בבית המשפט העליון התקיים הבוקר (שני) דיון בערעור שהגיש אביעד משה, שניסה לרצוח את שירה איסקוב בביתם במצפה רמון בערב ראש השנה ב-2020. משה, שערער על חומרת העונש, ביקש להוסיף ראיה חדשה בדמות חוות דעת פסיכיאטרית, וקיבל את הסכמת העליון בצעד שנחשב חריג. חוות הדעת הפסיכיאטרית תועבר לעיון הרכב השופטים, ומשקלה, אם בכלל, יקבל ביטוי בפסק הדין.
3 צפייה בגלריה
אביעד משה בבית המשפט
אביעד משה בבית המשפט
אביעד משה בבית המשפט, היום
(צילום: שלו שלום)
סנגוריו של משה טענו בדיון כי הוא לא נבדק בידי פסיכיאטר לאורך כל ההליך. "הסיפור הוא סיפור אנושי קשה. משפחה צעירה התפרקה. התוצאה קשה מאוד, אין כאן ספק. האיש פעל כרובוט, על אוטומט. האיש זעק 'תנו לי להיבדק על ידי פסיכיאטר, כי גם לי אין הסבר לאיזה חיה הפכתי להיות'", אמר סנגורו ירון בן יוסף.
נציגת המדינה התנגדה להגשת ראיות בשלב זה, ואמרה כי "זה חריג. למה היא לא הוגשה? כשקוראים את הערעור אי אפשר להבין אם היא מכוונת לאחריות פלילית או לעונש".
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב
שירה איסקוב
שירה איסקוב, היום. "המעט שאפשר - להשאיר את העונש"
(צילום: שלו שלום)
שירה איסקוב אמרה כי "על פניו נראה שחזרנו לחיים ואנחנו עובדים ואני עומדת על הרגליים. המון מילים כואבות ומציקות, כי זו אמא עם פוסט טראומה קשה שמגדלת ילד שמתקשה. בכל יום ראשון הוא בטיפול רגשי, לפני שנה תוך כדי משחק הוא מדבר על הדם שהיה על הרצפה, שאבא לקח רעשן והרביץ לאמא, הוא מספר שאמא נעלמה לו מהחיים. הוא שואל אמא איך זה היה? זה היה משהו שחור. הוא מנסה להבין ולשמחתי מה שלא הכנסתי לבית זה נשאב לאביעד. הוא ילד שגדל עם כאב ולא מבין איך אבא שלו עשה דבר כזה, ואיך אבא שלו לא אוסף אותו מהגן".
היא הוסיפה: "אני צריכה לעבור עוד שני ניתוחים, כל כך הרבה דברים שאני עוברת. שום דבר לא יחזיר אותנו לשגרה מלאה עד לפני מה שהיה באותו יום. המעט שאפשר זה להשאיר את העונש שלו כמו שהוא".
על משה נגזרו 23 שנות מאסר בפועל אחרי שהורשע בניסיון רצח מי שהייתה אשתו. מלבד זאת, הוא הורשע גם בהתעללות בבנם הפעוט, שנאלץ לצפות באביו פוגע קשות באמו. בגזר הדין קבעו השופטים כי משה גם יפצה את איסקוב ב-258 אלף שקל, הפיצוי המרבי בחוק.
על פי כתב האישום, ניסיון הרצח בוצע במהלך ויכוח בין בני הזוג בערב ראש השנה בספטמבר 2020. משה הכה בראשה של איסקוב במערוך עץ שבו השתמשה לצורך הכנת החלות לראש השנה, חנק אותה בצווארה ודקר אותה כ-20 פעמים באמצעות סכין מטבח משוננת עם להב באורך של כעשרה סנטימטרים. במהלך התקיפה חסם משה בגופו את דלת הבית, התעלם מזעקותיה של איסקוב, מזעקות הבן, הוריה והשכנים - בהם עדי גוזי, שסייעה לאיסקוב והדליקה איתה משואה.
בזמן הזה גם לקח פסק זמן בין תקיפה לתקיפה כדי לנהל שיח עם שכניהם שהתחננו שיפסיק. איסקוב נפצעה באורח קשה ואושפזה לזמן ממושך בבית החולים. משה, שהגיש ערעור, טוען כי אין מקום להרשיע אותו בהתעללות בבנם הפעוט, וטוען לראיות חדשות שנמצאות בידיו. הוא מיוצג על ידי עורכי הדין ירון בן יוסף ורז אלמוזנינו.
3 צפייה בגלריה
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
שירה איסקוב ושכנתה עדי גוזי מדליקות משואה. סנגוריו של משה עקצו את ההחלטה
(צילום: אולפני הרצליה)
בערעור נכתב בין היתר: "מקרה אנושי חריג במיוחד בפנינו, אחד מהחריגים שנדונו במדינת ישראל, לא לאור מורכבות משפטית יוצאת דופן במחוזותינו, אלא דווקא כזה שסביבו לאורכם של חודשים רבים שימש העם כולו שופט ותליין, מבלי שיהא מי שיעמוד לצידו של המערער בפרץ השטנה, השנאה והתיעוב אשר הופנו אל המערער חדשות לבקרים בכל העת, מתחילתו של אירוע ועד בכלל".
עוד נכתב כי "הגם שעסקינן בבחינת הכרעות שיפוטיות בפני ערכאה ערעורית מקצועית, בדרך בה בוחן המשפטן עובדות וטענות משפטיות, אין להתעלם מהעובדה שנסיבות תיק זה נחשפו לאורכה של תקופה ארוכה על הראיות שנאספו, האמרות שנגבו, וכל דבר אחר שהצטבר בחומר החקירה בפני כולי עלמא, ובעיקר בתוכניות טלוויזיה רבות, הן אלה העוסקות בתחקיר. הסנגוריה סרקה במסרקות ברזל אירועי משפט רבים מתחילתה של מדינה, ולא מצאה מקרה בו עם כל הכבוד, מתלונן בתיק יחד עם עד תביעה מרכזי שזכו להשאת משואה ביום העצמאות של מדינת ישראל, ולא בשל פעילות יוצאת דופן הראויה להלל ושבח ושדורשת את הוקרת העם כולו על פועלו יוצא הדופן של משיא המשואה".
עו"ד לינור בן אוליאל מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה התנגדה לבקשה להגיש את הראייה החדשה. השופטים יכריעו אם לקבלה בהמשך.