2 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מירי רגב
משה בן זקן, מירי רגב
בן זקן ורגב
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
עו"ד יעל כהן, היועצת המשפטית של משרד התחבורה, פרסמה הבוקר (ראשון) חוות דעת לשרים שבה כתבה כי יש מניעה משפטית למנות את משה בן זקן המקורב לשרה מירי רגב לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה.
בחוות דעתה כתבה כהן כי "הממשלה היא הגורם המחליט בדבר המינוי, ושיקול הדעת הסופי בעניין זה נתון לה. עליה להפעילו באופן עצמאי. עם זאת, בהיעדר פגם מנהלי בחוות דעת הגורם המייעץ, נדרשים טעמים מיוחדים ונסיבות חריגות כדי להצדיק סטייה מחוות דעתו, כשבעל הסמכות הוא שהקים את הגוף המייעץ, והסמיכו לבצע את תפקידו". עוד כתבה כי "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שבנסיבות המקרה הנדון יש מניעה משפטית לאישור המינוי".
2 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
"אין בסיס משפטי המאפשר את המינוי". בהרב-מיארה
(צילום: נחום סגל)
גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה הבוקר חוות דעת בנושא. "לאחר שוועדת המינויים בחנה את העניין ושמעה את השרה, היא מצאה כי המועמד אינו כשיר למילוי התפקיד, ומינויו עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות. לפי הדין, החלטת הוועדה היא בעלת משקל רב במיוחד, כמעט מכריע, ורק בהימצא טעם מיוחד בעל משקל מהותי, תהיה הצדקה לסטות ממנה", כתבה בהרב-מיארה בחוות הדעת.
בהרב-מיארה הוסיפה כי "לאחר שהוועדה נדרשה לנושא בשנית, בהמשך לפניית נוספת של שרת התחבורה, ולא הוצבע על טעם מהותי לשינוי עמדתה, הרי שאין בסיס משפטי המאפשר את המינוי בניגוד לעמדתה. לפיכך, סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי יש מניעה משפטית לאישור המינוי".
חוות הדעת באות ארבעה ימים לאחר שוועדת המינויים של נציבות שירות המדינה פסלה את מינויו של בן זקן לתפקיד. רגב הודיעה כי מינויו של בן זקן צפוי לעלות לאישור הממשלה בכל מקרה. בישיבת הממשלה היום תדרוש רגב גם לבטל את ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה. בשיחות סגורות טענה השרה כי הוועדה "עושה איפה ואיפה בין מועמדים".

(צילום: שמוליק דודפור)

למרות החלטת הוועדה, רגב הפיצה לשרים הצעת החלטה לאשר את מינויו של בן זקן כבר היום. להצעת ההחלטה צירפה רגב מכתב לכל חברי הממשלה שבו כתבה: "התנהלותה של ועדת המינויים תמוהה והתוצאה היא מקוממת ממש. תפקידו של השר להוביל מדיניות והוא רשאי לבחור מנכ"ל שהוא נותן בו אמון לביצוע מדיניותו. אבקש כי הממשלה תאשר את מינויו של מר בן זקן לתפקיד המנהל הכללי, על אף חוות דעתה של ועדת המינויים, שכן קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים סטייה מחוות דעתה".
ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה קבעה בחוות הדעת שלה כי "המועמד אינו כשיר, בשלב זה, לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. הוועדה סבורה כי מינויו של המועמד לתפקיד בעל השפעה כה דרמטית על חיי היום יום של כלל אזרחי ישראל, אשר הנושאים העומדים לפתחו הינם בעלי השלכות מקרו כלכליות כבדות משקל, עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות. לפיכך הוועדה ממליצה לממשלה שלא למנותו".
ברפורמה למערכת המשפט שהציג בשבוע שעבר שר המשפטים יריב לוין, הוא התייחס גם לסוגיית היועצים המשפטיים. לדברי לוין, "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את המדינה, הם צריכים לייצג את הממשלה ולא את הפרקליטות. אזרחי ישראל, נשיא בית המשפט העליון בדימוס משה לנדוי אמר על תפקיד בית המשפט: 'תפקידנו הרבה יותר צנוע, להיות פרשן נאמן של החוק, של רצון הציבור, אשר אותו מבטאת הכנסת'".