צה"ל התיר היום (רביעי) לפרסום כי הדוח הפתולוגי מנתיחת גופותיהם של החיילים רון שרמן וניק בייזר, שנחטפו לרצועת עזה ונהרגו שם, קבע שאין על גופם סימני חבלה או ירי - כך שלא נהרגו כתוצאה מפגיעה ישירה של תקיפת המנהרה שבה שהה מח"ט צפון הרצועה של חמאס אחמד רנדור שחוסל במקום סמוך. מהמקום שבו אותרו גופות השניים חולצה גם גופתו של החטוף אליה טולדנו.
1 צפייה בגלריה
אליה טולדנו, אליה טולדנו, ניק בייזר
אליה טולדנו, אליה טולדנו, ניק בייזר
ניק בייזר, רון שרמן ואליה טולדנו
(צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
בעקבות מצבן של הגופות, לפי צה"ל, לא ניתן היה לקבוע את סיבת המוות - ובשלב זה לא ניתן לשלול או לאושש שרון וניק נהרגו כתוצאה מחנק, חניקה, הרעלה או מ"היבטים שיוריים" - השלכות אחרות - של תקיפת צה"ל או פעולה של חמאס. נלקחו דגימות לביצוע המשך בדיקת טקסולוגיה, אשר ייתכן וילמדו פרטים נוספים בהמשך. הדברים נכונים גם לטולדנו.
גופתו של רון שרמן הוחזרה לישראל עם גופתו של רב"ט ניק בייזר בחודש שעבר. השניים תועדו בסרטון של חמאס כשהם מובלים החוצה בחיים מתוך המיגונית שבה הסתתרו. ניק בן ה-19 מבאר שבע, ורון בן ה-19 מלהבים, שירתו שניהם במת"ק עזה - ניק כנהג, ורון כמש"ק תיאום וקישור. ברשת המנהרות שממנה חולצו גופות השניים, איתרו כאמור לוחמי צה"ל גם את גופותיהם של החטוף אליה טולדנו, החטופה עדן זכריה והחטוף רס"ב זיו דדו. בפעולה במקום נפלו הלוחמים גל איזנקוט ואיל ברקוביץ'.

מתחקיר צה"ל עלה כי הצבא לא ידע על הימצאות חטופים באזור, וכי הכוחות איתרו את גופותיהם בסריקות במנהרה, וללא מודיעין מקדים על הימצאות הגופות שם.
מאז החזרת גופתו לארץ, משפחתו של רון נאבקה כדי להבין את סיבת המוות - חרף העובדה שסירבה לנתיחה. המשפחה הציבה על קברו כיתוב חריג, בו נכתב: "נחטף, הופקר, והוקרב בעזה על ידי ממשלת המחדל באסון 7 באוקטובר 2023". אמו, מעיין, האשימה בנאום כואב כי "אמרו לנו במשך יותר מחודשיים שאתם האתרוגים, שהחמאס ישמור עליכם מכל משמר כי הרי נחטפתם בחיים והוחזקתם בחיים שבועות ארוכים כדי לקבל משהו בתמורה".
מצה"ל נמסר כי שיתף את המשפחות אמש בממצאים, ובריאיון ל-ynet Live אמרה אמו של שרמן כי היא חוששת שרון מת בייסורים נוראיים. "אנחנו מבססים את הטענות על זה שהפתולוג שבדק את הגופה, אחרי שאנחנו לא אישרנו את הנתיחה, אמר שאין סימני ירי. לא היו שום סימנים פיזיים של מכות או חניקה או משהו שיכול להעיד על איזושהי סיבת רצח הגיונית - ואין לנו תשובות".
היא הוסיפה כי המשפחה יודעת שרון לא נרצח על ידי חמאס. "השאלה היא מה ההגדרה 'נרצח על ידי החמאס'", הסבירה. "החשש שלנו הוא שהם פשוט ננטשו באחד הפירים. הם היו שלושה ואף אחד לא הגיע לחלץ אותם, הם מתו מחוסר חמצן או מים. המחבלים השובים שלהם לא היו שם, או שהם נהרגו או שהם ברחו, ואף אחד פשוט לא בא להוציא אותם".
היום כתבה בפייסבוק כי היא "לא ממליצה לאף אמא בעולם לקרוא דוח פתולוגי מלא תיאורים גרפיים קשים ביותר של הבן שלה, חודש לאחר שמת, במיוחד כשנסיבות המוות קשורות להקרבה שלו בידי הצבא". היא הוסיפה כי "המבט המבועת" של רון מסרטון חטיפתו עוד חרוט במוחה, "לאחר שהופקר עם עוד מאות ישראלים ברשלנות פושעת של ממש של דגנרטים חדורי שררה". היא אמרה שתזכור את בנה יפה כמו שהיה, "הכי יפה בעולם", ואת כל מה שקראה בדוח - תנסה לשכוח.