2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
הבטיחה לבלום את ההתקדמות של איראן בפרויקט הגרעין. שרת החוץ של גרמניה ואלי כהן
(צילום: רויטרס)
גרמניה תפעל להחזרת סנקציות מלאות על איראן כדי לבלום את התקדמותה בפרויקט הגרעין. כך הבטיחה היום (שלישי) שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, בפגישה עם שר החוץ אלי כהן בברלין. בנוסף, השרה הודיעה כי תוביל חקיקה להכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור בגרמניה ובאירופה.
בשלב הראשון גרמניה תעלה את הסנקציות לסדר היום בדיון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שיתקיים בחודש יוני. לאחר מכן הנושא יעלה בדיון מועצת הביטחון של האו"ם הצפוי בחודש ספטמבר.
בשבוע שעבר דווח כי פקחי סבא"א כי מצאו באיראן אורניום שהועשר עד לרמה של 84% – מרחק של 6% בלבד מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. מדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחים באיראן, אולם טהרן טענה כי הצנטריפוגות שלה מכוונות להעשיר אורניום לרמה של 60% לכל היותר. בעקבות הדיווחים, ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר בריאיון לרשת CBS כי בארה"ב לא מזהים החלטה איראנית לחדש את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שהושהתה בסוף שנת 2003.
על החלטתה להתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60% איראן הודיעה בשנת 2021, והציגה זאת כתגובה לגל החיסולים נגד מדעני גרעין והתקיפות נגד אתרי גרעין, שיוחסו לישראל. סבא"א הזהירה מאז שוב ושוב כי גם העשרה ל-60% מקרבת מאוד את איראן לנשק גרעיני, משום שהמעבר מהעשרה ל-60% להעשרה ל-90% כרוכה בצעדים טכניים קלים בלבד.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן. "המשטר האיראני האנטישמי הטיל סנקציות על ארגונים יהודיים"
(צילום: AP)
בפגישה בברלין שר החוץ כהן קרא לקהילה הבינלאומית להגביר את הלחץ הכלכלי על איראן, ואמר כי "זה הזמן לנקוט צעדים" כדי למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. הוא ציין כי "המשטר האיראני האנטישמי הטיל סנקציות על ארגונים יהודיים בגרמניה", וכי "ישראל היא המדינה היחידה באו"ם שמדינה אחרת קוראת להשמדתה". כהן אף פנה לשרה ברבוק: "גרמניה צריכה להעביר מסר ברור - רק מעשים חזקים יביאו לתוצאות חזקות. הגיע הזמן למעשים חזקים".
במסגרת הביקור ערכו השרים מסיבת עיתונאים משותפת, שבה הבטיחה ברבוק כי "גרמניה עומדת על אחריותה לביטחון ישראל. העקרון הזה מנחה את מדיניות החוץ שלנו לגבי הסכסוך במזרח התיכון ולגבי איראן. אנחנו שותפים לדאגה מהדיווחים שאיראן מעשירה אורניום לרמות גבוהות מאוד. אין הצדקה אזרחית לרמות העשרה כה גבוהות - לאיראן אסור להגיע לפצצה גרעינית".