קצין מג"ב שהיה במספרה סמוכה לזירת הפיגוע במעלה אדומים שמע את הירי - ופעל בזריזות, עד שחיסל את המחבל. הקצין ציין היום (שלישי) את יום נישואיו, והיה אחרי תורנות - ולא בתפקיד. בשיחה עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, סמוך לזירה הוא שחזר: "הגעתי למספרה פה למטה, ואז שמעתי צעקות, ירי, אנשים מתחילים לרוץ, משהו שלא כל כך אופייני פה. יצאתי מהמספרה, הוצאתי את האקדח, כמו שלימדו אותנו - וראיתי בחור לובש אפודה זוהרת, מחזיק אקדח ביד".
לדבריו, תחילה היסס ולא היה בטוח שמדובר במחבל. "צעקתי לו לעצור, דרכתי את האקדח, וצעקתי לו שוב לעצור. הוא לא עצר, הוא התחיל לירות עליי. ברגע שהוא התחיל לירות לעברי, הבנתי שהוא המחבל. הוא היה בערך 30-20 מטר ממני פלוס מינוס - ופגעתי בו".
3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי עם לוחם מג״ב שניטרל את המחבל
יעקב שבתאי עם לוחם מג״ב שניטרל את המחבל
המפכ"ל עם קצין מג"ב שחיסל את המחבל. "מנעת אסון גדול יותר"
(צילום משטרת ישראל)
3 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
המחבל וזירת הפיגוע ליד הקניון במעלה אדומים
המפכ"ל שבתאי הסביר לו כי עם חיסול המחבל, שהצליח לפגוע שישה בני אדם ולפצוע שניים מהם באורח קשה - "מנע אסון גדול יותר". הוא שאל אותו אם "צריך לארגן לך יום חופש אחרי זה" - והקצין השיב: "לא, לא צריך".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפקד מג"ב ניצב בריק יצחק שיבחו את הקצין ממג"ב - ושוחחו איתו בזירה. בהצהרה מהמקום אמר בן גביר: "שמעתי את הקצין, התרשמתי מאוד, זה בדיוק מה שאנחנו רוצים, חתירה למגע, נחישות, נטרול ופעילות מאוד מאוד מהירה". בן גביר הוסיף: "אנחנו אסירי תודה לקצין הזה, שיש לו היום יום נישואים, אז אנחנו גם רוצים לברך אותו שמחה כפולה ומכופלת. טוב לעם ישראל כמה שיותר מחבלים הרוגים כמה שיותר מחבלים מנוטרלים. תודה ללוחמי מג"ב".
מפקד מג"ב אמר לקצין: "פעלת בצורה הראויה ביותר לקצין במשמר הגבול, זה בדיוק מה שאנחנו מצפים מהלוחמים והקצינים שלנו. בפעילותך ובנחישות שבה חתרת למגע הצלת חיי אדם".


על אף השבחים לקצין, תושבת העיר סיפרה ל-ynet כי הפיגוע היום לא הפתיע את תושבי מעלה אדום. "העיר שלנו מופקרת. בעיר הזאת מסתובבים שוהים בלתי חוקיים והאבטחה מופקרת. יש לנו מאבטח אחד בכל כניסה לעיר, וזאת הפקרות. אני פונה לגורמי הממשלה שיבואו לעזור לעיר הזאת. זה כבר פיגוע שלישי בחצי שנה, זה לא הגיוני מה שאנחנו עוברים".
לדבריה, "יש סיירת במעלה אדומים, עד השעות הקטנות של הלילה אנחנו רואים בדיוק מה קורה פה בעיר. אין תחושה של ביטחון, התושבים מפחדים, והילדים לא יכולים להסתובב פה בביטחון. מישהו צריך לקחת את העניין לידיים".

3 צפייה בגלריה
היו בהערכת מצב בפיקוד מרכז, בזמן לפיגוע
היו בהערכת מצב בפיקוד מרכז, בזמן לפיגוע
היו בהערכת מצב בפיקוד מרכז, בזמן לפיגוע
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
המחבל, מוהנד מזארעה (20), עבד במתנ"ס העירוני במעלה אדומים - והחזיק בהיתר עבודה ליהודה ושומרון. הוא תושב העיירה הפלסטינית הסמוכה לירושלים אל-עיזריה. כאמור, הוא הצליח לפגוע בשישה בני אדם - ופצע שניים מהם באורח קשה. הם פונו לבית החולים שערי צדק, שם עדכן על מצבם ד"ר אלון שוורץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים: "כולם נפצעו מהירי. לא נשקפת סכנה לחייהם ומצבם קשה, אך יציב".
בבית החולים הדסה הר הצופים עדכנו על מצבם של שלושת הפצועים שמטופלים אצלם: נער בן 14, שמצבו מוגדר בינוני וסובל מפגיעת ירי בפלג גוף עליון, צעיר בן 29 במצב בינוני עם פגיעת ירי ברגל, וגבר בן 37, במצב קל, עם פגיעת ירי בזרועו. בנוסף לבית החולים הגיעו חמישה נפגעי חרדה - שמצבם מוגדר קל.
בזמן הפיגוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי נמצאים בהערכת מצב בפיקוד מרכז, שנקבעה מראש. לשכת רה"מ מסרה כי נתניהו "מקבל עדכונים שוטפים ביחד עם שר הביטחון, בבסיס פיקוד מרכז על הפיגוע במעלה אדומים".
בחמאס בירכו על הפיגוע, ודובר הארגון עבד אל לטיף אל-קאנוע, כינה אותו "מבצע הירי ההרואי במעלה אדומים שליד העיר הכבושה ירושלים". לדבריו, מדובר "בהגנה על מסגד אל-אקצא ובתגובה לפלישות המתנחלים וביצוע טקסים תלמודיים בחצרותיו. ירי המהפכנים ולוחמי ההתנגדות לא ייפסקו בהגנה על אדמתנו והמקומות הקדושים, וכדי לסכל את תוכנית ממשלת המתנחלים לבנות את בית המקדש לכאורה על חורבות מסגד אל-אקצא".