הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע הערב (רביעי) לטקס סיום קורס חובלים בחיפה, על רקע ציון חמישה חודשים למלחמה, סערת חוק הגיוס והעתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה שלא לגייס את תלמידי הישיבות החרדים. "לצד ההישגים הרבים במלחמה, שילמנו מחירים כבדים ואיבדנו מפקדים ולוחמים", אמר הלוי.
טקס חובלים (צילום: דובר צה"ל)

במסר לחרדים, הלוי הוסיף: "צה"ל כולו מחויב לקיים את מורשתם של הנופלים ולהגן על המולדת. נפעל באותה רוח של שליחות ומסירות שבה פעלו, ונבטיח בכֹל עת כי קורבנם לא יהיה לשווא – אין דרך לעשות זאת מלבד להתגייס לשירות משמעותי, ללבוש מדים ְולהיות מפקדים".
הלוי ציין: "צה"ל פועל ביבשה, באוויר ובים בכמה זירות זה יותר מ-150 יום, ורושם הישגים חשובים בדרך למימוש מטרות המלחמה. התחלנו בנקודה קשה ושילמנו מחיר דמים כבד, אך התעשתנו ומאז צה"ל פועל ִּּבנחישות רבה למען עתיד ביטחוננו ולמען ההגנה על הבית".
מוקדם יותר גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס לנושא, ואמר לתלמידים במכינה הקדם צבאית "בני דוד" ביישוב עלי: "אתם ההוכחה הברורה לכך שאפשר לאחוז בנשק ביד אחת ובספר הלימוד ביד השנייה, במיוחד בתקופה המורכבת שאנו עוברים עלינו לזכור: ללא קיום פיזי, אין קיום רוחני".
1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד גיוס החרדים
הפגנה נגד גיוס החרדים
חרדים מפגינים נגד הגיוס
(צילום: רוני גרין שאולוב)
הבוקר נערך דיון בבג"ץ בעתירת חמש מכינות קדם צבאיות והתנועה הרפורמית, שעתרו בדרישה לשנות את ההחלטה להקדים את גיוס תלמידי שנת שירות ומכינות קדם צבאיות. השופטים דוד מינץ, גילה כנפי-שטייניץ ויחיאל כשר, המליצו לעותרים למשוך את העתירה במהלך הדיון ובסופו של דבר העותרים הסכימו והעתירה נמחקה.
העותרים ביקשו לשנות את ההחלטה להקדים למרץ-אפריל את מועד הגיוס של מועמדים לשירות ביטחון שאושרה להם שנת שירות, וביקשו שיגויסו רק לומדים משנה ב' ומעלה כדי שאלו ישלימו שנה, או לחילופין טענה שהגיוס שהוקדם יכלול את כל המסגרות שאושרה להם דחיית שירות כולל ישיבות הסדר.
בתגובת המדינה היא טענה להיעדר עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת שר הביטחון וטענה כי ההחלטה כוללת מתנדבים, ישבות הסדר ומכינות ועוד ונובעת מ"צורכי צבא דחופים".