שר החוץ יאיר לפיד אמר ברקע המתיחות בהר הבית, שאף יצרה משבר מדיני מול ירדן: "אין לנו שום כוונות לשנות הסטטוס קוו בהר הבית, אך לא נאפשר השלכת אבנים לכותל. לא נאפשר ירי זיקוקים מתוך המסגד לעבר יהודים ובכלל. לא מבין איזה התנהגות זאת. איך אדם שטוען שמייצג האיסלאם מתנהג ככה". עם זאת לפיד ציין כי "גם בצד שלנו יש קיצונים", כלשונו, "צעדת הדגלים היום היא פשוט צעד של חוסר אחריות נורא".
בתדרוך לכתבים מדיניים היום (רביעי) גיבה את החלטת ראש הממשלה נפתלי בנט, שבהמלצת שב"כ הורה למנוע מח"כ איתמר בן גביר להגיע לשער שכם. "אלה קיצונים שמעוניינים לייצר פרובוקציות שיגרמו לאלימות. הם רוצים שתהיה אלימות ושאש תשרוף את ירושלים ואנחנו לא ניתן להם. הם מכבידים נורא על כוחות הביטחון שגם ככה מתוחים עד הקצה", אמר בתשובה לשאלת ynet.
7 צפייה בגלריה
בנט ולפיד
בנט ולפיד
גיבה את בנט. לפיד
(צילום: יואב דודקביץ, מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"ניזון מאלימות והרס". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
לדבריו, "אני לא יודע אם זה שבן גביר יגיע לשער שכם היה גורם לאלימות, אך אני יודע שזו מטרתו. האיש ניזון מאלימות והרס. זה אפילו לא לאומנות, זו סתם עבריינות. וזה מה שהיה בן גביר כל חייו". לפיד טען כי "במימד הבינלאומי הוא גורם נזק נוראי, כי זה שם את ישראל על פלטפורמה אחת עם המתפרעים".
בזמן העימותים בירושלים, הירי הראשון לעוטף עזה זה שבעה חודשים, וההסלמה עם ירדן לפיד נפש במדריד. לאחר שנמתחה עליו ביקורת, הודיע לפיד כי קיצר את חופשתו בבירת ספרד. אתמול ציין לפיד כי קיים הערכת מצב ו"בדיון הוצגה תמונה מודיעינית ומדינית".
גורם מדיני התייחס היום למתיחות מול ירדן ואמר כי הירדנים משחקים סוג של "משחק כפול". "הם מתבטאים נגדנו בצורה בלתי מקובלת, ואז מסבירים בדלתיים סגורות שזו דרכם להרגיע את הציבור שלהם. יש פער אמיתי בין ההצהרות הפומביות למה שהם אומרים לישראל. זה לא טקסט שאפשר לסבול ממדינה ידידותית והמסרים האלה הועברו לירדנים בתקיפות שהם לא רגילים לה", הוסיף.
7 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
ראש ממשלת ירדן. "בלתי מקובל, זה לא טקסט שאפשר לסבול"
(צילום: AFP, לשכת ראש ממשלת ירדן)
הגורם טען כי "מאתמול יש רגיעה מסוימת מול ירדן וזאת בעקבות המסרים מישראל והשיחה של מזכיר המדינה בלינקן עם מקבילו הירדני שעזרה להרגיע את הרוחות. הירדנים קיבלו מסרים שהם הגזימו".
שלשום, נזכיר, מסר משרד החוץ הירדני לנציג הישראלי בעמאן איגרת המיועדת לממשלה, שבה הדגישו הירדנים את "הצורך לכבד את זכויות המתפללים לקיים את הפולחן הדתי שלהם בחופשיות וללא הגבלות". האיגרת כללה דרישה להפסקה מיידית של "כל ההפרות הישראליות והניסיונות הישראליים שמטרתם לשנות את הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא ולחלק אותו לפי קריטריונים של מיקום וזמני תפילה". משרד החוץ הישראלי הגיב על האיגרת בחריפות והאשים את ירדן ב"מתן רוח גבית לאלימות ותרומה להסלמה".

7 צפייה בגלריה
"יש רגיעה מסוימת מול ירדן". לפיד ומקבילו הירדני
"יש רגיעה מסוימת מול ירדן". לפיד ומקבילו הירדני
"יש רגיעה מסוימת מול ירדן". לפיד ומקבילו הירדני
(צילום: AFP, gettyimages)
בהמשך הוציא משרד החוץ בראשות לפיד תגובה רשמית לאיגרת הירדנית שפורסמה לאחר הפגישה עם הנציג הישראלי, ובה נכתב כי הצעדים הירדניים "פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד". בהודעה הבהירה ישראל כי היא שומרת על הסטטוס-קוו בהר הבית, וכי "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל יידוי אבנים, הן בלתי נתפסות ותורמות להסלמה".
בישראל טוענים כי ישראל עשתה מאמץ מאוד גדול לאפשר חופש פולחן בהר הבית למוסלמים וליהודים כאחד, ואפשרה גם דברים שלא נעשו בעבר - כגון הישארות במסגד כל הלילה (אעתכּאף). בסופו של דבר, הצעירים ששהו במסגד אספו אבנים, וזרקו אותם לעבר כוחות הביטחון, לצד ירי זיקוקים. הווקף, לפי ישראל, לא מצליח ולא מנסה להרגיע את הרוחות.
7 צפייה בגלריה
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
"המהומות בהר הבית? לא מטופל מושלם, אבל מטופל נכון"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
הציע לזמן את השגריר ירדני, ונדחה על ידי לפיד. סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עד כה בתקופת הממשלה הנוכחית היחסים בין ישראל לירדן השתפרו משמעותית, אך כעת עומדות המדינות בפני אפשרות למשבר של ממש, על רקע הודעות הגינוי החריפות של ירדן למהומות בהר הבית וההחלטה למסור איגרת מחאה לממונה על השגרירות בירדן, סמי אבו ג'נב.
ל-ynet נודע כי שר המשפטים גדעון סער תהה בפני שר החוץ לפיד מדוע ישראל לא מזמנת את השגריר הירדני לשיחת נזיפה בעקבות ההתנהלות הירדנית. לפיד אמר לו שהמטרה היא להרגיע ולא להחמירו. "יש לנו אינדקציות שהם מבינים שהלכו קצת רחוק מדיי והמטרה שלהם להוריד טונים", כך הוסיף הגורם המדיני.
הוא דחה את הביקורת על האופן שבו הממשלה התמודדה עם האירועים בהר הבית. "פעם ב-10 שנים יש סיטואציה ששלושת החגים – רמאדן, פסחא ופסח, נופלים על אותם תאריכים ולכן מעלים את פוטנציאל ההתנגשות. זה לא מטופל מושלם כי אין דבר כזה פתרונות מושלמים, אבל אם אם האלטרנטיבה זה 1,500 טילים על ישראל כמו בשומר החומות אז זה מטופל נכון".
לגבי המצב בירושלים אמר הגורם המדיני כי ביומיים האחרונים יש "רגיעה ביטחונית" וישראל מקווה שסגירת הר הבית לכניסת יהודים ותיירים ביום שישי הקרוב תתרום לרגיעה. הוא התייחס גם לירי הרקטה לעוטף עזה, שיורטה על ידי מערכת כיפת ברזל: "מי שירה הרקטה הם סוררים בתוך הג'יהאד האיסלאמי. זה אפילו לא הג'יהאד. החמאס הכיל את התגובה שלנו והמטרה שם לשמור על השקט".

"רוסיה לא מרוצה מעמדתנו בנוגע לאוקראינה - זה יוצא בנושא הפלסטיני"

הגורם המדיני ששוחח היום עם הכתבים המדיניים אמר כי "רוסיה לא מרוצה מהעמדה של ישראל בנושא האוקראיני ולכן זה יוצא גם בנושא הפלסטיני. הם מדברים על אוקראינה דרך רמאללה". לדבריו, "לא חשבנו שהרוסים יהיו מרוצים מעמדתנו לגבי אוקראינה. גם אנו לא מרוצים מההתקפה שלהם נגד מדינה ריבונית. אנו מנהלים איזון בין העמדה הערכית שלנו וצורכי הביטחון של ישראל בזירה הסורית. ישראל מתנהלת באיזון נכון בין כל הכוחות האלה".
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם צעירים ב קרמלין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם צעירים ב קרמלין
"לא חשבנו שיהיה מרוצה מעמדתנו בנוגע לאוקראינה"
(צילום: AFP )
לפיד התייחס גם לבקשתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבנט, שנחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", להעביר לרוסיה את חצר אלכסנדר. הוא אמר: "זה נושא בהליך משפטי מורכב שאנחנו לא התחלנו. הייתה הבטחה של הממשלה הקודמת לטפל בזה. ההבטחה לא הייתה מעוגנת מספיק מבחינה משפטית וזאת הזדמנות שדברים כאלה צריכים לעשות בזהירות ואחריות. גם היום מתאמצים לקדם פתרון. אנו בדיאלוג מול הממשלה הרוסית וגם הם מבינים שאנו מדינת חוק ומה שבהליך משפטי נמצא בהליך משפטי".
שר החוץ גם אמר שההחלטה של ישראל לספק לאוקראינה קסדות ואפודים נכונה. "זה ציוד הגנתי ולא התקפי. לגבי כל דבר שמציל חיים - אנו בעדו. זה בעיקר מיועד לכוחות ההצלה", הוסיף.
לגבי שיחות הגרעין עם איראן אמר הגורם המדיני: "כרגע אין התקדמות בשיחות הגרעין. כל אחד יושב ונחוש לא להתקדם. אנו לוחצים על האמריקנים לא לוותר בעניין 'משמרות המהפכה'. יש עדיין דיון אם מדברים על כל הארגון או רק 'כוח קודס'. אין עדיין החלטה סופית של ביידן".