כבר שנים שבני משפחת הפשע אבו לטיף מטילים את אימתם על הכפר ראמה בפרט ועל כלל יישובי הצפון, גובים פרוטקשן מעסקים, אחראים למקרי רצח וירי ולסחיטה באיומים. על רקע מבצע המעצרים נגד המשפחה, אמר היום (שלישי) מפקד ימ"ר צפון לשעבר, תת-ניצב בדימוס מיכאל שפשק: "האם המבצע הזה יעשה שינוי ברמת הפשיעה? לא. זו פעולה טקטית, טיפה בים".
6 צפייה בגלריה
לטיף אבו-לטיף
לטיף אבו-לטיף
בני משפחת אבו לטיף
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר)
21 חשודים נעצרו במסגרת פשיטת המשטרה - בהם ראש מועצה, רואי חשבון ובכירים אחרים. הם חשודים בשורת מקרי אלימות, בהם רצח, סחיטה וירי - גם על שוטרים. מלבדם, נתפסו בפשיטה גם שעוני יוקרה, מיליון שקלים וחצי במזומן ו-28 כלי רכב, בהם 15 רכבי יוקרה בשווי מוערך של מיליוני שקלים. בנוסף נלקחו שיקים בשווי עשרות מיליוני שקלים, יותר מ-80 חשבונות בנק ו-50 יחידות במקרקעין. לפי החשד, המשפחה העלימה מס בשווי מיליארד שקלים בפרשה שזכתה לכינוי "המיליארד השחור".
"אם אין אורך רוח, טווח נשימה ויחידות שיודעות לטפל לאורך זמן - בלי שיפריעו להן - בכל האירועים ביחד, זה לא ישנה את המפה", הסביר שפשק, "זה בסדר לדבר, לעשות מסיבת עיתונאים ולהצהיר 'הצלחנו, עשינו, נמשיך לעשות' - אבל זה לא הזמן לשמפניות. זה לא הולך לשנות את מפת הפשיעה".

6 צפייה בגלריה
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
אייפונים, שעונים ותכשיטים שנתפסו
(צילום: דובורת המשטרה)
6 צפייה בגלריה
הרכבים של משפחת אבו לטיף שהוחרמו
הרכבים של משפחת אבו לטיף שהוחרמו
רכבים של משפחת אבו לטיף שהוחרמו
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
כסף שנתפס בפשיטה
(צילום: דובורת המשטרה)
ראש המשפחה הוא האח הבכור לטיף אבו-לטיף, ושלושה מאחיו: עלאא, סלימאן ונידאל - כולם בעלי עבר פלילי, שריצו מאסרים בגין עבירות חמורות שחלקן ביטחוניות, לרבות מגע עם סוכן של חיזבאללה וסחר באמצעי לחימה. אח נוסף, לואי, היה בעבר דמות חזקה בארגון וריצה שנתיים מאסר בגין החזקת נשק וסמים שהוברחו מלבנון, אלא שבעקבות תאונת דרכים קשה שעבר בשנת 2004 הוא לא יכול היה להמשיך בעולם הפשע, ופינה את מקומו לאחיו הבכור, לטיף. האח נידאל הוא היחיד שעצור - בגין ניסיון רצח של גבר במסעדה בכפר יאסיף בסוף חודש נובמבר האחרון. הוא נלכד אחרי מצוד ממושך, כשברשותו עשרות אלפי דולרים ושקלים במזומן.
שפשק ציין כי הוא "חושב שבמהלך השנים, מאז שחרורם של בני המשפחה מהכלא, לא נעשתה פעילות מספיק עמוקה וחדה מולם. ייתכן עקב פעילויות אחרות של הימ"ר - זה מאפיין הרבה מקומות כאלה. לכן הם צמחו, גדלו והתעצמו".
6 צפייה בגלריה
ההרס של הרכבים
ההרס של הרכבים
הנזק שנגרם לרכבים, והפתק שנתלה על אחד מהם: "זו רק ההתחלה"
(צילום: משה ביטון)
שפשק התייחס לנקמה ברקע מבצע המעצרים, לאחר שבשבוע שעבר אלמונים השחיתו כלי רכב בעיר חצור הגלילית, ותלו פתק עם מסרים מאיימים ממשפחת הפשע. "הרפיון שיש בשטח מלווה אותנו בשנים האחרונות כתוצאה מהתנהלות מאוד לא נכונה של מפקדים, בנייה לא נכונה של יחידות, עומסים לא רגילים על יחידות המשטרה הקיימות, ובעיקר בשל ריבוי של מפקדים שאין להם הבנה או מספיק הבנה בתחום הטיפול בפשיעה". הוא הוסיף: "כשאין מיקוד וכשמתערבים למפקדים המקצועיים בין הרגליים איך לנהל כל דבר, לצערי זה קורה - ובמיוחד במחוז צפון. כיום ליחידות אין יכולת לעשות עבודה לטווח ארוך".
לדבריו, "הפשיעה כמו בחצור הגלילית נובע מאי-אכיפה בשטח. אין כוח אופרטיבי שיודע לתת את המענה בזמן אמת לדברים האלה. המבנה הארגוני במשטרת ישראל הוא ישן נושן. הארגון הולך ונחלש בגלל תפיסה לא נכונה של שירות. אין שיטת הפעלה, אין אסטרטגיה".