ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה הערב (חמישי) בקריה בתל אביב עסקה במבוי הסתום במגעים לעסקה מול חמאס, אחרי שדחה למעשה את הצעת הפשרה האמריקנית והסכים בתשובתו לשחרר פחות מ-20 חטופים בשישה שבועות של הפוגה. הישיבה נמשכה כשעתיים וחצי, לאחר ישיבה נוספת של קבינט המלחמה המצומצם - ובמהלכה נידונו מסלולים נוספים למתווה לעסקה.
6 צפייה בגלריה
בישראל מקווים ל"כיוון חיובי". סינוואר, א-סיסי ונתניהו
בישראל מקווים ל"כיוון חיובי". סינוואר, א-סיסי ונתניהו
בישראל מקווים ל"כיוון חיובי". סינוואר, א-סיסי ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
בדיון דובר גם על הצורך ב"זרוע צבאית חזקה" לצורך הפעלת לחץ על חמאס - והדבר מתכתב עם הפעולה המתוכננת ברפיח. פעולה שכזו מעוררת חשש גדול במצרים, שפועלת כעת ביתר שאת כדי למנוע מבצע צבאי בעיר הגובלת בה, ובמקביל להתניע מחדש את המגעים לעסקה. מרכז הכובד עובר כעת למצרים לאחר שמבחינת ישראל קטאר לא עמדה בהבטחותיה, ולא הפעילה לחץ על חמאס.
מחר תגיע לישראל משלחת של המודיעין המצרי, ונקבעה לה פגישה עם בכירי המועצה לביטחון לאומי. הגעתה היא פועל יוצא של ביקור ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי אתמול בקהיר, שבה דנו גם בסוגיית המו"מ והתנעה מחדש של המגעים לעסקה בציר מצרי. הדבר התאפשר גם בזכות הקשר והאמון בין ראש השב"כ לשר המודיעין המצרי עבאס כאמל. הערב נחשף ב-ynet כי בביקור הציג ראש המודיעין עבאס כאמל הצעה חדשה שתכלול הפסקת אש של שנה אחת, שחרור החטופים - וצעדים לקידום מדינה פלסטינית.

בכיר ישראלי אמר הערב בשיחה עם ynet כי "אין סתירה בין פעולה ברפיח לעסקה להשבת חטופים. ככל שאנחנו מתקרבים לרפיח - המעורבות המצרית גדלה מטבע הדברים, אבל הם היו תמיד גורם דומיננטי איתו אנו מקיימים קשר מדי שבוע. יש להם ממשק חיבור ישיר לרצועת עזה - והם קריטיים לעתיד הרצועה". הוא הבהיר: "פנינו לרפיח ללא ספק, אבל נמצה כל סיכוי להביא חטופים הביתה".
הבכיר הוסיף: "יש תקווה שהמסלול המצרי יתפתח לכיוונים חיוביים. צריכים לנסות בכל דרך. המצרים הם חלק מהתיווך כבר הרבה זמן. עכשיו הם נמצאים במוטיבציה גבוהה, כי הם רוצים שתהיה עסקה - ולכן צריך לשמור על אופטימיות, במיוחד כשמנוף רפיח מונף ומתקרב".

ההצעה המצרית, ודרישת חמאס

ההצעה המצרית, שהוצגה כאמור לרמטכ"ל ולראש השב"כ בביקורם בקהיר, עוסקת למעשה בסיום המלחמה וכוללת שלושה סעיפים השלובים זה בזה. לפי הסעיף הראשון בתוכנית, ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח: ראש המודיעין המצרי הבהיר כי לא רק מצרים, אלא גם ארצות הברית והאיחוד האירופי, חוששים לגורלה של האוכלוסייה האזרחית במקרה של כניסת כוחות צה"ל לעיר שבדרום הרצועה.
6 צפייה בגלריה
רונן בר , ההרס ברפיח, הרצי הלוי
רונן בר , ההרס ברפיח, הרצי הלוי
הרמטכ"ל, ראש השב"כ וההרס ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP , EPA / ABIR SULTAN, דובר צה"ל)
הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של 10 שבועות. חשוב לציין כי מצרים לא נקבה במספרם של החטופים הישראלים (ככל הנראה מספרם לא ידוע למצרים), אך הבהירה כי מדובר בשחרור "כל החטופים" בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים.
הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, כשישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית. להכרזה זו יהיו שותפות "הפטרוניות": ארה"ב, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית.
מקהיר נמסר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ראש השב"כ בר והרמטכ"ל הלוי לא הגיבו על התוכנית המצרית, אך התחייבו להציג אותה בדיון בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה. ראש המודיעין המצרי, כך נודע, הבהיר כי שחרור החטופים בתמורה לשחרור האסירים הפלסטינים (מספרם לא ננקב, ככל הידוע, וגם לא שמותיהם) יוכל להתבצע בשלושה שלבים, לפי "יוזמת פריז", או בשני שלבים לפי "יוזמת קהיר החדשה".
6 צפייה בגלריה
עבאס כאמל
עבאס כאמל
ראש המודיעין המצרי כאמל. קשרי אמון מול ראש השב"כ בר
(צילום: EPA)
חמאס, כך נודע עוד, מתנה את יישום התוכנית בהכרזה על הפסקת אש מלאה בשני הצדדים למשך שנה. חמאס גם העביר למצרים דרישה להשגת ערבות אמריקנית ובינלאומית ליישום ישראלי של סעיפי התוכנית המצרית. לפי ההצעה החדשה, חמאס דורש שחרור 50 אסירים תמורת כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח חטוף.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביע התנגדות עזה לפרטי ההצעה, וצייץ ברשת X: "זו למעשה הצעת כניעה מוחלטת של ישראל וניצחון מוחלט של חמאס. סכנה קיומית למדינת ישראל. לא יהיה. נקודה".
בינתיים, נמשך הלחץ מצד משפחות החטופים, ואלו הפגינו בכניסה לקריה בזמן ישיבת הקבינט. "202 ימים החטופים נמקים בעזה. הם מחכים שתצילו אותם", קרא בהפגנה גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת שחטופה בעזה. "הם לא מבינים למה לא הגעתם. למה לא הגעתם להציל אותם. למה לא עשיתם מה שצריך. אנחנו יודעים שהיו הזדמנויות. אנחנו יודעים שהחמצתם אותן.
6 צפייה בגלריה
שי ורוני אלבג, אחיותיה של לירי אלבג בהפגנה מול הקריה בתל אביב
שי ורוני אלבג, אחיותיה של לירי אלבג בהפגנה מול הקריה בתל אביב
הפגנת משפחות החטופים בקריה, היום
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
משפחות החטופים חוסמות את שער שאול בזמן הקבינט
משפחות החטופים חוסמות את שער שאול בזמן הקבינט
(צילום: עידו ארז)
"אנחנו יודעים שיש חטופים שנכנסו לעזה בחיים וכבר לא יחזרו בחיים. אבל רוב החטופים עדיין בחיים. ראינו את הסרטון של הירש אתמול. המצב שלו קשה, אבל הוא בחיים. זה בידיים שלכם לדאוג שאמא שלו רייצ'ל ואבא שלו ג'ון יזכו לחבק אותו ושזה יקרה כמה שיותר מהר. קרובי המשפחה שלנו, של כולנו, צריכים להיות בבית, זה בידיים שלכם. צאו אלינו, תגידו לנו שקיבלתם את ההחלטה הנכונה. אנחנו רוצים בבית את כולם, עכשיו".

קולות סותרים בחמאס

בתוך כך - ובצל הקריאה החריגה של 18 מנהיגי מדינות בעולם ובהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחמאס "לשחרר מיד" את כל החטופים, ולהסכים לעסקה שכבר הונחה על השולחן - דובר ארגון הטרור אמר כי "חמאס לא יושפע מהלחץ האמריקני" בסוגיה. הדובר, סאמי אבו זוהרי, אמר שחמאס ממשיך להתעקש על התנאי של סיום המלחמה בכל עסקה לשחרור חטופים.
בכיר אחר בחמאס, חליל אל-חיה שנחשב לסגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, השמיע טון מעט שונה. "אנו עוסקים במשא ומתן רציני להפסקת אש קבועה ועסקת חליפין רצינית ואמיתית. אנו מברכים על הצהרות אמריקניות בדבר אפשרות להגיע לעסקת חליפין ולהפסקת אש. אנו ממתינים לתשובה לעמדתנו לגבי הכיבוש והמתווכים", אמר אל-חיה בריאיון ל"אל-ג'זירה".
6 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה. השמיע טון שונה מדובר חמאס
לדבריו, "יש לחץ ועיוות של תפקידה של קטאר במשא ומתן - כדי לדחוף אותה להפעיל לחץ על חמאס. אנו דבקים בתיווך של קטאר ומצרים, אך לא נסכים לשום דבר שמתנגש עם האינטרסים של עמנו. לא נשחרר את האסירים ללא הפסקת אש ונסיגת הכיבוש מרצועת עזה". אל-חיה, יצוין, הוא אותו בכיר שהבוקר טען כי ארגון הטרור יסכים להפסקת אש של חמש שנים עם ישראל וגם להתפרק מנשק - אם תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967' ולפליטים פלסטינים תהיה זכות שיבה.