יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אומר הבוקר (חמישי) כי מובנת לו לחלוטין הבעייתיות שבה נמצאת ישראל בכל הקשור לגינוי של רוסיה ולהעברת סיוע צבאי: בראיון לאולפן ynet הוסיף אולקסי ארסטוביץ' ממקום הימצאו בקייב, שבו הוא שוהה עם הנשיא: "מבינים לגמרי את המצב של מדינת ישראל מול סוריה, אנחנו יודעים מה קורה שם".
לדבריו, במקום שבו הוא שוהה עם הנשיא זלנסקי בקייב עבר לילה שקט יחסית, בניגוד למצב באזורים אחרים באוקראינה הבוקר. הוא הוסיף כי עד נהרגו 400 אזרחים אוקראינים וכ-2,000 נפצעו: "המצב הכי קשה הוא בחרקוב ומריאופול. שם יש פגיעה קשה בתשתיות. המצב שם מידרדר אבל לא מדברים על אסון הומניטרי".

- צילומי לוויין מתעדים את שיירת הצבא הרוסי שמתקרבת לקייב. מה אתם מתכוונים לעשות? "הרוסים הביאו הרבה כלים והיא פשוט נתקעה. זו טעות צבאית טיפשית. בנוסף יש מלחמת פרטיזנית וגם פיצוץ גשרים. אז הם פשוט טכנית כרגע נתקעו".
- למה אין הנחיה לתקוף את השיירה הזאת? "יש טקטיקה במלחמה, אי אפשר לעשות כל מה שרוצים. מנהלים מבצעים נקודתיים. הם משתלטים על אזור מסוים, ולשם מופנים הכוחות".
- אתם מתכוננים למצור אפשרי וארוך על קייב? "כמובן, אנחנו מוכנים כבר. אתמול הצלחנו להדוף את הכוחות הרוסיים מחלק אחד והיום הם מנסים לתקוף גם מכיוון צפון קייב. מחכות להם הפתעות רבות".
2 צפייה בגלריה
כוחות צבא ליד קייב
כוחות צבא ליד קייב
השיירה בדרך לקייב
(AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
- לגבי המו"מ מול הרוסים שמתחדש היום: אתם מגיעים לשם כדי באמת לנסות להפסיק את האש? "אנחנו לא קוראים לזה מו"מ. זו התייעצות. העמדה הרוסית מתרככת עם הזמן. לפחות הם כבר לא מדברים על ניאו-נאצים, לא מדברים על פירוזה של אוקראינה. אבל אנחנו לא בונים כל כך על המו"מ".
- אתה מבין את המצב המורכב של ישראל מול רוסיה? "מבין אותו לחלוטין. באוקראינה מבינים לגמרי את המצב של מדינת ישראל מול סוריה, אנחנו יודעים מה קורה שם. אנחנו תומכים בכם ומזדהים איתכם. ואם ישראל תצליח לתווך, או אולי תציע עזרה בתיווך – נעריך את זה מאוד".

- אתם מצפים לאספקת ציוד צבאי מישראל? "אנחנו מבינים לגמרי שמדינת ישראל צריכה לדאוג לאזרחיה, ומודעים לכך שרוסיה לא רוצה שישראל תספק נשק. אבל אנחנו מאוד מקווים שזה יתאפשר. זו מלחמת יום הכיפורים שלנו, בסדר הגודל הזה. אנו מודים לישראל ונשמח לסיוע בתיווך, סיוע הומניטרי, ואם יהיה סיוע צבאי – אז אדרבא. אנחנו מודעים לפרקים הבעייתיים בהיסטוריה בין העמים שלנו, וזו הזדמנות לפתוח דף חדש".
- אתה נמצא עם זלנסקי. אתה יכול לספר קצת על הלך הרוח אצלו? "יש דרייב של מלחמה, זו ריצה לטווח ארוך. לא רק אצל זלנסקי והצוות שלו, ככה זה אצל כולם. האווירה בסדר, כולם מחייכים וצוחקים. צריך לדעת משהו על זלנסקי: ב-48 השעות הראשונות של המלחמה הוא קיבל ארבע הצעות להתפנות למקום אחר באוקראינה או לחו"ל. הוא סירב לכולן. הוא רוצה להישאר במרכז ורוצה לנהל את המלחמה".
הרשויות באוקראינה דיווחו בבוקר על עוד 34 הרוגים ביממה האחרונה מהפגזות ומתקפות של צבא רוסיה נגד אזורים מאוכלסים בעיר חרקוב. זוהי העיר השנייה בגדולה באוקראינה, השוכנת בצפון-מזרח, ובימים האחרונים דווח בה על הרוגים רבים נוספים בהפגזות ובהפצצות הרוסיות.
משרד ההגנה במוסקבה טען כי רוסיה כבשה עיירה סמוכה לחרקוב, בשם בלקלייה. גם העיר מריופול שבדרום-מזרח, סמוך לחבל הבדלנים דונבאס, מכותרת כעת וחווה הפגזות קשות. לפי הרשויות האוקראיניות אין בה חשמל וגם אספקת המים בה אזלה. הבוקר הצהירו הבדלנים הפרו-רוסים במחוז דונייצק שבחבל דונבאס כי אם לא ייכנעו הכוחות האוקראיניים בעיר – שבה 430 אלף תושבים בימי שגרה – הם "עשויים" לפתוח במתקפות נגד יעדים שונים בה.
במקביל, ושעות לאחר שהעיר האסטרטגית חרסון שבדרום אוקראינה נפלה לידי הכוחות הרוסיים, הבוקר דווח כי הכוחות הללו ממשיכים כעת לנוע לכיוון מערב, לעבר עיר נמל אסטרטגית חשובה נוספת, מיקולאייב. ראש העיר, אולכסנדר סנקביץ', אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הכוחות הרוסיים, בהם משגרי רקטות, עושים כעת את הדרך לכיוון העיר מכיוונים שונים: מצפון, ממזרח ומדרום. לדבריו העיר עצמה טרם הופגזה, אך רקטות כן שוגרו לעבר הכוחות האוקראיניים שהוצבו מחוצה לה. "העיר מוכנה למלחמה", הכריז ראש העיר.
אמש דווח כאמור על כיבוש חרסון בידי הרוסים, העיר הגדולה הראשונה שנופלת לידיהם אחרי שבוע של מלחמה. ראש העיר שם הודיע אמש כי "חמושים נכנסו לבניין העירייה". בפוסט שפרסם ברשת הוא ציין שאמר לרוסים כי "אין לנו כוחות אוקראיניים חמושים בעיר, רק אזרחים ואנשים שרוצים לחיות כאן". לדבריו הרוסים הטילו עוצר מ-20:00 עד 06:00 ויאפשרו רק לרכבים עם אוכל, תרופות ואספקה חיונית אחרת להיכנס לעיר. הוא הוסיף שמכוניות נדרשות לנסוע במהירות "מינימלית". הוא קרא לחיילים הרוסים לא לירות באזרחים, וביקש מהתושבים ללכת ברחובות בשעות היום – לבדם או בזוגות.