כ-1,000 בני אדם השתתפו הערב (רביעי) במצעד דגלים בירושלים. המשטרה בלמה את הצועדים בכיכר צה"ל בדרכם לשער שכם והרובע המוסלמי, אחרי שהמגעים בעניין מסלול המצעד התפוצצו ומאחר שלא התקבל אישור מטעם לקיום התהלוכה. כעבור שעתיים וחצי התפזרו כלל הצועדים שהתקבצו בכיכר צה"ל. ynet העביר את המצעד בשידור ישיר.
11 צפייה בגלריה
חסימה בכיכר צה"ל לכיוון שער שכם של מצעד הדגלים
חסימה בכיכר צה"ל לכיוון שער שכם של מצעד הדגלים
החסימה שהוצבה בדרכם של הצועדים
(צילום: חיים גולדיטש )
11 צפייה בגלריה
חסימה בכיכר צה"ל לכיוון שער שכם של מצעד הדגלים
חסימה בכיכר צה"ל לכיוון שער שכם של מצעד הדגלים
(צילום: חיים גולדיטש)
עם בלימת התהלוכה על ידי המשטרה, התעמתו משתתפים בודדים עם הכוחות. לא נרשמו מעצרים. לאורך הצעדה שרו המשתתפים "ירושלים של זהב" וקראו בין היתר: "נקמה", "שיישרף לכם הכפר", "ערבים החוצה" ו"בנט הביתה". עם הנבלמים בתהלוכה נמנה גם ח"כ איתמר בן גביר, שעל הרחקתו משער שכם החליט מוקדם יותר ראש הממשלה נפתלי בנט. לפני צאת התהלוכה לדרכה, אמרו בכירים במשטרה כי הוא ייחסם לפני הגעתו אל השער.
כשהגיעה הצעדה אל החסימה, אמר בן גביר שלא יתעמת עם השוטרים ולא ימשיך לכיוון שער שכם. "יש החלטה של ראש הממשלה שאי אפשר לקיים את הצעדה", הוא אמר למשתתפים. בהמשך הוא דרש מקציני המשטרה לצפות בצו שאוסר עליו להגיע לשער שכם - ואמר כי "מה שעושה המשטרה לא-חוקי". יו"ר עוצמה יהודית החליט להקים לשכה בכיכר צה"ל, שבה אמר כי יישאר עד מחר. במקביל, לשער שכם הגיעה קבוצת יהודים שנחסמה על ידי המשטרה בתום עימותים. בתיעוד שהופץ מהמקום נראים הצעירים היהודים מופרדים מסוחרים וצעירים ערבים במקום. בהמשך הוצאו הצעירים היהודים משער שכם.

11 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
(צילום: משה מזרחי)
המגעים סביב קיום המצעד באישור משטרתי, כך אמרו המארגנים מוקדם יותר, התפוצצו - ועל כן הם החליטו במקור לעבור בשער שכם ובמקומות נוספים בעיר העתיקה. "היה ניסיון אמיתי להתפשר ולא להעמיס על המשטרה עם עוד עבודה מלבד העבודה השגרתית, אלא שזו דחתה כל הצעה", מסרו יוזמי הצעדה. הם האשימו את המשטרה בנפילה ל"בור פוליטי שהשר לביטחון הפנים וראש הממשלה טמנו". לדבריהם, "אנחנו לא יכולים לוותר על צעידת דגלים בעיר הבירה בגלל איומים וסחטנות של מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית".
החלטתו של ראש הממשלה בנט על הרחקתו של בן גביר משער שכם התקבלה מחשש להידרדרות ביטחונית. "אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם", אמר בנט. "לא אתן לפרובוקציה פוליטית של בן גביר לסכן את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל, ולהכביד על משימתם הכבדה ממילא. שוטרינו וחיילינו ימשיכו להתמקד בשמירה על ביטחון אזרחי ישראל, בירושלים ובכל רחבי הארץ, וימשיכו להילחם בנחישות בטרור הפלסטיני. מצעד הדגלים השנתי יתקיים במועדו הקבוע - יום ירושלים".
11 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדת הדגלים
איתמר בן גביר בצעדת הדגלים
בן גביר במצעד. האשים את בנט: "דיקטטור"
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
(צילום: רויטרס)
בן גביר, שהגיע אל המצעד למרות החלטת בנט, אמר לפני צאתה של התהלוכה לדרך כי "מה שעל הפרק זה לא ביטחון המדינה, זה הקואליציה. נפתלי בנט מקבל הוראות ממועצת השורא לא להכניס יהודים להר הבית. אני לא קיבלתי שום הוראה (על איסור לצעוד לשער שכם - ח"ג). אף אחד לא דיבר איתי. לחבר כנסת יש חסינות. למה לאחמד טיבי נותנים ולי לא? אני הולך לכיוון שער שכם. אם תהיה פשרה אני אקיים". מוקדם יותר אמר בן גביר כי בנט "הפך לדיקטטור שפוגע בחופש התנועה של חברי הכנסת".
למרות דבריו של יו"ר עוצמה יהודית, גורמים בכירים במשטרה אמרו כי בן גביר לא יוכל להגיע לשער שכם - וייחסם בדרכו לשם. בכיר אחר במשטרה אמר כי "אלו ימים שבהם המשטרה מתוחה עד סף היכולות המבצעיות שלה. כל תוספת כמו צעדת דגלים או לשכה של בן גביר פוגעת בהיערכות בגזרות אחרות. הכול רגיש כעת ובכל מקום יכולה להתחיל הסלמה". הגורם הוסיף עם זאת כי המשטרה מתכננת לנקוט יד ברזל נגד הפרות סדר. "אני מציע למיעוט הערבי האלים לא לנסות אותנו. לא ניתן לפגוע בריבונות של ישראל בירושלים ולא בשום מקום אחר", אמר.

חמאס: ההנהגה בישראל תישא בהשלכות

ארגוני הטרור הפלסטיניים לא התעלמו מקיום המצעד ברחובות ירושלים. בחמאס אמרו הערב כי "ההנהגה הישראלית תישא באחריות המלאה להשלכות צעדת הדגלים ולצעדים המסוכנים והפרובוקטיביים", ובג'יהאד האיסלאמי הודיעו על "כוננות עליונה של הלוחמים להגנה על מסגד אל-אקצא".
מוקדם יותר אמר גורם במשרד לביטחון הפנים כי "כל גורמי הביטחון ובהם שב"כ והמשטרה היו תמימי דעים שאסור לאפשר לח"כ בן גביר להגיע לשער שכם. הפרובוקציה שלו יכולה להסלים את השטח עד כדי ירי טילים מעזה שיכולים להבעיר את הארץ עד לשומר החומות 2". לחסימת הגעתו של בן גביר, שלו חסינות מתוקף היותו חבר כנסת, התקבלה חוות דעת משפטית מצד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
11 צפייה בגלריה
עמר בר לב נפגש עם סגן המפכ"ל
עמר בר לב נפגש עם סגן המפכ"ל
בר-לב בהערכת מצב, היום. גורם במשרדו: "המצב יכול להסלים עד כדי ירי טילים מעזה והבערת הארץ"
(צילום: דוברות המשטרה)
השר לביטחון פנים עמר בר-לב כינה את החלטתו של בן גביר להגיע למצעד "פרובוקציה שתהווה זרז להידרדרות ביטחונית עד כדי סכנה להצתת האזור כולו", והוסיף: "עצם הגעתו לשם מסכנת את ביטחון המדינה, ואף גורמת למשטרה - שמתוחה עד הקצה כדי להמשיך ולשמור על הסדר והביטחון - להסיט את מאמציה למשימות מיותרות בעת הזו".
שר החוץ יאיר לפיד אמר הערב בתדרוך לכתבים מדיניים כי "צעדת הדגלים היום היא צעד של חוסר אחריות נורא", גיבה את החלטתו של ראש הממשלה בכל הקשור למניעת הגעתו של בן גביר לשער שכם, והוסיף: "אלה קיצונים שמעוניינים לייצר פרובוקציות שיגרמו לאלימות. הם רוצים שתהיה אלימות ושאש תשרוף את ירושלים ואנחנו לא ניתן להם. הם מכבידים נורא על כוחות הביטחון שגם ככה מתוחים עד הקצה".
שר הביטחון בני גנץ קיים היום הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל ונציגי זרועות הביטחון, ומסר בתומה כי "ישראל שמרה וממשיכה לשמור על חופש הפולחן, על הסטטוס-קוו בהר הבית, והחשוב ביותר – על ביטחון אזרחיה וכלל התושבים במרחב. הטרוריסטים שמיידים אבנים ומציתים אש בהר הבית, הם שפוגעים ברוב שמבקשים לחגוג את הרמדאן ולקיים את מצוות החג. אני קורא להנהגה הפלסטינית ולכלל מנהיגי האזור – לפעול באופן אחראי, בכדי שנוכל לשמור על יציבות ביטחונית, ולהרחיב את מרכיבי המדיניות האזרחית שברצוננו לממש לקראת עיד אל-פיטר".
המתווה שאותו הציעו מארגני המצעד למשטרה כלל בקשה לעבור דרך השער החדש לעיר העתיקה (הסמוך לשער שכם ושער האריות). המארגנים טענו כי במשטרה "ניתקו איתם את הקשר", ועל כן החליטו לצעוד גם ללא אישור המשטרה.
מאיר תורג'מן, אליאור לוי, עינב חלבי, טובה צימוקי ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 17:00, 20.04.22