2 צפייה בגלריה
דגל ספרד
דגל ספרד
בית המשפט העליון בספרד: "הגבלת סחר במוסדות ציבור בשל מקור הסחורות מעידה על אפלייה"
(צילום: shutterstock)
תבוסה משפטית ל-BDS בספרד: בית המשפט העליון במדינה קבע לראשונה בתחילת החודש כי חרם על ישראל על-ידי מוסדות וגופים רשמיים עומד בניגוד לחוק.
זאת התייחסות ראשונה לתופעת יוזמות החרם המקומיות נגד ישראל, שצברו תאוצה בספרד, ותיקוף פסיקות של ערכאות נמוכות יותר ברמה המחוזית, שקבעו בעשרות מקרים שונים מהשנים האחרונות כי חרם על ישראל במוסדות שאינם פרטיים עומד בניגוד לחוק. בית המשפט העליון נדרש לסוגיה בעקבות עתירה שהוגשה נגד פסיקה של בית המשפט המחוזי במחוז קנטבריה שבצפון המדינה, שלא מנעה יוזמה של "אזורי סחר נקיים מאפרטהייד ישראלי" בעיר ריינוסה.
אמנם בתי משפט מחוזיים בספרד פסקו כבר עשרות פעמים נגד יוזמות חרם מקומיות, אך מדובר כאמור בפעם הראשונה בה נקבע על-ידי הערכאה המשפטית הגבוהה ביותר בספרד שחרם על ישראל אינו חוקי. בפסיקתו קבע בית המשפט העליון כי "הגבלת סחר במוסדות ציבור בשל מקור הסחורות מעידה על אפלייה כנגד צד שלישי ומהווה פגיעה בזכויות בסיס, ומשכך מנוגדת לחוק".
בשגרירות ישראל במדריד מעריכים כי הפסיקה תרתיע ותסכל מראש ניסיונות ליוזמות חרם מקומיות. עם זאת, יש לציין שעוד לפני הפסיקה ניכר שהמוטיבציה של ארגוני החרם לקדם חרמות שיאומצו על-ידי עיריות ומחוזות ירדה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, בשל אותן הכרעות של ערכאות נמוכות יותר.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"ניצחון במאבק נגד ה-BDS". לפיד
(צילום: עמית שאבי)
כמו כן, בשגרירות מזהים מגמה שעשויה להעיד על שינוי טקטיקה בקרב פעילי ה-BDS: במקום קידום החלטות חרם שמציבות קושי משפטי, הם מקדמים החלטות רשמיות שלפיהן "ישראל היא מדינת אפרטהייד". החלטה כזו, שקודמה על-ידי ארגוני חרם מקומיים שהתבססו על דוחות של אמנסטי אינטרנשיונל ושל ארגון HRW, אומצה בחודש יוני האחרון על-ידי הפרלמנט בקטלוניה.
דן פורז, ציר בשגרירות ישראל במדריד, כתב בהודעה שנשלחה למטה משרד החוץ כי "ידוע לנו כי יוזמות זהות מקודמות לפחות בשני פרלמנטים נוספים בספרד וסביר להעריך שגם באחרים. אנו פועלים כדי לנסות לדעת על כך מראש ומעבירים חומרים לידידים כדי להפריך את ההאשמות בדבר האפרטהייד".
מלשכת ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד נמסר: "לא נפסיק להיאבק במי שמנסה לפגוע במדינת ישראל. החלטה של בית המשפט היא ניצחון במאבק המתמשך נגד תנועת ה-BDS. זו תבוסה משפטית שמגיעה אחרי ההצלחות של הממשלה מול בן אנד ג'ריס, בוקינג ואחרים".