ישראל שוקלת לבקש לצרף שופט מטעמה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שידון בתביעה שהגישה דרום אפריקה. כך נודע ל-ynet.
אתמול נחשף ב-ynet כי ישראל החליטה באופן חריג להופיע ולדרוש לדחות את התביעה של דרום אפריקה להוצאת צו ביניים נגד ישראל, שידרוש להשעות לאלתר את פעולותיה הצבאיות בעזה. ב-11 בחודש תטען דרום אפריקה בפני האג, ויממה אחר כך - ישראל.
לפי הנוהל, מהרגע שמדינה נתבעת היא רשאית לצרף שופט מטעמה להרכב 15 השופטים הנוכחי של בית הדין. גם לתביעה יש אפשרות לבקש למנות שופט מטעמה. את ישראל יכולים לייצג בדיון עד ארבעה נציגים.
3 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
(צילום: AP/Peter Dejong)
בדיון שהתקיים אמש אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו דובר על בחירה של משפטן בעל שיעור קומה בינלאומי שיטען בשם מדינת ישראל, ואחד השמות שעלו בדיון היה זה של אלן דרשוביץ.
"מנסים להפוך את היוצרות", אמר בכיר ישראלי. "ישראל הייתה ממקימות בית הדין לצדק בשנות ה-50, בעקבות השואה, ומי היה מאמין שכיום מנסים להאשים אותנו ברצח עם כאשר חמאס הוא זה שביצע רצח עם מכוון".
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
פרופ' דרשוביץ. שמו עלה בדיון
(צילום: עמית שעל )
ראש המל"ל צחי הנגבי הסביר אתמול את החלטת ישראל להופיע בהאג, ואמר: "מדינת ישראל חתומה על האמנה נגד רצח עם מזה עשרות שנים, ובוודאי שלא נחרים את הדיון. נתייצב בו ונהדוף את התביעה האבסורדית שמהווה עלילת דם".
להחלטה קדמו דיונים קדחתניים בישראל, ואתמול השתתף בדיון שכזה ראש הממשלה נתניהו. עוד קודם לכן התנהלו דיונים בימים האחרונים בצה"ל, במשרד החוץ, במל"ל ובמשרד המשפטים, שבהם דנו בדרכים להתמודדות עם התביעה.
דרום אפריקה טענה כי מעשיה של ישראל הם "רצח עם באופיים", וכי בכך הפרה המדינה את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. ישראל תפעיל מנופי לחץ דיפלומטיים כדי לגייס מדינות נגד דרום אפריקה ונגד המהלך.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
הנגבי: "נתייצב בדיון ונהדוף את התביעה האבסורדית שמהווה עלילת דם"
(צילום: מוטי קמחי )
לישראל יש טיעונים משפטיים כבדי משקל לדחות את התביעה של דרום אפריקה. אחד מהם הוא הטענה שאין מחלוקת בפורומים בינלאומיים שישראל לא ביצעה רצח עם בעזה, וכי אפילו דרום אפריקה לא העלתה טענה כזו בעבר - וישראל גם לא נדרשה להגיב על טענה כזו.
על התביעה נודע לישראל ביום שישי האחרון. דרום אפריקה היא מהתומכות הגדולות ביותר של הפלסטינים בקהילה הבינלאומית, והיא משמיעה שוב ושוב ביקורת על ישראל - תוך השוואת מאבקם של הפלסטינים לזה שניהלו השחורים נגד משטר האפרטהייד במאה שעברה.
כבר בשנת 2018 החזירה דרום אפריקה את שגרירה מישראל, ומאז אין לה כאן שגריר. בחודש שעבר החזירה דרום אפריקה את כל הדיפלומטים שלה מהארץ במחאה על התקיפות בעזה, והודיעה שהיא בוחנת את המשך היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. בהמשך החריף המשבר בין המדינות, ומשרד החוץ בירושלים הודיע על החזרתו להתייעצויות של השגריר הישראלי בדרום אפריקה, אלי בלוצרקובסקי.