אלה יספקו "תמיכה קריטית" לישראל ולאוקראינה - שתספק סיוע הומניטרי שבעזה זקוקים לו "נואשות".
לדברי ביידן, "החבילה מגיעה ברגע של דחיפות בהולה, כאשר ישראל עומדת בפני התקפות חסרות תקדים מאיראן, ואוקראינה תחת הפצצות מתמשכות מרוסיה. אני רוצה להודות לקואליציה הדו-מפלגתית של מחוקקים בבית הנבחרים שהצביעו כדי לשים את הביטחון הלאומי שלנו במקום הראשון". ביידן אף קרא לסנאט "לשלוח במהירות" את החבילה הזו לשולחנו - כדי שיוכל לחתום עליה "מיד" ולאשרה סופית.
שווייה של חבילת הסיוע שתאושר בכל הנוגע לישראל והמזרח התיכון עומד בסך הכול על 26.4 מיליארד דולר. חלק מיועד לסיוע צבאי לישראל - הגנתי והתקפי, חלק נוסף מיועד לסיוע הומניטרי – ואילו חלק מצומצם מיועד להחזר הוצאות הפעילות של צבא ארה"ב במזרח התיכון. בהצעה נכתב כי הכסף נועד בין השאר "לתמוך במאמץ ההגנה של ישראל מול איראן והפרוקסי שלה".

למעשה, כ-15 מיליארד דולר מחבילת הסיוע מיועדים לסיוע צבאי ממשי לישראל. ארבעה מיליארדים מיועדים למערכת כיפת ברזל ולקלע דוד, ואילו 1.2 מיליארדים נוספים – יועברו למערכת "מגן אור", שמיועדת ליירט רקטות וטילים באמצעות לייזר. המערכת אמורה להיות מבצעית בעוד כשנה וחצי עד שנתיים, אבל כבר נפרסה במהלך המלחמה הנוכחית – לראשונה מאז שהחל פיתוחה. היא לא הופעלה ליירוט טילים.
החלק המיועד לישראל כולל גם אספקה של 4.4 מיליארד דולרים לחידוש מלאי של "פריטים הגנתיים", וכן 3.5 מיליארד דולרים לרכישת מערכות נשק מתקדמות. החבילה אמורה גם להקל על העברת מוצרי הגנה לישראל מהמאגרים של ארה"ב במדינות אחרות, ולאסור על העברת כספים לאונר"א – בעקבות השתתפות אנשיה בטבח חמאס ב-7 באוקטובר.
מלבד החלק המיועד לישראל – 2.4 מיליארד דולרים מיועדים לפעילות צבא ארה"ב במזרח התיכון. 9.2 מיליארד דולרים בחבילה מיועדים ל"סיוע הומניטרי ברחבי העולם", כולל לתושבי רצועת עזה. הכסף יועבר למזון, למחסות ול"שירותים בסיסיים", כלשון ההצעה, ומיועד לאוכלוסיות במשבר.
הנוסח, כאמור, לא כולל התניות כלשהן להעברת הסיוע הצבאי – כפי שרצו חלק מהדמוקרטים הפרוגרסיבים, בניסיון לכפות על ישראל שינויים כלשהם בפעילותה ברצועת עזה. עם זאת, בימים האחרונים "דאגו" בבית הלבן להדליף את הכוונה להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה בשל אלימות נגד פלסטינים והפרת זכויות אדם, למורת רוחה של ישראל.
פורסם לראשונה: 21:45, 23.04.24