2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: AP)
1,023 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. מדובר במספר המאומתים הנמוך ביותר מאז 24 ביולי. בסך הכול בוצעו כ-52 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 1.99%. מדובר בפעם הראשונה מאז סוף יולי, שבה שיעור המאומתים נמוך מ-2%.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 674 חולי קורונה, 463 מהם במצב קשה. מדובר במספר דומה לזה שהיה אתמול בערב. 186 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה.

קורונה - כתבות נוספות

345 מהחולים הקשים אינם מחוסנים, 70 מהם מחוסנים ללא מנת דחף ו-31 מחוסנים עם מנת דחף. לגבי יתר החולים לא נמסרו פרטים. מהנתונים עולה כי למעלה מ-77% מהחולים הקשים אינם מחוסנים, לעומת כ-7% שקיבלו את מנת הדחף.
בקרב החולים הקשים, שהם בני פחות מ-60, עולה כי 176 אינם מחוסנים, 21 מחוסנים ללא מנת דחף ושבעה מחוסנים עם מנת דחף. מהנתונים עולה כי למעלה מ-86% מהחולים הקשים, בני 60 ומטה, אינם מחוסנים – לעומת כ-3.5% שקיבלו את שלוש מנות החיסון.
בישראל כ-28 אלף חולים פעילים. 2,610 מהם מתגוררים בירושלים, 903 בתל אביב יפו, 702 בבאר שבע, 684 ברהט, 613 בבני ברק, 548 בנתניה ו-532 בפתח תקווה.
44% מהמאובחנים אתמול הם בני 11 ומטה – קבוצת גיל שעדיין לא יכולה להתחסן. 12% מהמאומתים אתמול הם בני 12 עד 18 ו-6% בני 60 ומעלה. שיעור הערבים בקרב המאומתים ממשיך להיות גבוה והוא עומד על 41%.
אתמול נפטרו שבעה חולי קורונה – חמישה מהם לא מחוסנים ושניים שהתחסנו בשתי מנות. מאז פרוץ המגפה נפטרו 7,904 ישראלים ומאז תחילת הגל הרביעי נפטרו 1,472 ישראלים מסיבוכי המחלה.
על פי נתוני משרד הבריאות יש בישראל תשעה יישובים אדומים – שמונה ביניהם ערבים. מדובר בין היתר בחורה, לקיה, ערערה בנגב ועילוט. היישוב היהודי היחיד ברשימת היישובים האדומים הוא קריית יערים – עם ציון 7.8.


מוחמד, אחיו של הנער עדן פיומי (16) מג'לג'וליה שמת אתמול מסיבוכים של תסמונת פוסט-קורונה (PIMS), אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "לעדן אף פעם לא הייתה קורונה. לפני שלקחתי אותו לבית חולים עשו לו בדיקות קורונה ולא היה הייתה לו קורונה".
פיומי, שלא התחסן נגד קורונה, אושפז בסוף החודש שעבר בבית החולים מאיר בכפר סבא, שם קיבל טיפול בעזרת מכשיר האקמו שמחליף את פעילות הלב והריאה - והועבר בהמשך לבית החולים שניידר בפתח תקווה, שם נקבע מותו. בבית החולים שניידר ציינו אתמול כי בבדיקה סרולוגית נמצא כי הנער היה חיובי לנגיף הקורונה, אך משפחתו טוענת כאמור כי הדבר כלל לא נכון.
"עדן היה בן אדם בריא בלי מחלות", סיפר האח מוחמד. "פתאום היה לו חום, הוא התקשה לנשום. שלחנו אותו לרופא המשפחה, והוא אמר שאלה סימנים לקורונה. הלכנו לעשות בדיקה בראש העין, והוא יצא שלילי. אחרי יום אח שלי המשיך לא להרגיש טוב בכלל. רופא המשפחה שלח אותו לראש העין, שמו לו אינפוזיה וזה לא עזר.
"אימא שלי נתנה לו תרופות, לא היה שיפור. אימא התקשרה לרופא ואמרה שהיא חושבת שיש לו בעיה בלב. הרופא צעק, אמר 'אני הרופא' ושתיתן לו תרופות. היא נתנה לו תרופות שלושה-ארבעה ימים וזה לא הסתדר בכלל".
2 צפייה בגלריה
עדן פיומי
עדן פיומי
עדן פיומי
- אתם מצטערים בדיעבד שהוא לא התחסן? "יש בשניידר ילד שלקח את החיסון, הלב שלו לא עובד והמצב שלו על הפנים. מי שלוקח את החיסון - המצב שלו על הפנים. אנחנו לא מצטערים שהוא לא לקח את החיסון. בבית חולים מאיר אמרו שיבדקו, הכניסו צינורות לגוף, אמרו לי שזה תסמונת פוסט-קורונה. שאלתי אם יש אקמו, אמרו שאין.
"ביקשתי שיעבירו אותו לשניידר או בילינסון כי שם יש אקמו. אמרו שאם יעבירו אותו הוא ימות. אמרתי בסדר, שישיארו. אחרי ארבע-חמש שעות מתקשרים אליי ואומרים לי שהמצב החמיר ומעבירים אותו לשניידר. שאלתי אותך איך זה, הרי אמרתם שהוא ימות בדרך".
האח הוסיף: "עדן אף פעם לא היה חולה, הוא היה בן אדם בריא וחזק מאוד. היה הולך לבית הספר וחוזר הביתה, בן אדם נשמה".

תסמונת נדירה קשה לאבחון

PIMS נחשבת לנדירה ומופיעה בקרב ילדים שחלו בקורונה שבועות ספורים אחרי ההדבקה. היא מתבטאת לרוב בחום ובכאבי בטן, ולעיתים קשה לאבחן אותה בזמן - וכך רבים מהילדים שלוקים בה מגיעים לבתי החולים כבר במצב קשה. היות שמדובר במחלה מסכנת חיים שפוגעת בחלק מהמקרים בתפקוד הלב, חלק מהילדים נזקקים לאקמו.
ד"ר עופר שילר, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב שטיפל בפיומי בבית החולים שניידר, אמר כי "הנער חובר לאקמו על-ידי הצוות שלנו בבית החולים מאיר, ושהה שם ארבעה ימים עד שהועבר אלינו כי היה צריך יותר תמיכה. הוא הוא הגיע עם אי-ספיקה רב מערכתית כמו שהמחלה יודעת לעשות, ונפגע בתפקוד המוחי, הלב, הריאות וסבל מאי-ספיקת כליות וכבד. למעשה כל המערכות שלו נפגעו".
שילר הוסיף כי אחרי עשרה ימים הרופאים החליטו לגמול אותו מאקמו מאחר ששוכנעו שהנער לא נזקק לו יותר. "בשביל לשמור את המערכת הדלקתית תחת שליטה אנחנו נותנים להם הרבה מדכאי חיסון, ולכן הסיכון לזיהומים עולה. יש לא מעט ילדים בארץ עם PIMS ולא מעט מונשמים. זו מחלה קשה. אני חושב שאנחנו רואים עלייה בשבועות האחרונים של אשפוזים עם התסמונת הזאת. זו מחלה קשה. הייתה תנודתיות במצב שלו אבל מי שנמצא על אקמו יכול לסבול גם מסיבוכים של האקמו עצמו ולא רק המחלה. התגובה הדלקתית היא משהו שקשה להתמודד איתו".
בהכנת הכתבה השתתף אטילה שומפלבי