נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו שאישר אתמול צהריים (יום שלישי) כי מנהיג קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין הגיע לארצו, בהתאם להסכם שאליו הגיעו השניים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כחלק מסיום המרד, חשף אמש את השיחות שקדמו להחלטה. לוקשנקו טען שביקש מפוטין, בעל בריתו הקרוב, להימנע מחיסולו של פריגוז'ין, בעוד שבשיחה עם מנהיג המרד ביקש ממנו לעצור – והזהיר כי אם ימשיך להתקדם לכיוון מוסקבה, הוא "יימחץ כמו חרק".
8 צפייה בגלריה
לוקשנקו, פריגוז'ין ופוטין
לוקשנקו, פריגוז'ין ופוטין
לוקשנקו, פריגוז'ין ופוטין. "אפשר להרוג אותו, אבל אמרתי שלא יעשה את זה"
( צילום: EPA, רויטרס, AFP)
לוקשנקו, נזכיר, היה זה שתיווך בין פריגוז'ין ואנשיו לבין נשיא רוסיה פוטין. בשבת בערב, כשהיו כבר מי שדנו באפשרות שמשטר פוטין ייפול, מנהיג קבוצת וגנר הודיע כי הורה לכוחותיו לסגת בחזרה לבסיסיהם באוקראינה בעקבות ההסכם שהושג עם הקרמלין, בתיווך הרודן הבלארוסי.
"אמרתי לפוטין שאנחנו יכולים להרוג אותו. זו לא בעיה. בין אם בניסיון הראשון או השני. אבל אמרתי 'אל תעשה את זה'", אמר לוקשנקו, ששחזר אתמול גם את שיחותיו עם פריגוז'ין בזמן המרד, והגדיר אותו "בחור הרואי" שהזדעזע ממותם של רבים מאנשיו באוקראינה.
"הוא היה לחוץ והושפע מאלה שהובילו את היחידות (באוקראינה) וראו אותן מתות", אמר לוקשנקו. הוא סיפר שבזמן שאנשיו של פריגוז'ין השתלטו על העיר רוסטוב על הדון, ואחרים היו בדרכם למוסקבה, הוא ניסה לתפוס במשך שעות את מנהיג קבוצת וגנר, שאמר לו שהוא כועס על השחיתות וחוסר הכישרון בהנהגת הצבא, בעודו מתייחס לשר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב. פריגוז'ין רצה להביא להדחת שניהם במסגרת המרד.
8 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים. פריגוז'ין הוזהר: "אף אחד לא ייתן לך את שויגו וגרסימוב"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
לוחמי קבוצת וגנר נסוגים
(צילום: רויטרס)
לדברי לוקשנקו, השיחות בינו ובין פריגוז'ין הכילו "פי 10" יותר גסויות מהרגיל. לוקשנקו ציטט את פריגוז'ין שאמר לו בשבת: "אנחנו רוצים צדק, הם רוצים לחנוק אותנו ואנחנו הולכים למוסקבה!". לדברי הרודן הבלארוסי, הוא השיב: "בחצי הדרך הם ימחצו אותך כמו חרק". לוקשנקו הוסיף שניסה לשכנע את פריגוז'ין לעצור זמן רב. "בסוף אמרתי לו 'אתה יודע מה, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אבל אל תיעלב. החטיבה שלנו מוכנה לעבור למוסקבה. הסיטואציה הזו לא נוגעת רק לרוסיה. זו ארץ אבותינו, ואם חס וחלילה המהומה הייתה מתפשטת בכל רוסיה - היינו הבאים בתור'", שחזר לוקשנקו.
הנשיא הבלארוסי גם סיפר שפוטין פנה אליו לעזרה ביום שבת, והתלונן שפריגוז'ין לא עונה. לדבריו, הוא ייעץ לפוטין לא למהר לפעול נגד המורדים.
מנהיג קבוצת וגנר פריגוז'ין אמר אתמול בנאום ראשון מאז המרד כי לא תכנן בשום צורה להפיל את משטרו של פוטין, אבל כן תכנן להביא לפיטורי שר ההגנה שויגו והרמטכ"ל גרסימוב. לוקשנקו מצידו, סיפר כי אמר לו כי "אף אחד לא ייתן לך אותם", והבהיר בפניו שמוסקבה מוגנת וכל התקדמות במרד תביא את רוסיה למהומה גדולה יותר ולאבל.

אחרי שאישר כי פריגוז'ין הגיע לשטח בלארוס, הבהיר אתמול לוקשנקו כי ארצו לא בונה כרגע בסיסים עבור קבוצת וגנר, אבל כן הציעה להם את אחד הבסיסים הצבאיים הנטושים בשטחה. "בבקשה – יש לנו גדר והכול. הציבו את האוהלים שלכם", הוא קרא לאנשי קבוצת וגנר.

דאגה במדינות הבלטיות

שלשום, בנאום ראשון מאז המרד, אמר פוטין לאומה הרוסית כי הוא מתכוון לכבד את הבטחתו במסגרת ההסכם, ויאפשר ללוחמי קבוצת וגנר לעבור לבלארוס אם יחפצו בכך. הוא הוסיף כי הם יוכלו גם להצטרף לצבא הרוסי, או לחלופין לחזור לבתיהם ולקבל חסינות מהעמדה לדין על השתתפות במרד. מי שהביעו אתמול חשש ממעברם של שכירי החרב לבלארוס היו לטביה וליטא, שנמנות עם המדינות הבלטיות. שתיהן קראו לברית נאט"ו שבה הן חברות לחזק את גבולותיהן.
"אם וגנר ישלחו את שכירי החרב לבלארוס, כל המדינות השכנות עומדות בפני סכנה גדולה עוד יותר של אי-יציבות", אמר נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה בתום פגישה עם מזכ"ל נאטו ינס סטולטנבורג בהאג. בפגישה השתתפו מנהיגים מעוד שש חברות נאט"ו. שר החוץ הלטבי אדגרס רינקביץ' הביע דאגה גם הוא: "צריך לבחון את הצעד הזה מנקודת מבט ביטחונית אחרת. ראינו את היכולות של אותם שכירי חרב", אמר. בלארוס גובלת גם בפולין, ונשיאה אנדז'יי דודה אמר בפגישה עם מזכ"ל נאט"ו: "זה באמת רציני ומדאיג מאוד. אנחנו חייבים לקבל החלטות רציניות. זה דורש תגובה מאוד קשה של נאט"ו".
שלושה ימים אחרי סיום המרד, בארה"ב הכריזו אתמול על חזרה למאבק בקבוצת וגנר ובפשעים שהיא מבצעת, בין השאר באפריקה. משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על ארבע חברות, שלטענתה היו מעורבות בעסקאות זהב שאפשרו לממן את קבוצת שכירי החרב.
מי שהתייחס אתמול לראשונה למרד היה מנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני, שנמצא בכלא. יועציו של נבלני סיפרו כי מאז 1 ביוני לא התאפשר לו להאזין לרדיו או לקיים שיחות במושבת העונשין שבה הוא מרצה את עונש 11 וחצי שנות המאסר שלו. הוא הובא לדיון במשפטו, ועודכן על ידי עורכי דינו על המרד. הוא חשב שהם צוחקים עליו, ולאחר מכן תהה למה הוא נחשב לאיום גדול יותר על רוסיה מאשר שכירי החרב שפתחו במרד מזוין.
8 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
נבלני. "הקשבתי איך הקרן שלי קיצונית - וקראתי איך קבוצת חיילים תפסה עמדות כדי להגן על עצמה מקבוצה אחרת"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
סרגיי שויגו
סרגיי שויגו
שויגו לא הולך לשום מקום. אתמול נפגש עם עמיתו מקובה
(צילום: AP)
"התובעת נכנסה והמשכנו במשפט, שבו אני מואשם בהקמת ארגון להפלת הנשיא באמצעים אלימים", אמר נבלני. "הקשבתי איך הקרן למאבק בשחיתות (שמנהל נבלני) היא קיצונית ומסוכנת למדינה – וקראתי איך קבוצת חיילים תפסה עמדות כדי להגן על עצמה מפני קבוצה אחרת. חיכיתי שהתובעת תפרוץ בצחוק ותצעק: 'זו מתיחה, היית צריך לראות את הפרצוף שלך', אבל היא הייתה רצינית". נבלני האשים את פוטין במרד, ואמר כי לא המערב הפיל את המסוקים הרוסיים או הביא את רוסיה לסף של מלחמת אזרחים.
במוסקבה נשא אתמול בצהריים פוטין נאום במה שנראה כמו מפגן כוח נוסף. בפני לוחמים מהצבא ומהמשמר הלאומי, על גבי שטיח אדום בכיכר מחוץ לקרמלין, הודה נשיא רוסיה ללוחמים שלדבריו "עצרו מלחמת אזרחים" ברוסיה, וטען שארצו לא נאלצה להסיג לשם כך את היחידות צבאיות שלה שמוצבות באוקראינה. מי שעוד תועד שם, היה שר ההגנה שויגו – שנחשב לאחת ממטרותיו של מנהיג קבוצת וגנר פריגוז'ין. שויגו עצמו המשיך לשדר עסקים כרגיל אתמול, בעדות לכך שאין בכוונת פוטין להדיחו. אתמול הוא נפגש עם עמיתו מקובה, ודיבר לראשונה מאז המרד. רוב דבריו עסקו במערכת היחסים בין רוסיה לקובה.

באוקראינה: 3 הרוגים במתקפת טילים רוסית

בזמן שעיני העולם נשואות להשלכות המרד ולעתידה של קבוצת וגנר, באוקראינה נמשכת הלחימה בין הצדדים. אמש תקפה רוסיה בטילים מסעדה בעיר קרמטורסק שבמחוז דונייצק – וגרמה למותם של שלושה בני אדם לפחות. "שום דבר מהזכוכיות, החלונות או הדלתות לא נשאר. כל מה שאני רואה זה הרס, פחד ואימה", אמרה ולנטינה, תושבת המקום. קרמטורסק כבר הייתה נתונה למתקפות רוסיות, כולל זו שכוונה לתחנת רכבת בעיר באפריל בשנה שעברה. באותה מתקפה נהרגו 63 בני אדם.
8 צפייה בגלריה
אוקראינה הרס תקיפה רוסית ב קרמטורסק מסעדה הרוגים
אוקראינה הרס תקיפה רוסית ב קרמטורסק מסעדה הרוגים
ההרס בקרמטורסק. "הרס, פחד ואימה"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אוקראינה הרס תקיפה רוסית ב קרמטורסק מסעדה הרוגים
אוקראינה הרס תקיפה רוסית ב קרמטורסק מסעדה הרוגים
(צילום: רויטרס)
על רקע המשך הקרבות, ארה"ב הכריזה אמש על חבילת סיוע נוספת לאוקראינה, בשווי חצי מיליארד דולר. החבילה כוללת כלי רכב ממוגנים, ארטילריה, חימוש למערכות הגנה אווירית, מערכות לשיגור רקטות, נשק נגד טנקים ועוד אמצעים צבאיים שיועברו לקייב. "רוסיה התחילה את המלחמה נגד אוקראינה, ויכולה לסיים אותה בכל רגע באמצעות הוצאת הכוחות שלה. עד שתעשה זאת – ארה"ב ובעלות בריתה יעמדו מאוחדות לצד אוקראינה, כמה שזה ייקח", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
שר החוץ האוקראיני דימטרו קולבה אמר אתמול כי לארצו לא היה מודיעין לגבי המרד של קבוצת וגנר, אך טען כי למשטר בקייב היה ברור שזה יקרה מתישהו. "פריגוז'ין היה הראשון שהעז, אבל אין לי ספק שאחרים יעשו זאת גם בצורה כזו או אחרת", הוא אמר. עוד הוסיף כי "ברור שהצבא (הרוסי) לא יכול להשיג את המטרות האסטרטגיות שלו באוקראינה. אין דבר שהוא מפחד ממנו יותר מאשר נשק גרעיני. הוא אוהב את החיים יותר מדי".
רודן בלארוס לוקשנקו אמר מצידו כי רוב הנשק הגרעיני הטקטי שרוסיה תכננה להעביר לארצו כבר הגיע. "לא אגיד כמה. זה מפתיע שלא עקבו אחריו", הוסיף לוקשנקו. הוא ציין שאנשי קבוצת וגנר שהגיעו לארצו לא ישמרו על הנשק. "הרוסים והבלארוסים שומרים על הנשק. אף לוחם וגנר לא ישמור על נשק גרעיני, זו המשימה שלנו".
פורסם לראשונה: 22:50, 27.06.23