האובססיה של החות'ים סביב הלחימה בעזה והתקיפות בים האדום, משרתת גם את האינטרסים שלהם באזורי השליטה בתימן: בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, התפרסם היום (שני) מאמר ובו נשמעים גורמים בצנעא שבשליטת החות'ים, המתארים כיצד העיסוק במלחמה הישראלית מאפשר לחות'ים לברוח מניהול האזורים והתושבים שבשליטתם, שנמצאים בקריסה מוחלטת.
1 צפייה בגלריה
חות'ים מפגן צבאי ליד צנעא תימן
חות'ים מפגן צבאי ליד צנעא תימן
העם רעב. החות'ים במפגן צבאי ליד צנעא תימן
(צילום: AP)
לפי המאמר, יותר מ-17 מיליון תימנים סובלים מחוסר ביטחון תזונתי חמור, וליותר מ-15 מיליון תושבים אין גישה למים נקיים ולשירותי תברואה והיגיינה. רק מחצית ממתקני הבריאות פועלים, כשמרבית התושבים חשופים להתפרצות מחלות ומגפות. למרות המשבר הקשה, החות'ים בורחים ממחויבויות לתשלום משכורות ולשיפור רמת החיים של התושבים, וטוענים כי הכספים והמשאבים מופנים לצורך התקיפות בים האדום.
עוד על החות'ים:
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
עוד נכתב כי התימנים ממתינים לחתימה על מפת הדרכים לשלום, עליה הכריז השליח המיוחד של האו"ם לתימן, הנס גרונדברג, שכוללת בין היתר שיפור בתנאי חייהם ותשלום משכורות. אך הלחימה מול ארה"ב מגבירה את החשש של התושבים מפני כישלון מאמצי השלום בתימן. לפי הדיווח, ככל שהתגברו התקיפות האמריקניות והמצב הסלים, קול המחאות בתימן הצטמצם, והמחאה למעשה דוכאה.

במאמר צוטט אניס, עובד ממשלתי בצנעא, שאמר כי אף גוף שלטוני לא יכול לטעון שהגיע להישגים אם האנשים שלו רעבים: "ההישג החשוב ביותר הוא אוכל. אין מקום לסיסמאות פטריוטיות בחברה שחיה בבורות, בעוני, באבטלה, עם מחלות ומגפות".
עבד אל-קאדר, פקיד נוסף שעובד באזור, סיפר כי הוא מאמין שהמצב בים האדום ינוצל על ידי החות'ים לדיכוי של כל מי שדורש את משכורתו או מבקר את הקבוצה. הוא הוסיף כי מי שלא מסכים עם החות'ים מואשם מיד בבגידה. לדבריו: "החות'ים מצאו במלחמה הישראלית דרך לברוח מההפגנות העממיות הדורשות תשלום משכורות לעובדים". בנוסף, סיפר כי התברר לעם שהחות'ים משתמשים בכספי המדינה עבור חברי ממשלה שאף אחד לא מכיר בהם, וכן עבור לוחמים חות'ים, בעוד שני שליש מהתושבים סובלים מרעב.