שר החוץ יאיר לפיד צפוי לצאת ביום חמישי הקרוב לביקור בזק מדיני בטורקיה. כך הודיעה הערב (ראשון) משרד החוץ. לפיד ייפגש עם מקבילו, שר החוץ מבלוט צ'בושולו.
טורקיה וישראל קיימו לאחרונה מגעים לתיאום ביקור של לפיד באנקרה. הכוונה של לפיד לבקר בטורקיה עמדה על הפרק בתור מעשה גומלין לביקור של שר החוץ הטורקי בישראל בחודש שעבר, אבל כעת, לאור שיתוף הפעולה בין המדינות על רקע ההתרעות מפני ניסיון איראני לפגוע בישראלים על אדמת טורקיה, הנושא עלה ביתר שאת.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בביקורו בארץ
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בביקורו בארץ
שר החוץ לפיד ושר החוץ הטורקי צ'בושולו בביקורו בארץ לפני חודש. תמונה דומה בקרוב גם באנקרה?
(צילום: אסי אפרתי, לע"מ)
בחודש שעבר, כאמור, ביקר שר החוץ הטורקי צ'בושולו בישראל. הוא ביקר ביד ושם, נפגש עם לפיד ומסר עימו הצהרה, ובהמשך גם ביקר בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית. ביקורו של צ'בושולו הגיע בצל ההתחממות ביחסים בין טורקיה וישראל, כחודשיים וחצי אחרי ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג באנקרה.
הרצוג וארדואן שוחחו מוקדם יותר בטלפון. מבית הנשיא נמסר כי הרצוג הודה לארדואן על המאמצים לסיכול פעולת טרור על אדמת טורקיה, וכי השניים הדגישו בשיחה את התרומה הגדולה של שיתוף הפעולה לאמון הנבנה בין הממשלות והעמים.
3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
ארדואן והרצוג. עוד שיחה, אחרי התחממות היחסים במרץ
(צילום: AFP)
עוד נמסר כי הרצוג הדגיש שטרם הוסר האיום מפני פעולת טרור, ושיש להמשיך במאמץ המשותף לסיכולן. "השניים הסכימו להמשיך ולפעול לטובת השלום והיציבות במרחב באמצעות דו-שיח פתוח ורציף", אמרו עוד בבית הנשיא.
שיתוף הפעולה הביטחוני הישראלי-טורקי התבטא ביתר שאת בסוף השבוע, וגם היום: אנשי הביטחון בשתי המדינות מנהלים מבצע חסר תקדים באיסטנבול לסיכול המזימה האיראנית לרצוח או לחטוף אזרחים ישראלים. בסוף השבוע הזהירו בכירים בישראל כי מרוב נואשות האיראנים הורידו הנחיות לחוליות שלהם בטורקיה, חוליות שמורכבות מאיראנים ומאזרחים טורקים מגויסים, לרצוח ישראלים בכל מחיר - ואם צריך גם לבדוק לתיירים דרכונים כדי לחפש ישראלים.
3 צפייה בגלריה
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים באיסטנבול. שיתוף פעולה עם ישראל
(צילום: AFP)
בכיר ישראלי אמר בסוף השבוע כי "האיראנים בטירוף מערכות ובלחץ נוראי. הם רוצים לראות דם ישראלי ולכן מי שנמצא באיסטנבול שם את נפשו בכפו". גורמי מודיעין בישראל אף זיהו את חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, כמי "שמנסה בימים האחרונים לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בממסד הביטחוני האיראני".
פורסם לראשונה: 18:24, 19.06.22