בצל החשש מנקמה איראנית על חיסול הבכירים בדמשק, בהם חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ולבנון, בישראל התקיימו במהלך היום (רביעי) שתי התייעצויות בפורומים הבכירים ביותר לרבות כינוס של קבינט ניהול המלחמה - שהתקיים בטלפון, מאחר וראש הממשלה בנימין נתניהו מחלים בעצת רופאיו בביתו מניתוח הבקע שעבר. בישראל חשש מפעולה איראנית משמעותית בטווח הזמן המיידי בישראל או בחו"ל, והדבר מחייב היערכות ובעיקר מוכנות.

4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
חסן מהדווי שחוסל והמבנה שהותקף בדמשק
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
בעוד חלק משמעותי מתשומת הלב מופנה לפגיעה איראנית בשטח ישראל במישרין או באמצעות פרוקסי – חלק נוסף מהדאגה מופנה לחו"ל – "הבטן הרכה". לכן, בישראל לא לוקחים סיכונים והכריזו כוננות עליונה בכל נציגויות ישראל בעולם שעוד קודם היו בכוננות גבוהה. הימים הקרובים יהיו מתוחים מאוד.
דובר צה"ל עדכן אמש כי במסגרת הערכת מצב שנעשתה בצה"ל, הוחלט על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית. מדובר בכמה מאות בודדות של חיילי מילואים ממערך ההגנה האווירית, ששוחררו לפני כחודש ושבו לצו 8.
גם שר הביטחון יואב גלנט הבהיר שישראל נערכת לכל פעולה. בסיום תרגיל לבחינת מוכנות העורף האזרחי בחיפה, אמר גלנט: "אנחנו מגבירים את המוכנות שלנו, ולצד זה אנחנו גם מרחיבים את הפעולה שלנו אל מול חיזבאללה, ואל מול גופים אחרים שמאיימים עלינו. אנחנו צריכים להיות ערוכים ומוכנים לכל תרחיש ולכל איום, כנגד אויבים קרובים וכנגד אויבים רחוקים".
הוא הוסיף: "אנחנו מגבירים את המוכנות שלנו, ולצד זה אנחנו גם מרחיבים את הפעולה שלנו אל מול חיזבאללה, אל מול גופים אחרים שמאיימים עלינו, אנחנו מכים את האויבים שלנו בכל רחבי המזרח התיכון. אחד הנושאים שיגיעו לפתחנו בתקופה קרובה יהיה כיצד אנחנו מתמודדים עם הנושא של החזרת התושבים לבתיהם. אנחנו מעדיפים את דרך ההסדרה וההסכמה שתביא לכך שיוסר האיום, אך עלינו לקיים היערכות לאפשרות כוחנית בלבנון שיכולה לקחת בחשבון גם את התרחיש שאנחנו מתארים פה, שזה תרחיש של מלחמה וצריך להיות מוכנים לנושא הזה ולהבין שזה יכול לקרות".
במסגרת אירוע הכנה ל"יום ירושלים" האיראני, עלו במהלך היום בזה אחר זה מנהיגי "ציר ההתנגדות" האיראני לנאומים קצרים, לקראת יום שישי - האחרון לחודש הרמדאן. המנהיג העליון עלי חמינאי איים שוב, יומיים לאחר חיסולו בדמשק של חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ולבנון: "ישראל תחטוף על תקיפת הקונסוליה. היא לא תפתור את בעיותיה בעזה". בציוץ שפורסם הלילה בעברית בעמוד ה-X (טוויטר לשעבר) של חמינאי נכתב: "בעזרת השם נגרום לציונים להתחרט על פשע התוקפנות שלהם נגד הקונסוליה האיראנית בדמשק".
4 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
איים כי "ישראל תחטוף על תקיפת הקונסוליה". חמינאי
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
נסראללה בנאום אתמול. התייחס לאובדן פעיליו בסוריה
התאריך השנה יצוין, כאמור, רק מספר ימים אחרי חיסולו המשמעותי של מהדווי בדמשק יחד עם בכירים נוספים ממשמרות המהפכה, ובזמן שהמלחמה ברצועת עזה עדיין מתנהלת. בעקבות החיסול בדמשק איימו באיראן בימים האחרונים בתגובה חריפה נגד ישראל והנאומים היום התקיימו על רקע המתח והציפייה לתגובה האיראנית.
גם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, עלה לנאום אתמול בערב. אחרי שבנאומו ביום שישי האחרון לא התייחס כלל למצב הביטחוני והפוליטי ובחר לעסוק רק בענייני דת, כעת, בנאום קצר שלא מאפיין אותו, התייחס למצב בזירות השונות וגם לחיסול האחרון בסוריה. הוא הדגיש כי "מבול אל-אקצא" (השם הפלסטיני של המלחמה ברצועת עזה) זעזע את יסודות ישראל ופגע בה. הוא הודה למשתתפים השונים באספה והזכיר כי "יום ירושלים האיראני" השנה שונה מאד מימי ירושלים קודמים בגלל המלחמה.
נסראללה התייחס לסוריה, ואמר כי היא חשופה לתוקפנות יומיומית או כמעט יומיומית, "לתקיפות, הרג והרס". הוא הזכיר את האובדן בקרב קציני וחיילי צבא סוריה, וכמו כן גורמים אחרי חיזבאללה ויועצים איראנים שנפגעו. הוא ציין כי כל האיומים וההפחדות בחצי השנה האחרונה לא שינו את עמדתה של סוריה שתומכת בכל תנועות ההתנגדות באזור. לגבי ישראל אמר: "האויב לא מקשיב להחלטות שהוציאה מועצת הביטחון ולא להחלטות של מדינות העולם. הוא אינו דואג לדעה או לחוקים בינלאומיים. אנו מדגישים את חשיבות האיתנות, המשך הפעילות והידיעה שהניצחון יגיע".
נואם נוסף היה מנהיג "אנסאר אללה" (החות'ים בתימן), עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, שאישר כי "הנושא הפלסטיני הוא הנושא המרכזי של האומה". לדבריו, הדרך היחידה להחזיר את זכויות הפלסטינים היא "ג'יהאד בדרכו של אללה", וזו האופציה שעל בסיסה פועלות תנועות ההתנגדות.
4 צפייה בגלריה
סוריה תקיפה דמשק חיסול חסן מהדווי מוחמד רזא זאהדי ליד מבנה שגרירות איראן איראני איומים ב טהרן נגד גלנט הרצי הלוי
סוריה תקיפה דמשק חיסול חסן מהדווי מוחמד רזא זאהדי ליד מבנה שגרירות איראן איראני איומים ב טהרן נגד גלנט הרצי הלוי
האיום שנתלה בטהרן
(צילום: רויטרס / Majid Asgaripour / WANA via Reuters)
מזכ"ל מיליציית הנוג'בא העיראקית, אכרם אל-כעבי, דיבר גם הוא במסגרת האירוע, ואיים כי פעולותיה יתרחבו ויגבירו קצב. הוא הדגיש כי ההתנגדות בעיראק, לבנון ותימן תעמוד עם הפלסטינים עד הסוף. הוא הוסיף: "אנו אומרים לאויב הישראלי ולשותפו האמריקני כי ההתנגדות השתמשה עד כה רק בחלק קטן מעוצמתה".
נשיא איראן ראיסי אמר, גם כן במסגרת ההכנות ל"יום ירושלים האיראני": "הפעולות ההיסטוריות שביצעו הפלסטינים גרמו לאויב לחוסר אונים. התברר לכולם שהישות (ישראל) חלשה מקורי עכביש. התקיפה של הקונסוליה האיראנית בדמשק לא תישאר ללא תגובה. יום ירושלים השנה מצביע על התקרבות הניצחון הסופי של העם הפלסטיני".
וזה, כאמור, לא היה האיום היחיד מכיוון איראן במהלך היום. יחיא רחים ספווי, היועץ לענייני צבא של חמינאי, אמר מוקדם יותר כי "העונש של ישראל בלתי נמנע", וגם דובר משמרות המהפכה באיראן רמדאן שריף אמר: "בקרוב נהיה עדים לתקיפות קטלניות יותר נגד ישראל. חזית ההתנגדות תעשה את המוטל עליה". הוא הוסיף כי ביום שישי במסגרת האירועים הצפויים של יום ירושלים האיראני, יתקיימו ההלוויות של "הרוגי מתקפת הטרור בקונסוליה האיראנית".
באשר לפלסטינים, מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, ציין במהלך אותו אירוע, כי "אנחנו עדיין בעיצומו של הקרב, ועל כולנו לעשות כל שביכולתנו כדי לתמוך בפלסטין. עזה תישאר עם אנשיה ועם מתנגדיה ההרואיים, והיא תישאר אבן דרך בצעדת עמנו לעבר ירושלים, והוא יחזיק מעמד וננצח". ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר כי "הקרב הזה איחד את שורות בני האומה, באמצעות אחדות זירות ההתנגדות בפלסטין, לבנון, תימן ועיראק". לדבריו, "'מבול אל-אקצא' החיה את פלסטין בליבם של מיליוני אנשים חופשיים ברחבי העולם".
הנייה גם גינה את חיסולו של מהדווי ושאר הבכירים. הצהרותיו של הנייה הגיעו לאחר שגדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של תנועת חמאס, גינו גם הם את החיסול, והדגישו כי יש היה לו תפקיד בולט במתקפה ב-7 באוקטובר.
פורסם לראשונה: 22:44, 03.04.24