3 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
שוטרים בעיר העתיקה
(צילום: AFP)
בניגוד להצעה של המשטרה ולאחר שהמגעים התפוצצו לדברי המארגנים, צעדת הדגלים תעבור היום בשער שכם על אף הנפיצות הביטחונית בשבועות האחרונים. יוזמי התהלוכה הודיעו בצהריים (רביעי) שיעברו עם דגלי ישראל ברובע המוסלמי ובמקומות נוספים בעיר העתיקה, והאשימו את המשטרה שנפלה ל"בור פוליטי", כלשונם.
"היה ניסיון אמיתי להתפשר ולא להעמיס על המשטרה עם עוד עבודה מלבד העבודה השגרתית אלא שזו דחתה כל הצעה שלהם", מסרו יוזמי הצעדה ואמרו כי על אף הניסיון להגיע להבנות "מתוך רצון טוב", לא היה סיכוי להשיג סיכומים עם המשטרה.
"לצערנו המשטרה נפלה לבור פוליטי שהשר לביטחון הפנים וראש הממשלה טמנו לה, ובמקום לעשות את עבודתה היא נתקלה בחומה פוליטית שמנעה מאתנו לעשות את כל מה שיהודי יכול וחייב לעשות - לצעוד עם דגל ישראל בעיר הבירה שלו. אנחנו לא יכולים לוותר על צעידת דגלים בעיר הבירה בגלל איומים וסחטנות של מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית".

המתיחות בירושלים - כתבות נוספות

3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית
"פרובוקציה מסוכנת". בנט על בן גביר
(צילום: יואב דודקוביץ, AFP )
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קיבל את המלצת השב"כ להרחיק את ח"כ איתמר בן גביר משער שכם מחשש להידרדרות ביטחונית. לפי חוק חסינות חברי הכנסת, ניתן לאסור כניסה של ח"כים רק מטעמים של ביטחון המדינה.
"אין לי כוונה לאפשר לפוליטיקה קטנה לסכן חיי אדם", אמר בנט. "לא אתן לפרובוקציה פוליטית של בן גביר לסכן את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל, ולהכביד על משימתם הכבדה ממילא. שוטרינו וחיילינו ימשיכו להתמקד בשמירה על ביטחון אזרחי ישראל, בירושלים ובכל רחבי הארץ, וימשיכו להילחם בנחישות בטרור הפלסטיני. מצעד הדגלים השנתי יתקיים במועדו הקבוע - יום ירושלים".
בן גביר מסר בעקבות ההחלטה: "ראש הממשלה בנט חילק את ירושלים באופן סופי, ואחרי שהפקיר שוטרים ואזרחים הפך לדיקטטור שפוגע בחופש התנועה של חברי הכנסת בניגוד לחוק חסינות חברי הכנסת. בנט מנסה לעשות ספין על הגב שלי. אם לא יהיה מתווה מוסכם ותהיה פשרה בין המשטרה למארגנים, בכוונתי להגיע לשער שכם, בלי לשאול את בנט, בר-לב, מועצת השורא והחמאס. ניפגש בשעה חמש בכיכר ספרא".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נפגש בצהריים עם הסמפכ"ל דוד ביתן, מפקד מחוז ירושלים במשטרה דורון תורג'מן ונציגים משב"כ להערכת מצב לקראת המשך הרמדאן וניסיונות, כלשונו, להצית את השטח. "האירועים הם מורכבים מאוד ולפנינו עוד ימים רגישים שדורשים מאיתנו לפעול בנחישות לצד אחריות ושיקול דעת", אמר בר-לב לאחר שקיבל סקירה על המתרחש בעיר העתיקה ובהר הבית.
בר-לב ציין כי כוחות הביטחון יפעלו כדי לאפשר את המשך התפילות ברמדאן, אך גם "למנוע מגורמים מתסיסים שונים לנסות להגיע לאזור ולהצית את השטח", כדבריו. לאחר שהדרשן של אל-אקצא, עכרמה סברי, אמר לכלי התקשורת הפלסטיניים כי ישראלים מתכננים להכניס מחר קורבנות למתחם המסגד, אמר השר כי "אנו עדים לפרסומי פייק ניוז נגד ישראל שמטרתם אף היא להתסיס את האווירה כשהמציאות שונה בתכלית".
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב נפגש עם סגן המפכ"ל
עמר בר לב נפגש עם סגן המפכ"ל
עמר בר לב בהערכת המצב עם סגן המפכ"ל
(צילום: דוברות המשטרה)
השר ציין כי "במציאות המורכבת הזו, המשטרה קיבלה החלטות נכונות ושקולות. המשטרה בירושלים מתוחה עד הקצה, ונדרשת לטפל בשטח באירועים בעלי מאפיינים שונים, כשבכל אחד מהם פועלים באופן אחר. השוטרים והשוטרות, מרמת המפקדים ומטה, נדרשים להפעיל מיומנות רבה וגמישות תפיסתית, והם אכן עושים זאת. הם ראויים לכל ההערכה על הפעילות שלהם במציאות לא פשוטה, ועל היכולת המקצועית הגבוהה שלהם".
בתוך כך, גורמים במשטרה זעמו על דבריו של חבר הכנסת איתמר בן גביר לאולפן ynet, שהצהיר כי ישתתף בצעדת הדגלים שמארגניה התעמתו איתה בשל סוגיית האבטחה, וטען כי מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, "מבולבל".

הגורמים אמרו כי "לצערנו פעם אחר פעם נבחר ציבור זה תוקף לובשי מדים המשרתים את הציבור נאמנה, תוך השמצות אישיות בניסיון לקושש כותרות על גבם של השוטרים והמפקדים", אמרו הגורמים.
"התבטאויות אומללות אלו מעידות על רמה נמוכה של שיח שהוא בבחינת זלזול באינטליגנציה של הציבור, בפרט בשעה שהמשטרה פועלת יומם וליל לאפשר ביקורים בהר הבית, תפילות וחופש פולחן ומאבטחת את האירועים השונים. בסופו של יום האחריות על הביטחון והסדר בירושלים ובכל מקום אחר בישראל, מוטלת על כתפיה של המשטרה ולא של מר בן גביר, שנראה כי התבלבל בעצמו".
מארגני המצעד פנו למשטרה בבקשה לעבור דרך השער החדש לעיר העתיקה (הסמוך לשער שכם ושער האריות), וטוענים כי במשטרה "ניתקו איתם את הקשר". הארגונים שיזמו את תהלוכת המחאה אמרו כי הם מוכנים לצעוד גם ללא אישור המשטרה, מלבד הארגון "פתאום קם העם" שהחליט לוותר על כך.