סיבוב הפרסה - והמסר ליו"ר האופוזיציה: מבחינה תדמיתית - התגובה הראשונה שכללה מצבור נתונים והשוואות לעומת קודמו הייתה איומה ונוראה עבור בנט, שנפל בפח שטמן לו נתניהו. במקום לקבל אחריות ולהודיע שיפסיק את המשלוחים מיד, בנט החליט לטעון שהוצאות משפחתו הן "רק" שליש מהוצאות משפחת נתניהו בבתים בקיסריה ובבלפור, מה שהתגלה כטעות קשה כשהמסר שהשתרש לבסוף בציבור הוא "ביבי היה חזיר גדול, ואני חזיר קטן".
מאחורי הקלעים, כך נודע ל-ynet, החלו חילופי האשמות בסביבתו על האחריות לשגיאה הטמונה בפרסום נתוני ההוצאות. הביקורת על בנט הייתה קשה - ובאה מימין ומשמאל כאחד. הציבור הישראלי סירב לקבל את העובדה שראש ממשלה ישראלי, בשנת 2022, מזמין על חשבונו משלוחי אוכל מהסופרמרקט ודרך וולט ב-25 אלף שקל בחודש, בעיקר לאחר שעלה לשלטון בזכות הבטחה לשינוי.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
קיבל את ההחלטה ללא יועציו
(צילום: אוהד צויגנברג)
בנט התעשת מהר, הבין שחייבים ללכת על מהלך גדול וחזק כדי "להוריד את האירוע מהשולחן", וקיבל החלטה מפתיעה, לפי גורמים בלשכתו שמודים שהתקבלה בהתייעצות משפחתית וללא היועצים של בנט. רה"מ הודיע כי לא רק שהוא מפסיק את משלוחי האוכל, אלא במקום שמשלם המיסים יממן עבורו את הוצאות המזון - הוא לוקח אותן על עצמו.
מעתה, המדינה לא תספק עוד למשפחת בנט שום הוצאה הקשורה למזון. מדובר בהחלטה מרחיקת לכת שכל ראש ממשלה שיבוא מעתה ואילך יצטרך לאמץ - ואם לא, יחטוף ביקורת ציבורית. זוהי גם סטירת לחי ועקיצה לנתניהו, שאם יחזור לבלפור, בנט ימתין לראות אם יהפוך את ההחלטה.
ראש הממשלה נפתלי בנט יודע לקום מהרצפה מהר: הוא חוטף, נופל, ומפגין יכולת התאוששות מרשימה. כך היה גם הפעם. בנט וסביבתו הבינו שיש פער בין הנהלים החוקיים לבין הנראות. מדובר בשני עולמות שונים לגמרי, והציבור לא מקבל הסברים כמו "זה חוקי" או "זה הנוהל". בסופו של דבר, טוענים גורמים בלשכתו, הכסף הוא לא הסיפור. "בנט לא בא בשביל הכסף או הגינונים של התפקיד, ולכן זו ההחלטה הנכונה", טען גורם בסביבתו.
המעון הרשמי בבלפור, נזכיר, עומד נטוש מאז חודש יולי, אז פינה אותו נתניהו. מאז חלפו תשעה חודשים, אך השיפוצים במקום שכבר אושרו בעלות של כ-35 מיליון בכלל לא החלו - ותקועים בשלב התכנוני. התירוץ הרשמי הוא שהליכי התכנון ועבודת השיפוצים תקועים בגלל עיצומים במשרד הביטחון, אך מבקריו של בנט טוענים כי הסיבה לכך היא שהוא כלל לא מעוניין לעבור למעון הרשמי.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
אם יחזור לבלפור - יהפוך את ההחלטה?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שעות לאחר מכן פרסם בנט פוסט ארוך בפייסבוק בו התייחס לתחקיר. "מנסים לצייר את כולם כמושחתים - אבל אני לא ביבי, רעייתי היא לא שרה, ילדיי אינם יאיר", אמר בנט בהתבטאות חסרת תקדים נגד קודמו. היום נשמע רה"מ אחרת. "תמיד האמנתי שהקשבה לביקורת אינה פחיתות כבוד, להיפך - זו זכות", כתב בנט. "למרות שההתנהלות הייתה בהתאם לנהלים, אני ער לתחושה שנוצרה בציבור. לכן, הודעתי לאנשי משרדי שמעתה כל הוצאות המזון של משפחתי ישולמו מחשבוני הפרטי. אינני בתפקידי בשביל כסף או כבוד אלא כדי לשרת את אזרחי ישראל בכל כוחי, וכך אמשיך לעשות".