אחרי המפלה של הקואליציה בהצבעה על הארכת תקנות החירום ביהודה ושומרון, שחיזקה את תקוותה של האופוזיציה להפיל את הממשלה בקרוב, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "האלטרנטיבה היא מפלגת הליכוד, שמבחינתה 'שיישרף המועדון' - רק שנתניהו יחזור לשלטון". מנגד, ח"כ יואב קיש (הליכוד) שב ואמר כי ימיה של הממשלה ספורים - ולא פסל שיתוף פעולה עם שר המשפטים גדעון סער, חרף הכחשותיו של יו"ר תקווה חדשה.
"מרוב שאנחנו מדברים על גלגלי הבחירות, הגלגל כבר מזמן הסתובב כל כך הרבה פעמים והבחירות עדיין לא קורות, כך שאני לא הייתי ממהר לקצוב את הזמן של הקואליציה הזאת", אמר ח"כ קושניר בהתייחסו למשבר בקואליציה. "אני בטוח שאנחנו נסיים את הכנס עם קריאה ראשונה של חוק ההסדרים ותקציב מדינה לשנת 2023, שזה מה שבאמת חשוב".
3 צפייה בגלריה
"שרידות הקואליציה חשובה כדי שנתניהו לא יחזור לשלוט". נתניהו, בנט ולפיד
"שרידות הקואליציה חשובה כדי שנתניהו לא יחזור לשלוט". נתניהו, בנט ולפיד
"שרידות הקואליציה חשובה כדי שנתניהו לא יחזור לשלוט". נתניהו, בנט ולפיד
(צילום: AFP, יואב דודקביץ')

קושניר התייחס לתקנות יהודה ושומרון, שהארכת תוקפן נדחתה כאמור שלשום בהצבעה במליאת הכנסת. "אני לא מתעלם מהמשבר שקיים, ובאמת ביום שני נפל חוק מאוד מאוד חשוב. מדובר בסטטוס קוו של יותר מ-50 שנה, וראינו איך 'אנשי הימין' מהציונות הדתית ומהליכוד הפילו חוק נחוץ למערכת המשפט של מדינת ישראל. אני בטוח שבשבוע הבא המצב יהיה טוב יותר ואנחנו נצביע ונעביר גם את החקיקה הזו. אנחנו יודעים לעשות את העבודה, עברנו מספיק משברים ונעבור גם את המשבר הזה".
"אנחנו מנסים לפתור את המחלוקות שאין ספק שקיימות", המשיך קושניר. "אני מצפה מכל חברי הקואליציה לעמוד על המשמעת הקואליציונית. ראשי המפלגות צריכים לטפל בזה. זה מה שחשוב ואם כך יהיה - הקואליציה תמשיך לתפקד והכל יהיה בסדר. אני בטוח שכך יהיה".
לדברי קושניר, חשוב שהממשלה הנוכחית תשרוד מכיוון שהאלטרנטיבה היא ממשלה בראשות בנימין נתניהו. "האלטרנטיבה לנו היא מפלגת הליכוד בראשותו נתניהו, שמבחינתו שיישרף המועדון - רק שהוא יחזור לשלטון. ראינו את זה עכשיו בתקנות יו"ש, ראינו את זה לפני בחוק "ממדים ללימודים" ולפני זה בחוק האזרחות. יש פה שתי אלטרנטיבות - יש פה ממשלה מגוונת ומורכבת מאוד שפועלת לטובת הציבור, ומצד שני יש חבורת אנשים שמה שמעניין אותם זה להחזיר את נתניהו לכס השלטון כדי שימשיך להתעסק בעצמו. לכן צריך לשמור על הקואליציה הזאת, כי יש לה ערך גדול מעצם קיומה".
3 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
העריק הבא? ניר אורבך
(צילום: עמית שאבי)
"ברור שזה מפריע לי, בתור איש ימין, שהקואליציה לא הצליחה להעביר את חוק יו"ש", הבהיר קושניר, "אבל אני מבין שיש פה סיטואציה מורכבת שמנסים לפתור. אנחנו נחושים להעביר את התקנות, זה הכרחי כדי להמשיך לקיים מנהל תקין ביו"ש, שם גרים כחצי מיליון אזרחי מדינת ישראל. יש עוד שלושה שבועות, שזה נצח במונחים של הפוליטיקה הישראלית, ולכן אני בטוח שנצליח להעביר את התקנות האלה כמו שהצלחנו להעביר גם דברים אחרים".

ח"כ קיש: "לא נראה לי שלסער תהיה בעיה עם ממשלת ימין בראשות נתניהו"

ח"כ יואב קיש מהליכוד אמר במשדר כי הממשלה הנוכחית "עושה הכל בשביל להישאר בכיסא". לדבריו, "זאת ממשלת מיעוט שאין לה יכולת להעביר חוקים ציוניים ונשענת על האחים המוסלמים. אני עושה הכל בשביל שהיא תיפול".

קיש התייחס לאפשרות שח"כ ניר אורבך מימינה יהיה העריק הבא, שלמעשה יפיל את הקואליציה ואת הממשלה. "יש מגעים עם כולם כל הזמן, עם כל חברות וחברי כנסת שהמצב הנוכחי בממשלה הזאת יכול להפריע להם. לפני יומיים כשנפל חוק יו"ש כולם הבינו שאין עתיד לממשלה הזאת. האם היא תשרוד עוד שבוע, שלושה שבועות, חודש או שבסוף תיפול לפני התקציב? באמת שאני לא יודע".
"היעד המרכזי שלי הוא שמדינת ישראל תלך לבחירות ותסיים את הממשלה הנוראית הזו עד סוף החודש, ואז חוק יו"ש יוארך אוטומטית בחצי שנה, ולא תהיה איתו שום בעיה", המשיך קיש. "הממשלה הזו צריכה לסיים את ימיה, ואז החוק יקבל את ההארכה שלו ואנחנו נחזור ונעביר אותו כמובן מחדש".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו גדעון סער
בנימין נתניהו גדעון סער
ישתפו פעולה? נתניהו וסער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לסיום התייחס קיש לאפשרות ששר המשפטים גדעון סער ישתף פעולה עם נתניהו, אולי אף בהקמת ממשלה אחרת מבלי לפזר את הכנסת וללכת לבחירות. "סער יצטרך להחליט מה הוא רוצה לעשות", אמר. "הוא כשר משפטים מאבד משילות, כי הוא לא מסוגל להעביר חוקים. הוא מועל ונכשל בתפקידו והוא צריך להחליט מה יעשה.
"בכל מקרה, בשום אפשרות לא מדובר על חזרה של גדעון סער לליכוד, זה אירוע שאיננו על הפרק. אנחנו גם לא נסכים ללכת לממשלה שבה נהיה משותקים ולא נוכל להוביל רפורמות במערכת המשפט ודברים אחרים שאנחנו רוצים לעשות. אפשר בהחלט שסער ותקווה חדשה יהיו שותפים קואליציוניים בממשלת ימין בראשות נתניהו עם קווי יסוד ימניים, ואני לא חושב שתהיה לו בעיה עם זה. אני לא פוסל אף שותף קואליציוני שמצטרף לקווי יסוד של ממשלת ימין, אבל מי שעזב את הליכוד - לא יחזור".