2 צפייה בגלריה
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
נתניהו ומקרון בפריז. נשיא צרפת הזהיר מפני "התנתקות מהדמוקרטיה"
(צילום: AFP)
שגרירות ישראל בצרפת מזהירה מהיחלשות בתמיכה בישראל: במברק ששיגר דובר שגרירות ישראל בצרפת, סימון סרוסי, למשרד החוץ בירושלים כתב כי "בשבועות האחרונים אנו מזהים תופעה מדאיגה של עיתונאים, עורכים, אקדמאים, ופרשנים צרפתים, הידועים כפרו-ישראלים, אשר מתבטאים לראשונה בצורה ביקורתית, עד ביקורתית מאוד, כלפי ישראל". לדבריו, רוב הביקורת מתמקדת במהפכה המשפטית, ו"אלימות המתנחלים בגדה".
אזהרתו של סרוסי מגיעה לאחר שבתחילת חודש פברואר האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בפריז, ונפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, בנסיעתו המדינית הראשונה מאז שהוקמה הממשלה. העיתון הצרפתי "לה מונד" דיווח לאחר הביקור שמקרון הזהיר את נתניהו כי "אם התוכנית המשפטית תתממש - פריז תאלץ להסיק כי ישראל התנתקה מהתפיסה הרווחת של הדמוקרטיה".
ז'אק אטלי, מהאינטלקטואלים המכובדים והבולטים במדינה, שכיהן בעבר כיועץ לכמה מנשיאי צרפת, כולל ניקולא סרקוזי, טען במאמר דעה שפרסם בחודש שעבר ש"ישראל מתאבדת". לדבריו, "הסירוב הישראלי לנהל משא ומתן, יחד עם ההקצנה של החברה הישראלית - מאיימים על עתידה של מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
שער הלה מונד - ״ישראל ניצבת מול ההקצנה של הימין הדתי-קיצוני״
שער הלה מונד - ״ישראל ניצבת מול ההקצנה של הימין הדתי-קיצוני״
שער הלה מונד - "ישראל ניצבת מול ההקצנה של הימין הדתי-קיצוני"
במברק, סרוסי הציג מספר רב של דוגמות: אלן פרשון, לשעבר עורך העיתון "לה מונד" שנחשב לקול היחיד בעיתון שתומך בישראל, פרסם בחודש האחרון מאמר דעה ובו ביקר בחריפות את הרפורמה המשפטית ואף השווה אותה למשטר הנוכחי בהונגריה. "לה מונד" מתאפיין בדרך כלל בטון אגרסיבי כלפי ישראל, ופרשון מפרסם כבר שנים טורים שבועיים במהדורה המודפסת של העיתון, שבהם תקף לא אחת את איראן והאיסלאם הקיצוני, תוך שהגן על ישראל. בנוסף, ה"לה מונד" פרסם עצומה שהייתה חתומה על ידי עשרות אינטלקטואלים, רובם יהודים תומכי ישראל, שבה הזהירו כי הדמוקרטיה הישראלית בסכנה בשל "משטר אוטוריטרי, לא ליברלי וחמקני".
דוגמה נוספת היא העורך הכלכלי של השבועון הגדול ביותר בצרפת "לה פוינט" (מקבילו של האקונומיסט באנגליה), לוק דה בארושה. דה בארושה נחשב לאחד הקולות הביקורתיים ביותר כלפי איראן וארגון חיזבאללה בתקשורת הצרפתית. בשבוע שעבר הוא פרסם מאמר מערכת ובו העביר ביקורת חריפה על "תקיפות המתנחלים", על "חופש הפעולה" שצה"ל נותן להם, ועל הרפורמה המשפטית אשר לדבריו "מטילה ספק בעתידה של הדמוקרטיה הישראלית". דה בארושה, שבדרך כלל לא מסתיר את אהדתו כלפי ישראל, התייחס לפרעות המתנחלים בחווארה שהתרחשו לפני כשבועיים, שבהן הציתו עשרות בתים ורכבים בעיירה.
קתרין דופריון מהעיתון הכלכלי "LES ECHOS", שהוא מהחשובים בצרפת ונקרא על די בכירים מהעולם הכלכלי, החלה להתבטא בעניין הרפורמה המשפטית, ולהדגיש את ההשפעה השלילית שלה על הכלכלה הישראלית. דופריון היא מהעיתונאיות הבודדות שכתבו בצורה חיובית כלפי ישראל במשך השנים, אך בשבועות האחרונים שינתה את האופן שבו היא מתבטאת כלפיה.
דיוויד כלפה, אקדמאי צרפתי יהודי שעובד עבור ארגונים יהודיים ומתבטא בדרך כלל באופן חיובי כלפי ישראל, התראיין בשבוע האחרון ליומון "לה פיגרו" בנושא חווארה, והעביר ביקורת חריפה על פרעות המתנחלים בעיירה. כלפה טען שהמעשה קשור לעליית הממשלה החדשה, שלדבריו "עשתה ברית עם הימין הקיצוני". "לה פיגרו", שנוהג לסקר את ישראל באור חיובי, שינה בשבועות האחרונים את אופן הסיקור, והטון השתנה לרעה - הן בנושא הפלסטיני והן בנושא הרפורמה המשפטית.
סרוסי הדגיש במברק כי התמיכה של אותם עיתונאים ואקדמאים פרו-ישראלים תרמה לאורך השנים לתדמית החיובית של ישראל בצרפת. השינוי לרעה בדיווחים שלהם עלול לפגוע בורה ניכרת ובטווח הארוך בתדמיתה של ישראל בצרפת.