2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
שיקלי וסמוטריץ'
(צילום: משה מזרחי, רויטרס/Amir Cohen)
השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי העלה בישיבת הממשלה האחרונה הצעה למתווה לחלוקת תקציבים לרשויות. לפי "מודל הרמזור" של שיקלי, יחולקו תקציבים לרשויות יהודיות וערביות לפי רמת האיום והחשש משחיתות בהן. ראש הממשלה בנימין נתניהו התלהב מהתוכנית והורה לאמצה.
ההצעה של שיקלי שפורסמה בחדשות כאן באה לאחר החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את התקציבים לרשויות הערביות. ההחלטה עוררה סערה וקריאה גם בקרב גורמים בקואליציה להפוך אותה.
מחר צפוי דיון בתוכנית בהשתתפות שיקלי, סמוטריץ' ומנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ. מטרת הדיון "לדייק" את התוכנית ולחדש את העברות התקציבים לרשויות הערביות.
2 צפייה בגלריה
הפגנת הרשויות המקומיות הערביות מול משרד רה"מ נגד אי העברת התקציבים
הפגנת הרשויות המקומיות הערביות מול משרד רה"מ נגד אי העברת התקציבים
הפגנת הרשויות המקומיות הערביות מול משרד רה"מ נגד אי העברת התקציבים, השבוע
(צילום: שלו שלום)
על פי מודל הרמזור, רשות תוגדר אדומה כשיש אינדיקציות מהמשטרה ומשב"כ שיש הטיה של מכרזים ושחיתות שלטונית. ברשויות האדומות העברת התקציבים תיעצר עד שיימצא מנגנון שיבטיח שכספים לא יזלגו לגורמי פשיעה או לתנועה האיסלאמית. בין השאר, מדובר במינוי חשב מלווה או העברת הכסף לחברות חיצוניות כקבלניות ביצוע וקביעת אשכולות לביצוע פרויקטים משותפים לכמה יישובים.
עוד קובע המודל כי רשות תוגדר צהובה כשיש חשד לשחיתות, וייעשה בירור לפני העברת הכסף. רשויות ירוקות יהיו אלה שאין אינדיקציה לשחיתות בהן והכסף יועבר אליהן אוטומטית.
בישיבת הממשלה בשבוע שעבר אושרה פה אחד תוכנית החומש לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים, על רקע התנגדותו העיקשת של סמוטריץ' להעברת כ-200 מיליון שקלים שמיועדים להשכלה גבוהה עבור פלסטינים תושבי מזרח העיר. סמוטריץ' הצביע בעד התוכנית לשנים 2028-2024, לאחר שהושגה פשרה בעניין התקציבים לחיזוק ההשכלה הגבוהה - הקמת ועדה שתפקח על העברת הכספים.
באותה ישיבה תקף שיקלי את סמוטריץ' על התנהלותו סביב עיכוב תקציבים שהובטחו לרשויות הערביות. לדברי שיקלי, במקום לגבש עמדה ודרך פעולה נכונה יחד עם המשרד לשוויון חברתי, פנה סמוטריץ' לתקשורת בהצהרות. שיקלי הוסיף: "אתה מעמיד אותי אחרי תוכנית החומש בפני עובדה מוגמרת, בלי להתייעץ ובלי שיש לי יכולת להגיב".
פורסם לראשונה: 23:13, 26.08.23