מלחמת חרבות ברזל: לוחמי גבעתי, המזוהים יותר מכל חטיבה אחרת בצה"ל עם הזירה העזתית, איבדו בימים הראשונים של התמרון הקרקעי 13 מחבריהם בשתי תקריות קשות: 11 לוחמי גדוד צבר נהרגו שלשום (שלישי) מפגיעת טיל נ"ט בנגמ"ש נמ"ר בצפון ברצועה, ושני לוחמי סיירת גבעתי נהרגו מפגיעת טיל נ"ט במבנה בו שהה הכוח.
מרבית לוחמי החטיבה נותרו בעזה, ולכן בסיס האימונים שלה בקציעות קיבל את המשימה ללוות את המשפחות בהלוויות ובימי השבעה. עוד קודם לכן, מאות חיילי פלוגות האימון המתקדם, שהתגייסו לפני שבעה חודשים בלבד, הצטרפו לגדודים ברצועה. זאת אחרי שהשלימו את הכשרת הרובאי 07 שהותאמה ודויקה לצפוי להם בעזה. "כולם במוטיבציית שיא והם יצברו ניסיון מלחמתי", אמר גורם בחטיבה. "לקחנו להם את הניידים אבל במפקדה האחורית עונים להורים ומרגיעים כל העת שהבנים בסדר".
מתחקור ראשוני של התקרית שבה נהרגו שני לוחמי הסיירת עולה כי האירוע התרחש דווקא בשלב ההתקפלות ממוקד הלחימה אחרי הכיבוש המוצלח של בסיס כוח 17 המובחר של חמאס. לפני שיצאו מהמבנה, ספג אחד הקירות פגיעת טיל שהתבררה כקטלנית. המפקדים בשטח הטילו אש כבדה למיסוך והשלימו מבצע חילוץ הירואי של ההרוגים והפצועים תחת אש.
3 צפייה בגלריה
כוחות חטיבת גבעתי בעזה
כוחות חטיבת גבעתי בעזה
לילה על כוחות חטיבת גבעתי בעזה
3 צפייה בגלריה
כוחות חטיבת גבעתי בעזה
כוחות חטיבת גבעתי בעזה
פעילות לילית של חטיבת גבעתי בעזה
במהלך הקרב על בסיס כוח 17 הצמוד לג'באליה עמדו לוחמי צה"ל בשטח מול מחזה חריג: חמאס שילח לעברם קבוצה של כ-100 ילדים ונשים שישמשו חומה אנושית. "אנחנו ערוכים לעוד מקרים של שימוש ציני ובוטה כזה באוכלוסייה", אמר אחד הקצינים.
בצה"ל אומרים שהחומרים המודיעיניים הרבים שהשיגה הפעולה בבסיס כבר מסייעים להמשך הלחימה. במקביל, במסגרת התקיפות האוויריות המסיביות וההתקדמות הקרקעית, בצבא נזהרים מלהפציץ אזורים שמתחתם לפי ההערכה מוחזקים בני ערובה ישראלים.
התחקיר על תקרית הנמ"ר עדיין מתנהל, אך כבר כעת ידוע שמערכת "מעיל רוח" שבנגמ"ש החדשני והגדול לא הופעלה ליירוט טיל ה-RPG שנורה עליו. בצה"ל מסבירים שנגד עשרות טילי הנ"ט שמשוגרים לעבר הכלים המשוריינים - לעיתים בו-זמנית - יש מגוון מענים אחרים כמו חיפויים הדדיים וטכניקות תנועה מבצעיות, לצד שכבות מיגון רה-אקטיביות שעוטפות את הכלי המבוסס על מרכבה סימן 4. בחטיבת גבעתי אומרים כי מערכת מעיל רוח על הנמ"רים ביצעה מאז סוף השבוע כמה יירוטים מוצלחים של טילי נ"ט.
רוב המכריע של לוחמי וקציני גבעתי, בדומה לחבריהם ביתר החטיבות הסדירות, לא חצו מעולם גבול לשטח אויב, למעט המג"דים והמח"ט שהספיקו להילחם במבצעים עופרת יצוקה וצוק איתן. חלק מהקצינים שאיתם, בעיקר במפקדות האחוריות, ליוו אותם בהכנות שקדמו לכניסה ובחמ"לי הלחימה שבמפקדה הקדמית. בין השאר מדובר בראש מטה החטיבה, אל"מ (מיל') אלי ג'ינו, שפיקד על גדוד הסיור של גבעתי בצוק איתן בקרב של יום שישי השחור ברפיח, לאחר הריגתו וחטיפת גופתו של הדר גולדין, לצד חבריו בניה שראל וליאל גדעוני ז"ל.
תיעוד: הקרבות הקשים של גבעתי בג'בליה: 50 מחבלים חוסלו
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
כוחות חטיבת גבעתי בעזה
כוחות חטיבת גבעתי בעזה
משוריינים של החטיבה ברצועה. היו גם יירוטים מוצלחים של נ"ט
בחטיבה מבקשים מהציבור לגלות אורך רוח חרף האבידות. יודעים שם שייתכן שיתרחשו עוד אירועים משבריים עם נפגעים, לכן יש לתאם ציפיות לגבי המחיר של עמידה ביעדים שהוגדרו. "אנחנו נשענים על הרוח הגבית של העם וחייבים אותו חזק כדי שנוכל לעבוד בכל הכוח", הם אומרים. "זו מלחמה שתימשך חודשים. יש כאן קציני מילואים שעזבו משפחות וקריירות בחו"ל, קצינות אימהות לילדים קטנים ותינוקות שזינקו לחטיבה למלא את השורות ב-150%. אנחנו חייבים בהירות וכוח מהציבור להמשיך כדי שהתינוקות והילדים לא ישמעו יותר צבע אדום וירוצו לממ"דים".
בניגוד לתחילת הפעולה הקרקעית, בימים האחרונים החלה גם לחימת חי"ר בחי"ר עם היתקלויות שבמסגרתן הצליחו לוחמי גבעתי לגרות את מחבלי חמאס לצאת מהמנהרות ואז לחסלם. החטיבה פועלת לאיתור והשמדת מנהרות הלחימה הרבות של חמאס, באמצעות לקחים שהופקו מצוק איתן, בעיקר בכל הקשור להתקדמות הלוחמים בעיי ההריסות מתקיפות חיל האוויר.
פורסם לראשונה: 21:31, 01.11.23