חמאס פרסם לקראת הצהריים (יום א') הודעה דרמטית שבה הודה כי ישראל חיסלה ארבעה בכירים בארגון הטרור, בראשם מפקד החטיבה המרחבית של חמאס בצפון הרצועה אחמד רנדור וראש מערך ירי הרקטות של הארגון איימן סיאם. צה"ל הודיע החודש כי הפציץ את מקומות המסתור התת-קרקעיים שלהם, אך עד כה דבר חיסולם לא היה ודאי. רנדור הוא המחבל הבכיר ביותר שחוסל במלחמת "חרבות ברזל", לצד איימן נופל ששימש כמפקד חטיבת המרכז של חמאס.
3 צפייה בגלריה
חמאס מגדיר אותו כ"מפקד השהידים". מח"ט צפון הרצועה אחמד רנדור
חמאס מגדיר אותו כ"מפקד השהידים". מח"ט צפון הרצועה אחמד רנדור
חמאס מגדיר אותו כ"מפקד השהידים". מח"ט צפון הרצועה אחמד רנדור
בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, נכתב כי לצד רנדור וסיאם נהרגו גם וואיל רג'ב, שכיהן בעבר כמושל צפון הרצועה, וראפת סלמאן, מי שבעבר נחשב לפעיל בכיר של הזרוע הצבאית בצפון הרצועה. רנדור הוגדר בהודעה כ"מפקד השהידים", בעוד שלושת האחרים תוארו כ"מנהיגים" בארגון הטרור. "הם עלו לעמדות גבורה וכבוד בקרב 'מבול אל-אקצא'", נכתב בהודעה. "אנו מתחייבים לאלוהים שנמשיך בדרכם ושדמם יהיה אור ללוחמים ואש לכובשים. זהו ג'יהאד של ניצחון או מות קדושים". לאחר הודעת חמאס, גם בצה"ל ובשב"כ אישרו את דבר חיסול הבכירים.
ההודעה הדרמטית מגיעה ביומה השלישי של הפסקת האש הזמנית בין ישראל לחמאס, במסגרת עסקת החטופים שהושגה עם ארגון הטרור, תקופה שבמהלכה עזתים רבים יוצאים מהמקלטים ומהמחסות שלהם ומתחילים לאמוד את הנזק ולפנות הריסות. ההודעה מגיעה גם כשבוע וחצי אחרי שדובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי נקב מפורשות בשמותיהם של רנדור וסיאם - וטען כי חמאס מנסה "להסתיר" את תוצאות התקיפות שבוצעו נגד מקומות המסתור התת-קרקעיים שלהם ושל בכירים נוספים.
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
3 צפייה בגלריה
ה שוק של נוסיראת רצועת עזה יום שני של הפסקת אש זמנית
ה שוק של נוסיראת רצועת עזה יום שני של הפסקת אש זמנית
ההרס ברצועה. העזתים יוצאים החוצה במהלך הפסקת האש ואומדים את ההרס האדיר
(צילום: AP / Adel Hana)
בהצהרתו החודש התייחס הגרי לדיווחים על תקיפות "משמעותיות" שביצעו צה"ל ושב"כ, ואמר כי "אכן ניתן לומר שבוצעו תקיפות עוצמתיות נגד שני מתחמים תת-קרקעיים שונים". הוא לא אישר רשמית שחוסלו בכירים, אבל אמר: "בחמאס מנסים להסתיר את התוצאות. לא אוכל בשעה הזאת להרחיב מעבר לכך - אולם ניתן לומר בוודאות כי תת-הקרקע שבו שהו בשתי התקיפות נפגע באופן קשה מאוד".
את דבריו אמר הגרי על רקע פרסום באתר הסעודי "אילאף", שבעבר קיים ריאיונות עם בכירים ישראלים, ולפיו חמאס "מסתיר את האמת על חיסולם" של רנדור וסיאם, כמו גם של חבר הלשכה המדינית שלו רווחי מושתהא - שם שלא הוזכר בהודעה הנוכחית של חמאס.
לגבי רנדור עצמו פורסמו כבר באמצע החודש דיווחים לא-מאומתים על מותו, ונטען אז כי אף שגופתו לא אותרה הוא נהרג בהפצצה אווירית. רנדור, ששרד בעבר כמה ניסיונות חיסול, מוגדר מאז 2017 כ"טרוריסט בינלאומי" על ידי ארה"ב, והיה מעורב בחטיפת גלעד שליט באזור כרם שלום ב-2006. רוב המחבלים מהחוליה שתכננה וביצעה את חטיפתו של שליט כבר חוסלו, וכעת צה"ל חיסל גם את רנדור. בנו מוהנד, חבר כוח הנוחבה של חמאס, חוסל ב-7 באוקטובר במתקפת הפתע של ארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
המחבל אחמד אל-גנדור
המחבל אחמד אל-גנדור
רנדור. לקח חלק בחטיפת גלעד שליט
לפי צה"ל, רנדור הסתתר באחד משני האתרים התת-קרקעיים שהותקפו יחד עם איימן סיאם, ששימש כאמור ראש מערך ירי הרקטות של חמאס. כמו רנדור, גם סיאם שרד בעבר כמה ניסיונות חיסול וכבר ב-2009 הופצץ ביתו בג'באליה. ביום השלישי של מבצע "צוק איתן", ב-2014, הודיע דובר צה"ל בערבית על חיסולו של סיאם, אבל לאחר הכחשה גורפת של הזרוע הצבאית שינה הדובר את ההודעה מ"חוסל" ל"הותקף". בעבר הרחוק היה סיאם גם מפקד יחידת הארטילריה של חמאס.
ראפת סלמאן, הפעיל הנוסף שחמאס הודה כעת בחיסולו, נחשב כאמור בעבר לפעיל בכיר של הזרוע הצבאית של הארגון בצפון הרצועה. ב-2007 דווח כי אבו מאזן ביטל ברגע האחרון ביקור ברצועה מחשש שסלמאן ורנדור מתכוונים להציב מארב לשיירה שלו. שנה לפני כן, בכתב אישום נגד פעילי חמאס שהתכוונו לחדור לישראל ולהקים חוליה שתנסה לחטוף חיילים, כונה סלמאן פעיל חמאס בכיר בג'באליה, ונכתב כי החדיר בעבר מחבלים לישראל. באישום אחר, ב-2010, נטען שסלמאן אימן בביתו פעיל חמאס בהפעלת מטען חבלה.