"בנאומי בטקס הממלכתי במינכן אציין את ההערכות הלא-נכונות שעשו השלטונות והמחדלים במהלך המשחקים האולימפיים. אתייחס גם להדחקה ולשכחה של 50 השנים האחרונות, זה לקח 50 שנה להגיע לזה וזה מביך ומבייש". כך אמר היום (ראשון) נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר בארמונו בברלין במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא המדינה יצחק הרצוג.
דברי ההתנצלות של הבכיר הגרמני נאמרו יום לפני ששני הנשיאים ישתתפו בטקס הממלכתי במלאת 50 שנה לטבח במינכן בכפר האולימפי, לצד משפחות י"א הקורבנות, שר התרבות והספורט חילי טרופר ומשלחת של הוועד האולימפי. שטיינמאייר צפוי להודיע שארצו לוקחת לראשונה אחריות למחדלים שהובילו לטבח הספורטאים הישראלים ועל הקמת ועדת היסטוריונים משותפת שתחקור את האירועים ותקבל לראשונה גישה מלאה לכל חומרי הארכיון שהוסתרו במשך שנים מהמשפחות.
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
הנשיאים הרצוג ושטיינמאייר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
השתתפות המשפחות בטקס התאפשרה בעקבות הסכם סודי בין ממשלת גרמניה למשפחות הנרצחים, שעליו דווח בשבוע שעבר, על מתן פיצויים בסך 28 מיליון אירו בתמורה לקץ התביעות מצידן. הסכום הסופי רחוק מאוד מהדרישה המקורית של המשפחות, שעמדה על כ-100 מיליון אירו. "עם ההסכם על הפיצוי לא הצלחנו לרפא את כל הפצעים, אבל נוכל להיות אופטימיים באמצעותו", אמר היום הנשיא הגרמני. "אנחנו שוב יכולים להתקרב זה לזה, נעשה הכול שזה לא יהווה עול על היחסים בין המדינות בעתיד".
הנשיא הרצוג אמר במסיבת העיתונאים: "הייתה פה הדחקה טרגית. המשפחות במשך שנים ניסו להציף את הנושא הזה שוב ושוב, גם מול הוועד האולימפי הבינלאומי, ונתקלו בקיר. ככל שישבתי יותר עם המשפחות ראיתי ושמעתי על מקרים בלתי-אנושיים, כולל הובלת בני ערובה לטבח כשהמשחקים ממשיכים. זה מתועד.
"זו תופעה אנושית שלא רצו לדבר עליה ולדעתי זו בושה, לכן ההסכם מאוד חשוב. הוא מאפשר להתמודד יעם תופעה אנושית, עם הכאב, הכשלים, הטרגדיה, הטעויות. ללמד את הדורות הבאים. אני רוצה שנלמד אותם כמה נורא הטרור. איך אפשר לחלל את הרוח האולימפית? אני יודע שהמשפחות מאד ציפו לזה".
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
קבלת הפנים להרצוג
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
נשיא המדינה גילה שדודה של רעייתו מיכל היה חלק ממשפחות הספורטאים הישראלים במינכן. "אתמול הוא תחיל לספר לנו איך זיהה את גופות החברים שלנו, איך מצא שלטים של אסתר שחמורוב על המסלול שיצא לדרך בלעדיה כרגיל. צריך לראות את האירוע בפרספקטיבה עתידית ואיך נפתח את מערכת היחסים בצורה בריאה וכנה יותר לעתיד".
בפתח מסיבת העיתונאים אמר הרצוג לנשיא הגרמני: "ההיסטוריה הכאובה שלנו בארץ הזאת באה לידי ביטוי פעם נוספת לפני 50 שנה. בחודשים האחרונים עסקנו יחדיו - אתה ואני - לא מעט, בטרגדיה של הטבח בספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972.
"אני מודה לך על מחויבותך המוסרית והבלתי נלאית לצדק היסטורי, מחויבות שבאה לידי ביטוי במעורבות אישית שלך, שהביאה בסופו של דבר לפריצת דרך, אשר בעיקרה: נטילת אחריות מצד ממשלת גרמניה לכשלים באבטחה ובחילוץ, חקירה היסטורית ממצה, ומזור-מה, בדמות פיצוי, עבור המשפחות השכולות. אני מעריך ומוקיר את מאמציך להביא את הפרשה הכאובה הזו לכדי ריפוי ומקווה שמכאן ואילך נמשיך לזכור, להזכיר, ובעיקר להנחיל את לקחי הטרגדיה ובהם חשיבות המאבק בטרור - לדורות הבאים".
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
הנשיאים עם רעיותיהם
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
קבלת פנים ליצחק ומיכל הרצוג בארמון הנשיאותי בברלין, גרמניה
דגל הלאום הונף בארמון הנשיאות בברלין
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
הנשיא הישראלי הביע בפני שטיינמאייר דאגה עמוקה מהיכולת הגרעינית של דבריו. "זה לא מקובל שחברה באו"ם תקרא להשמדת מדינה חברה אחרת. רק איראן עושה את זה, ונגד ישראל", אמר הרצוג. "למה שהעולם יסמוך על הכוונות שלהם? יש לנו הסתייגויות רבות על ההסכם והבעתי אותם בפני הנשיא. אנחנו מודאגים מאד מחוסר הכנות והיושרה של איראן, חוסר הכוונה לעמוד בחוקים והבהרתי את זה גם בהצהרתי".
נשיא גרמניה השיב כי ארצו לא רק עומדת איתן לצד ישראל אלא שביטחונה הוא התנאי של היחסים המשותפים לשתי המדינות. "זה הבסיס ליחסים. אני חושב שבעבר של תולדות היחסים בין המדינות הוכחנו שישראל קרובה מאד לליבנו. מה זה אומר כלפי היחס להסכם הגרעין? ב-2015 נחתם בווינה ההסכם ואני אומר את זה כך, אני לא יודע אם זה היה רעיון נבון להשמיט את הקרקע תחת ההסכם, זו הייתה ההחלטה של הנשיא טראמפ אז והיום אנחנו במצב שונה מכמה טעמים.
"יש מלחמה באירופה, אבל גם אמרת שמנגד לזה יש אדריכלות ביטחונית שפיתחנו בהסכמי אברהם, מצב חדש במזרח התיכון. האם זה משחק תפקיד דומיננטי? צריך לראות. ההסכמים כרגע עוד לא חתומים ואנחנו צריכים עוד להשלים את המשא ומתן כלפי כמה פרטים. אנחנו עומדים זמן קצר לפני בחירות האמצע בארה"ב ואני מעמדתי לא יכול לתת תשובות לגבי המשך המהלך".

"מי שמטיל ספק בשואה, מעוות את ההיסטוריה"

בתוך כך, קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר הערב באירוע לציון 25 שנה להקמת אגודת הידידים של יד ושם בגרמניה בבית כנסת בברלין כי "השואה - רצח של שישה מיליון בני אדם - היא ייחודית. כל מי שמטיל ספק בשואה, שעושה השוואות שגויות, מגמד ומעוות את ההיסטוריה. הוא מלבה שנאה ואלימות. הוא שם ללעג את הקורבנות. הבהרנו את הדברים ללא כל צל של ספק להנהגה הפלסטינית, כאן על אדמת גרמניה, לאחר האמירה השערורייתית של מחמוד עבאס".
יו"ר הרשות הפלסטינית טען בחודש שעבר במסיבת עיתונאים משותפת עם הקנצלר שולץ כי "ישראל ביצעה 50 שואות בפלסטינים". דבריו של אבו מאזן עוררו אז סערה גדולה ואף נטען כלפיו כי הוא מכחיש שואה. בעקבות כך פרסם אבו מאזן הבהרה שבה צוין כי "השואה היא הפשע הנתעב ביותר שהתרחש בהיסטוריה המודרנית של האנושות. בתשובתו לא הייתה כוונה להתכחש לייחודיות של השואה, שבוצעה במאה הקודמת, והיא דבר שיש לגנות בחריפות".
לפי הודעת ההבהרה, "הכוונה בפשעים שעליהם דיבר היא למעשי הטבח שבוצעו נגד העם הפלסטיני מאז הנכבה על ידי הכוחות הישראליים, ואלה פשעים שלא נפסקים עד היום זה".