3 צפייה בגלריה
חוסין כטיב בבית חולים לאחר שכדור תועה פגע בו
חוסין כטיב בבית חולים לאחר שכדור תועה פגע בו
"הפתרון צריך להיות קיצוני". חוסין חטיב בבית החולים לאחר שנפגע מכדור תועה
לפני כחצי שנה אחמד וואוויה (50) נפצע באורח קשה כשכדור תועה פגע בראשו בזמן שדיבר עם חברו ברחוב בקלנסווה. הקליע נמצא עדיין בתוך ראשו של אחמד, והוא סובל כעת משיתוק בחצי מגופו. הוא מספר כי הפציעה שספג פגמה באיכות חייו באופו משמעותי. "שכחתי את טעמם של שינה ונוחות מאז שהקליע התועה פגע בי", הוא אומר.
אחמד הוא אחד מיני קורבנות רבים בחברה הערבית שנפגעו מירי תועה. אזרחים תמימים שלא היו מעורבים בפשע ולא היו מסוכסכים עם איש, אך לרוע המזל נקלעו למקום הלא נכון בזמן הלא נכון. לרשימה המתארכת הזו הצטרפה השבוע רימס אבו עלי בת ה-14, שנפצעה בבטנה מפגיעת קליע שנורה במהלך חילופי אש בין שתי משפחות ברהט ומאושפזת באורח בינוני. לפני כחודשיים נרצחה בנסיבות דומות רזאן עבאס בת ה-17, כאשר נפגעה מקליע תועה שחדר לביתה בכפר כנא.

אחמד סיפר כי הוא צפוי לעבור שני ניתוחים נוספים בתקופה הקרובה, ושהוא מקווה כי הם יאפשרו לו לחזור לשגרה. הוא העיד על עצמו כי הוא "אדם ישר וביחסים טובים עם כולם", אך הוסיף כי מאז שנפצע הוא נמנע מלצאת מביתו בגלל חרדות ובשל חשש לחייו. "אני לא יושב אפילו בחצר הבית שלי. לפני כמה ימים עמדתי בכניסה לבית, וכששמעתי ירי נכנסתי מיד ונפלתי על הרצפה מעוצמת הפחד". עם זאת, אחמד הודה כי הידיעה על מותה של רזאן עבאס בת ה-17 ציערה אותו אף יותר ממצבו הבריאותי. "אומר לכל אלה שמשתמשים בנשק, הפסיקו עם הפעולות האלה, אתם תהיו הרוצחים שלנו", קרא אחמד.
3 צפייה בגלריה
אחמד ואוויה
אחמד ואוויה
"שמעתי ירי ונפלתי על הרצפה מעוצמת הפחד". אחמד וואוויה שנפגע מקליע ונותר משותק בחצי גוף
חוסיין חטיב, חבר במועצה המקומית יפיע שבגליל, נפצע לפני כשלוש שנים מכדור תועה שכמעט הביא למותו. הוא סיפר כי נפגע בעת שחזר לביתו יחד עם ילדיו בשעת לילה מאוחרת, לאחר צעדת עיד אל-פיטר. "סגרתי את דלת המכונית ופתאום הרגשתי מכת חשמל ביד, ולא הבנתי מה קרה. בבית החולים גילו שספגתי קליע שחדר לגופי לעומק של עשרה סנטימטרים", תיאר.
הרופאים הצליחו להוציא את הקליע מגופו של חוסיין בניתוח, אך חקירת המשטרה העלתה חרס בנוגע למקור הירי והתיק נסגר. "אני לא מסוכסך עם איש, ואומת כי הירי לא כוון אלי ספציפית. אם חלילה הייתי נהרג אף אחד לא היה יודע למה", אמר. "החיים כאן הפכו לסרט מלחמה הוליוודי, בכל רגע אדם עלול להיפצע, גם בתוך ביתו", תיאר חוסיין, והוסיף כי "הדבר הקשה והמצער ביותר הוא שהיורים הם ערבים".
עוד טען חוסיין כי הפגיעה בו אמנם זכתה לחשיפה עקב היותו איש ציבור, אך אין מודעות לאנשים הרבים שנפגעו בצורה דומה. "התופעה רק מסתבכת ואנחנו לא רואים פתרונות. ממשלות ישראל כשלו בטיפול בנושא הזה, ועכשיו הפתרון צריך להיות קיצוני. אני בעד שיתוף פעולה עם הרשויות לצורך איסוף הנשק הלא חוקי".
3 צפייה בגלריה
עלאא בדיר ואביו ראקז
עלאא בדיר ואביו ראקז
"בחברה הערבית מזלזלים בירי, כשהזהרתי אמרו לי 'אל תפריע לנו'": עלאא בדיר ואביו, ראקז
עלאא בדיר (24) מכפר קאסם נפגע מכדור תועה כשהיה בן 14, כאשר נקלע לחילופי ירי בין שתי קבוצות של חמושים. בדומה לאחמד, גם עלאא נותר עם שיתוק בחצי מגופו. אביו, ראקז בדיר, סיפר כי עלאא הצליח להשתקם ואף התחתן לפני כשנה. "כואב שאין אחריות בחברה הערבית כלפי האלימות, ההרג והירי", אמר ראקז, שהמשיך ותיאר כי נתקל בזלזול עמוק לאירועי הירי. "הזהרתי משפחות מפני התנהגות כזו, ובמקום להודות לי הם אמרו 'אל תפריע לנו'. אלו האנשים האלימים, החינוך הוא הבסיס. יש משפחות שהעניין היחיד שלהן הוא כסף. הם מקבלים כסף מהילדים שלהם ולא שואלים מאיפה הם השיגו אותו".
ראקז הזהיר כי "אנחנו עומדים בפני משבר גדול ומסוכן מאוד", וקרא למשטרה "לעשות את המוטל עליה". הוא אמר: "לא הגיוני שעוצרים את המעורבים בירי ומשחררים אותם אחרי יום אחד. רבים נוספים יירצחו אם התופעה הזו תימשך".