האם שורת הדיווחים המתארכת על מקרי התעללות במסגרות לגיל הרך תביא לתיקון החוק המחייב הצבת מצלמות בפעוטונים? מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך מקדם לאחרונה עם ח"כ אופיר כץ (הליכוד) חקיקה שתתקן את הכשלים שלשיטתם מונעים מהחוק המקורי מלממש את מטרתו. "אנחנו דורשים תיקון מידי כך שלכל הורה תהיה גישה אונליין למצלמות", אומרים במטה. "וגננת שלא מסוגלת להתמודד עם זה בטענות כאלה ואחרות - מקומה לא בחינוך לגיל הרך".
חוק התקנת המצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות נחקק ב-2018 ונכנס לתוקף בספטמבר 2020. הוא מחייב כל מסגרת חינוך לגיל הרך ששוהים בה יותר משבעה פעוטות להתקין ולהפעיל מצלמות. מטרתו לקבל אינדיקציה במידה שקיים חשש להתעללות או פגיעה, ובמידת הצורך לשמש הוכחה כדי להביא להרשעה של הפוגעים.
על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כ-92% מהמעונות הציבוריים ו-82% מהמסגרות הפרטיות - הצהירו כי יש בשטחם מצלמות על פי דרישות החוק. מדובר בשיעורים גבוהים יחסית, אולם עדיין קיימים פערים המונעים מהחוק לתת מענה במצב של חשש להתעללות.
החוק אוסר גישה של הורים לחומרי ההקלטה ומתיר רק למשטרה לצפות בהם. המשמעות היא שבכל פעם שמתעורר חשד על ההורים להגיש תלונה ולהמתין שהנושא ייבדק. אלא שהמצלמות בגנים שומרות את התיעוד עד שלושה שבועות, ולכן ברגע שקיים חשד להתעללות - בדיקה מהירה של החומרים היא קריטית. בפועל, המשטרה לא מגיעה מיד לקחת את המצלמות, ובחלק מהמקרים אף זמן רב לאחר הגשת התלונה, והחומרים הרלוונטיים נמחקים.
1 צפייה בגלריה
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוץ למחוזי לוד
כתב אישום לשתי הגננות בפעוטון "הלולי של אורלי" - מחוץ למחוזי לוד
מחאת הורים מהפעוטון "הלולי של אורלי" בפתח תקווה
(צילום: מוטי קמחי)
במטה המאבק מסבירים כי החוק בנוסח הנוכחי מלא בלקונות: "עד שהמשטרה מקבלת צו תפיסה שמאפשר לה לקחת את המצלמות, צו פריקה שמאפשר לה לפרוק את החומרים, וצו צפייה שמאפשר לה לצפות בהם - ראיות נעלמות ופעוטות ממשיכים להיות בהשגחתן של גננות וסייעות החשודות באלימות. לשמחתנו לאחרונה לובה קזקביץ הורשעה בניסיון למחוק את המצלמות ועל כך בית המשפט גזר עליה חצי שנה מאסר. זהו מסר ברור לכל מי שתנסה לעשות כך בעצמה. אנחנו דורשים תיקון מיידי לחוק".
אופיר כץ באולפן ynetח"כ אופיר כץצילום: קובי קואנקס
יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך, מור דקל, מוסיפה: "העובדות המזעזעות המתגלות כל יום מוכיחות שהמצלמות לא מונעות ולא מבטיחות את ביטחון הפעוטות ואפילו לא מרתיעות את המתעללות היודעות על קיומן. יש להנחות את המשטרה לפעולה מיידית בלקיחת המצלמות ללא צו בית משפט ותוך 24 שעות מהגשת התלונה".
לדבריה, צריך לקבוע סנקציות על גנים שלא התקינו מצלמות: "יש לאפשר מצלמות און-ליין המאפשרות מעקב שוטף של ההורים. יש לתגבר את מוקד 105 ולעדכן את משטרת ישראל במתן מענה הולם להורים החושדים בקיום התעללות. המצב מחייב תוכנית חירום, פעולה מיידית והחמרת ענישה בצד פיקוח מסיבי על עבודת הגנים, אחרת לא נפסיק לשמוע על הזוועות המתרחשות מאחרי הדלת הסגורה".