שעון הקיץ הסתיים היום בלילה. בשעה 2:00 לפנות בוקר, בלילה שבין לראשון, הוזזו המחוגים שעה אחת לאחור לשעה 1:00. כך למעשה הרווחנו עוד שעת שינה הלילה, אך יחשיך מוקדם יותר. ההצעה שצברה תאוצה ברשתות החברתיות - ולפיה המעבר יידחה או יבוטל במטרה לאפשר יותר שעות אור - נשקלה במשרד הפנים, אך לא התקבלה.
בעצומה שעליה חתמו עשרות אלפי ישראלים, הוצע כי "לאור מצב החירום שקיים במדינה, כדאי ואפילו נחוץ לדחות את המעבר לשעון חורף בחודש חודשיים (או עד סוף מצב החירום)", והוסבר כי "המורל הלאומי שלנו חשוב בעת הלחימה ושקיעה מוקדמת בהחלט לא תתרום למצב. אנו רוצים לשמור על מורל גבוה בקרב האזרחים ובעיקר בעיקר - בקרב החיילים שנמצאים בשטח ומגנים עלינו".
2 צפייה בגלריה
מעבר משעון קיץ לחורף
מעבר משעון קיץ לחורף
(צילום: shutterstock)
סוגיית הזזת השעון עולה כמעט בכל שנה מחדש לקראת החורף והפעם צברה תאוצה במיוחד לאור הימים הקשים שעוברים אזרחי המדינה בצל המלחמה. במדינות רבות בעולם הפסיקו להזיז את השעון בעונת החורף, מתוך עדיפות לשעת אור נוספת משיקולים רבים, ביניהם טובת הכלכלה ומצב הרוח הציבורי.
הסוגייה נידונה גם בדיון הקבינט הכלכלי-חברתי לפני כשבועיים, שם הביע שר הכלכלה ניר ברקת תמיכה ביוזמה ואמר: "עלינו לדחות את המעבר לשעון החורף לדצמבר ולאפשר יותר שעות של אור. זה ישפיע על הכלכלה ועל מצב הרוח הלאומי. ממילא אנשים לא יוצאים לעבודה ועלינו להקל את החיים של האזרחים. אם יתחיל להחשיך ב-16:30 זה רק יחמיר את מצב הרוח הלאומי, שממילא לא נמצא בשיאו".
גם השרים יפעת שאשא ביטון וגדעון סער תמכו ברעיון. השרה שאשא ביטון אמרה: "אני מסתובבת בשטח ואני אומרת לכם שיש חשיבות אדירה לעוד שעות של אור ויום. זה משפיע על הילדים שממילא לא ישנים בלילה. אין סיבה שלא לאפשר שעון קיץ בזמן מלחמה".
מי שהתנגדו היו שרי ש"ס שטענו שזה יפגע במתפללים, שיוכלו להתפלל שחרית רק שעה מאוחר יותר. גם השר שלמה קרעי מהליכוד הצטרף אליהם בהתנגדות להצעה. שר הפנים משה ארבל מש"ס ציין כי בתקופת הקורונה הרעיון נבדק מול כלל הגורמים, כולל המל"ל, רשות שדות התעופה וכו', משום שיש לכך השפעה על מערכות טכנולוגיות רבות.
2 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
"גורמי המקצוע המליצו להימנע משינויים בפרק זמן קצר". ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לבסוף במשרד הפנים החליטו לעבור לשעון חורף כמדי שנה. שר הפנים משה ארבל מסר כי "סוגיית הארכת שעון הקיץ נבחנה על-ידי גורמי המקצוע שהמליצו להימנע משינויים בפרק זמן קצר העלולים להשפיע על מערכות המידע והמחשוב לרבות לוח טיסות ועל סמך המלצתם הוחלט להשאירו בעינו. אני מאחל לתושבי ישראל חורף בריא אשר יביא בכנפיו בשורות טובות".
שעון החורף יימשך חמישה חודשים ושעון הקיץ תשפ"ד-2024 יחל שוב בתאריך 29.3.2024.
פורסם לראשונה: 21:59, 26.10.23