לראשונה מאז הפלישה הרוסית לפני יותר משנה וחצי, ראש ממשלת ישראל ייפגש עם נשיא אוקראינה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי בשולי העצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא. כך הודיע הערב (יום ג') שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק. יהיה זה המפגש הראשון בין נתניהו לזלנסקי, וגם הראשון של ראש ממשלה ישראלי עמו: ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד נמנעו גם הם ממפגש שכזה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו וזלנסקי. מפגש ראשון, שסוכם אחרי שיחת טלפון ראשונה זה 9 חודשים
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
נתניהו הוא המנהיג היחיד במערב שלא ביקר עד כה בקייב - מלבד ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן - חרף הזמנות חוזרות ונשנות של האוקראינים והמלצה של משרד החוץ הישראלי לעשות זאת. גם כעת המפגש ייערך בניו יורק ולא בבירת אוקראינה. שר החוץ אלי כהן כן הגיע לקייב בפברואר האחרון, ונפגש אז עם זלנסקי.
ההודעה האוקראינית על המפגש - טרם התקבל אישור רשמי לכך מלשכת נתניהו - מגיעה ימים אחדים אחרי שיחת הטלפון שערכו רה"מ והנשיא זלנסקי ביום חמישי שעבר, שיחה שהייתה הראשונה ביניהם אחרי תשעה חודשי נתק. כבר אז שוחחו השניים על האפשרות להיפגש בניו יורק, ודובר גם על ביקור אפשרי של נתניהו בקייב.
באוקראינה מאוכזבים מכך שנתניהו נמנע כאמור מהגעה לביקור בקייב, ובכירים אוקראינים ציינו כי הטיעון הישראלי שלפיו נתניהו לא עושה זאת מסיבות ביטחוניות "לא מחזיק מים", בהתחשב בכך שכל מנהיגי העולם החופשי עשו כן - כולל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. האוקראינים כועסים גם על מה שהגדירו כ"אי-מילוי ההתחייבויות של שר החוץ כהן בביקורו בקייב", אי-אספקת מערכות הגנה, היחס לאזרחים המגיעים לנתב"ג - וגירוש אלפים מהם מהארץ.
3 צפייה בגלריה
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הסוגיה המרכזית: עליית החסידים לאומן. בתמונה: העולים לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן בפברואר אשתקד - מעט לפני הפלישה הרוסית
(צילום: AFP)
על רקע התסכול של אוקראינה מהתנהלות ישראל בסוגיות השונות השמיעו בה איום לבטל את הפטור מוויזה לישראלים וכך להקשות עליית החסידים ההמונית לעיר אומן. הסוגיה הזו עמדה במוקד שיחת הטלפון בין נתניהו לזלנסקי בשבוע שעבר, כשלפי גורם אוקראיני נתניהו הוא זה שיזם אותה בשל לחץ מצד החרדים בממשלתו. יומיים לפני השיחה, הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה על הקלות בטיפול באזרחי אוקראינה שמגיעים לנתב"ג, אולי כדי לנסות "לפייס" את האוקראינים. שר הפנים משה ארבל החליט במקביל להאריך את תוקף האשרה של אוקראינים השוהים בישראל ואין באפשרותם לחזור עד ה-31 בינואר 2024.
נאומו של נתניהו בעצרת האו"ם מתוכנן להיערך ביום שישי בשבוע הבא, ולישראל הוא אמור לחזור לפי לוח הזמנים הנוכחי ממש לפני כניסת הצום ביום כיפור וסגירת נמל התעופה בן גוריון. לפני כן, ביום רביעי, הוא צפוי להיפגש גם עם נשיא ארה"ב ביידן בשולי העצרת בניו יורק - בחדר צדדי בעצרת או במלון בעיר, ולא בחדר הסגלגל בבית הלבן כפי שרצה. בשולי העצרת, כך נודע הערב, ייפגש נתניהו גם עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. נתניהו היה אמור לבקר באנקרה בסוף יולי, אך הנסיעה שלו בוטלה בשל ההליך הדחוף של השתלת קוצב לב שעבר אז.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נתניהו ייפגש בניו יורק גם עם ארדואן
(צילום: Adem ALTAN / AFP)
לארה"ב ימריא נתניהו כבר ביום ראשון בלילה - וינחת תחילה בקליפורניה, שם הוא עתיד להיפגש עם מובילים בתחום הבינה המלאכותית. יייתכן שייפגש גם עם אילון מאסק. הוא יטוס במטוס דרימליינר ולא בבואינג 777 - וזאת כדי לקצר את משך הטיסה חזרה לארץ ב-40 דקות, ולאפשר כאמור לנתניהו ולפמלייתו לחזור לישראל ביום שישי בשבוע הבא עד השעה 13:30 - לפני סגירת שדה התעופה ביום כיפור. סיבה נוספת לבחירה במטוס דרימליינר: להפעלת מטוס מדגם זה במשך שבוע שלם נדרשים רק ארבעה טייסים, ועבור בואינג 777 תידרש אל על להשבית לצורך המסע שישה טייסים.
את נתניהו ילוו כמובן כתבים מדיניים. לאחר דין ודברים בינם לבין לשכת רה"מ, נמצא הסדר לפיו הכתבים יחזרו בחזרה עם נתניהו בכפוף למתווה שנקבע. זאת, לאחר שבתחילת השבוע הודיעה לשכת נתניהו שלא תחזיר את הכתבים לארץ. הכתבים התארגנו והודיעו שאם לא יוחזרו לארץ - הם לא יירשמו לנסיעה.
בתוך כך, עוזרת מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח הקרוב, ברברה ליף, הגיעה לישראל כדי להכין את הקרקע לביקורו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בעוד כחודש. הוא צפוי לבקר גם ברשות הפלסטינית. ביקור בלינקן קשור למאמצי ארה"ב לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה ולשכנע את ישראל לתרום את חלקה בצעדי הקלות אפשריים כלפי הפלסטינים. ליף ערכה בארץ שיחות עם שורה של גורמים, ובשיחותיה היא התמקדה בעיקר בנושא הפלסטיני וגם ב"מרחב הגמישות" של ישראל בכל הנוגע להקלות עבורם.