זמן קצר אחרי הדיווח מדמשק בירת סוריה על מותו של בכיר כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים חסן מהדווי, שמיוחס לישראל, הגבירו בצה"ל את הכוננות והדריכות להתמודדות של תגובה איראנית לחיסול המהדהד. במקביל, ישראל הגבירה את האבטחה על כל נציגויותיה ברחבי העולם מחשש לנקמה. בטהרן צעדו רבים ל"כיכר פלסטין" וקראו קריאות נגד ישראל בעקבות התקיפה.
4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
חסן מהדווי וזירת התקיפה שמיוחסת לישראל
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
בטהרן האשימו כי שישה טילים ממטוסי F-35 של חיל האוויר הישראלי פגעה במבנה שבו שהו בין היתר מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון מהדווי (ששמו האיראני הוא מוחמד רזא זאהדי) וסגנו חאג'י רחימי. במקביל, התגובה לנקמה לא איחרה להגיע. "התגובה שלנו תהיה קשה", אמר במפורש שגריר איראן בדמשק.
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן אמר: "נתניהו יצא מאיזון בגלל ההפסדים בעזה ואי השגת יעדי המלחמה. התוקפנות הזו היא הפרה של הנורמות הדיפלומטיות והאמנות הבינלאומיות. אנו רואים בישראל אחראית להשלכות הצעד הזה. על הקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה נחרצת נגד הפשעים האלה".
דובר משרדו נאסר כנעאני ציין: "מדובר בהפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים. אנו מצפים מהקהילה הבינלאומית והאו"ם לגנות את התוקפנות בצורה חריפה ולנקוט צעדים דרושים. אנו רואים בישראל אחראית להשלכות, איראן שומרת לעצמה על הזכות להגיב על הפשע ותחליט בעצמה על אופי התגובה".
4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
זירת התקיפה בדמשק, ברקע תמונתו של קאסם סולימאני
(צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
4 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
(צילום: Maher AL MOUNES / AFP)
במשרד החוץ החליטו כאמור על הגברת האבטחה על כל נציגויות ישראל בעולם. חטיבת הביטחון של משרד החוץ העבירה הנחיות לכל השליחים להתנהג בהתאם. "אנו מבקשים להקפיד על התנהגות מונעת ויתר תשומת לב לסביבה, בדגש על התנועות השגרתיות", הונחו הדיפלומטים בנציגויות ישראל בחו"ל.
בישראל חוששים שהרפובליקה האיסלאמית תנסה לפגוע בשגרירויות בחו"ל כנקמה לחיסול. מאז פרוץ המלחמה קיימת ממילא כוננות גבוהה בנציגויות ישראל ברחבי העולם, שכללה תגבורי אבטחה משמעותיים שעלו למשלם המיסים יותר מ-100 מיליון שקל.

דובר צה"ל: "ממוקדים במטרות המלחמה"

התקיפה שבה חוסל הבכיר האיראני הייתה על מבנה ששייך לשגרירות ארצו. היא מהווה מסר משמעותי למשטר האייתוללות באיראן ולמשטרו של בשאר אסד בסוריה. במקביל לחיסול בדמשק, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אישר היום בפיקוד צפון תוכניות להמשך הלחימה. בהליך אישור התוכניות השתתפו גם מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין וחברי פורום מטכ"ל.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נשאל על התקיפה, ואמר: "אני לא מתייחס לתקיפה כזו או אחרת שמתפרסמת בתקשורת הזרה. אנחנו ממוקדים במטרות המלחמה, ונמשי לעשות ולפעול כל דבר שתורם למטרות המלחמה".
בעולם הערבי אמרו כי מהדווי כי הוא האיראני הבכיר ביותר שחוסל מאז קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר שנהרג בתחילת 2020 בתקיפה אווירית אמריקנית בעיראק. החיסול בדמשק הוא המשמעותי ביותר שמיוחס לישראל מאז טבח מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.

מהדווי כיהן מתחת למפקד כוח קודס איסמעיל קאאני, אבל היה חשוב ממנו ואף השפיע יותר ממנו על כוחות הלחימה האיראניים. תחת ידיו אושרו כל התוכניות להכוונת אמצעי לחימה מאיראן לשטח סוריה ולבנון. המבנה שהותקף בדמשק משמש כמפקדה צבאית.
מהדווי היה קצין בכיר במשמרות המהפכה, ששימש כשליח איראן לפקד על כוח קודס בלבנון ובסוריה. בתפקידיו השונים הוא היה למעשה גם ראש אגף המצבעים, גם מפקד כוחות היבשה וגם מפקד כוחות האוויר במשמרות המהפכה. הוא עסק בין היתר גם באכוונת טרור בתוך ישראל. בכתבה שפורסמה בשנה שעברה ב"איראן אינטרנשיונל", צוין כי מהדווי פיקח על גורמי מערך ההגנה האווירית האיראנית בסוריה, והחליף אז אדם אחר שגורש מהמדינה.
מרכז המחקרים הסורי "נורס" דיווח: "מהדווי הוא לא רק דמות צבאית איראנית בכירה אלא גם ותיק מאוד ומנוסה. הוא פיקד על משמרות המהפכה במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 ופיקד על הכוחות היבשתיים ועל כוחות חיל האוויר של משמרות המהפכה. הוא מילא שורה של תפקידים בכירים במטה הכללי האיראני. הוא הגנרל הבכיר ביותר שנהרג מאז מותו של קאסם סולימאני".