בנט עונה לביקורת שהוטחה כלפיו על בזבוז לכאורה של כספי ציבור במשלוחי מזון לביתו ברעננה שהפך למעונו הזמני – וטוען: ההוצאות שם נמוכות בהרבה ביחס להוצאות בתקופת בנימין נתניהו כראש הממשלה, במעון הרשמי בבלפור ובביתו של נתניהו בקיסריה. בתגובה שפרסמה אחר הצהריים (ראשון) לשכת בנט לתחקיר שפרסמה אמש איילה חסון ברשת, פורסמו ההוצאות המדויקות עבור הבית ברעננה עם השוואה לנתונים בתקופת נתניהו, ונטען כי בחישוב שנתי – מדובר בחיסכון של יותר משני מיליון שקלים. תגובת נתניהו לא איחרה לבוא, ומטעמו נמסר כי בניגוד לבנט רוב הוצאותיו על הזמנות טייק-אוויי היו דווקא לצורך אירוחים רשמיים, ונטען כי עלות ההזמנות שביצעה משפחת נתניהו היא עשירית מזו של משפחת בנט.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
בנט ונתניהו. אצל מי בזבזו יותר?
(צילום: מארק ישראל סלם, יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יוצא מביתו ליום העבודה הראשון כראש ממשלה
נפתלי בנט יוצא מביתו ליום העבודה הראשון כראש ממשלה
האבטחה סמוך לבית בנט ברעננה. מעון זמני
(צילום: יאיר שגיא)
בתחקיר שפורסם אמש ברשת, נזכיר, נטען כי ההוצאות עבור משפחת בנט בביתה ברעננה עומדות על 50 אלף שקלים בחודש, לא כולל הוצאות אבטחה ומשכורות עבור אב הבית ועובדים אחרים. בין היתר נטען כי מתוך ההוצאה החודשית הזו, 11,500 שקלים הולכים עבור הזמנות מזון בטייק-אוויי. בתגובת לשכת בנט אין הכחשה להזמנות הללו, ונמסר כי הסיבה לכך היא שאין מבשלות בבית ברעננה - שמשמש כמעון הזמני עד לסיום תהליך שיפוץ המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, שתקוע כעת, לכאורה בגלל עיצומים במשרד הביטחון.
"מכיוון שאין לנו מה להסתיר ואנו חייבים דין וחשבון לציבור בלבד, להלן העובדות המלאות", נמסר מלשכת בנט. "בבית משפחת בנט לא מועסקות כלל מבשלות. לכן, נעשה שימוש בשירותי אוכל חיצוניים עבור משפחת בנט (המונה 6 נפשות) בצורה מסודרת ובהתאם לכל הכללים. עלות ההוצאות פחותה באופן משמעותי מאשר העסקת מבשלת במעון, וכן ביחס להוצאות המזון של ראש הממשלה הקודם ומשפחתו".
עוד נמסר כי אף שבבית ראש הממשלה בבלפור ניתן להעסיק שמונה בעלי תפקידים במשרות שונות ובעלות כוללת של 102,000 ש"ח בחודש, בביתו של בנט ברעננה מועסקים שלושה בעלי תפקידים בלבד בעלות כוללת של 48,000 שקלים בחודש. מנגד, נטען, בתקופת נתניהו המכסה של שמונה עובדים "נוצלה במלואה" לאורך רוב שנות כהונתו. לפי לשכת בנט, "סך ההוצאות החודשי במעונות ראש הממשלה בבלפור ובקיסריה בימי ראש הממשלה הקודם עמד על 262,100 שקלים, לעומת 87,700 שקלים כיום".
6 צפייה בגלריה
השוואת ההוצאות בין נתניהו לבנט שפורסמה על ידי לשכת רה"מ
השוואת ההוצאות בין נתניהו לבנט שפורסמה על ידי לשכת רה"מ
השוואת ההוצאות בין נתניהו לבנט שפורסמה על ידי לשכת רה"מ
במילים אחרות, בלשכת בנט טוענים כי ההוצאות החודשיות על הבית עומדות על שליש מההוצאות בתקופת נתניהו. ההסבר שלהם: בגלל שבנט ורעייתו אינם פנויים להכין אוכל לילדים בגלל הלו"ז הצפוף שלהם, הם נאלצים להזמין אוכל לילדיהם - בהיעדר טבחית בבית. לטענתם הזמנת האוכל עולה פחות מהעסקת מבשלת בבית. לגבי הטענה שבבלפור נערכו במקביל אירועים רשמיים - אומרים בלשכת בנט שההוצאות על אירוח רשמי בבלפור היו בנפרד ולא נכללו בסך כל ההוצאות של הבית.
בלשכה פרסמו כאמור את פירוט ההוצאות, בהשוואה לתקופת נתניהו, על בסיס חישוב ממוצע שנתי לשנים 2020-2019 למול ממוצע חודשי מאז תחילת כהונת בנט ביוני אשתקד. בין היתר, ברעננה שכר הצוות עומד על 48,000 שקלים, תחזוקה וניקיון על 15,000 שקלים והזמנת והכנת מזון – 24,700 שקלים. לעומת זאת, בבלפור ובקיסריה עמד שכר הצוות בתקופת נתניהו על 102,000 שקלים, תחזוקה וניקיון על 141,800 שקלים והזמנת והכנת מזון – 37,300 שקלים.
"בכל אחד מן הפרמטרים - ההוצאות בבית רה"מ ברעננה נמוכות משמעותית בהשוואה לקודמו", נמסר. "בחישוב שנתי מדובר בחיסכון בהיקף של 2,092,800 שקלים לאוצר המדינה". בלשכת בנט טרחו לפרסם הוצאות נוספות, ובין היתר הדגישו שבעוד בתקופת נתניהו, על פי החישוב המצוין לעיל, שולמו 38,000 שקלים עבור פרחים, אצל בנט הסכום הזה עמד על אפס. 12,000 שקלים שולמו עבור מים אצל בנט, לעומת 81,000 אצל נתניהו; 42,000 עבור חשמל אצל בנט לעומת 171,000 אצל נתניהו; ו-170,000 עבור כוח אדם לצורכי ניקיון אצל בנט - לעומת 865,500 עבור מיקור חוץ לצורכי ניקיון אצל נתניהו.
6 צפייה בגלריה
המצור הוסר מבלפור
המצור הוסר מבלפור
מעון ראש הממשלה בבלפור, שעובר שיפוץ. שב"כ: "הוא צריך שינויים משמעותיים"
בלשכת בנט הדגישו כי "מראש הממשלה נבצר להשתמש במעון ברחוב בלפור בירושלים, נוכח השיפוצים הביטחוניים הנדרשים במעון, שהם דרישה ארוכת שנים של שב"כ ואגף הביטחון במשרד ראש הממשלה. עמדתם זו נכתבה והוצגה פעמים רבות בעבר. לכן, משתתפת המדינה במימון הוצאות הבית ברעננה, על מנת לספק לראש הממשלה את השירותים והמעטפת להם הוא זקוק במסגרת מילוי תפקידו, כפי שהיו זכאים כל ראשי הממשלות ובני משפחותיהם לאורך השנים".
המעון הרשמי בבלפור, נזכיר, עומד נטוש מאז חודש יולי, אז פינה אותו נתניהו. מאז חלפו תשעה חודשים, אך השיפוצים במקום שכבר אושרו בעלות של כ-35 מליון בכלל לא החלו - ותקועים בשלב התכנוני. התירוץ הרשמי הוא שהליכי התכנון ועבודת השיפוצים תקועים בגלל עיצומים במשרד הביטחון, אך מבקריו של בנט טוענים כי הסיבה לכך היא שהוא כלל לא מעוניין לעבור למעון הרשמי.
בעקיצה לעיתונאית איילה חסון שכאמור פרסמה את התחקיר אמש, הוסיפה לשכת בנט בהודעתה: "אנו מכבדים את תפקידה וחובתה של התקשורת לבקר את השלטון, כל שלטון, ואין זו בושה בעינינו לקחת אחריות ולהודות בטעות, באם קרתה. ובלבד - שהעובדות והאמת הן הבסיס, ושלא עושים שימוש ציני בבמה התקשורתית ובזכות הציבור לדעת".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בביקור ראשון במעון רה''מ בבלפור
נפתלי בנט בביקור ראשון במעון רה''מ בבלפור
בנט בביקורו הראשון בבלפור כראש ממשלה, בדצמבר אשתקד
מהליכוד נמסר בתגובה: "כרגיל בנט משקר והתקשורת מחפה. בנט משפץ את ביתו הפרטי ברעננה על חשבון הציבור בסכום אסטרונומי של 50 מיליון שקלים, ללא אישור ובניגוד לחוק. החוק קובע שהמעון הרשמי של ראש הממשלה יהיה בירושלים ולא ברעננה. בניגוד למעון הרשמי בירושלים, המעון הפרטי של בנט לא משמש לאירוחים רשמיים כלשהם - כך שכל ההוצאות על מזון הן רק לענייניו האישיים".
עוד נמסר מהליכוד: "כזכור נפתחה חקירה מופרכת על טייק-אוויי למעון בבלפור בסך של 175,000 שקלים לחמש וחצי שנים. השופט קבע שהרוב הגדול של סכום זה הוצא על אירוחים רשמיים. כלומר, בניגוד להודעת בנט, הוצאות הטייק-אוויי הפרטיות של משפחת נתניהו לא עלו על 1,300 שקלים בחודש – עשירית מההוצאות על טייק-אוויי של משפחת בנט. כמובן שבנט, שעיכב במכוון את שיפוץ המעון הרשמי בבלפור, לא יועמד לדין על הבזבוז שלו והתקשורת תמשיך לאתרג אותו במקום לבצע את מלאכתה ולבקר את השלטון".
יש להדגיש כי בניגוד לטענות הליכוד, עלות שיפוץ הבית ברעננה לא עומדת על 50 מיליון שקלים, אלא על 15-13 מיליון שקלים, וממילא לא מדובר בשיפוץ הבית הפרטי עצמו, אלא שיפוץ שנוגע לאבטחה ולאמצעי תקשורת. הליכוד טוען גם שהמדינה השקיעה אפס שקלים בשיפוץ ביתו של נתניהו, וגם טענה זו לא נכונה. לפי פרסומים שונים, שלא הוכחשו, משרד רה"מ בתקופת נתניהו השקיע מיליוני שקלים בשיפוץ ביתו הפרטי בקיסריה, ובתיקונים שדרשה משפחת נתניהו כמו בבריכה ובתריסים.
איילה חסון מסרה בתגובה לטענות בנט: "‏בתוך הררי המילים לשכת בנט מאשרת את הפרסום שלי על הסכומים שהוצאו על הזמנת והכנת מזון (טייק אוויי וקניות). הם טוענים שהם חוסכים כסף למדינה בגלל שאין מבשלת. חשבתי שהם ענו לבג"ץ שמדובר בבית פרטי, חשבתי שבאו לשנות".
משירות הביטחון הכללי נמסר: "בשנים האחרונות הובהר ע"י שב"כ הצורך האבטחתי בביצוע שינויים משמעותיים במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. הדבר בא לידי ביטוי גם בדו"ח של מבקר המדינה משנת 2020. עם חילופי ראשי הממשלה, הובהרה עמדתנו מזה מספר שנים, כי במעון בבלפור נדרשות התאמות ביטחוניות על מנת לאפשר מגורי ראש ממשלה במקום, וזאת בשים לב לעובדה שחלק מאלה אינם יכולים להיות מבוצעים שעה שראש הממשלה מתגורר במעון.
"הליך העבודות במעון מתבצע ביוזמת ובהנחיית שב"כ. בהתאם, בוצעו סידורי אבטחה בבית רה"מ ברעננה, בו מתגורר ראש הממשלה. סידורים אלו בוצעו בהנחיית השב"כ, על בסיס שיקולים מקצועיים אבטחתיים, תוך התחשבות בהיבטים הנוגעים לעלויות ולצמצום הפגיעה בשכנים. יצויין, כי סידורי אבטחה הונהגו גם בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה קודמים, על בסיס הערכת האיום ויתר הנסיבות הרלוונטיות".