חרף הקריאות הרבות, צה"ל ממליץ לדרג המדיני שלא לחסל כעת את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. כך אמרו אתמול (שבת) גורמים ביטחוניים בכירים ל-ynet. לצבא תוכניות מגירה מסודרות לחיסול בכירים בחמאס, בהם סינוואר ומוחמד דף - אך במטכ"ל סבורים שלא נכון להפעיל אותן כעת, אלא להמתין לזמן הנכון.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר אביב כוכבי
יחיא סינוואר אביב כוכבי
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר והרמטכ"ל אביב כוכבי. ההמלצה של צה"ל: לחסל בכירים כשמתאים, לא כשאפשר
(צילום: רויטרס, יאיר שגיא)
אתמול איים דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, כי "פגיעה בסינוואר או במי ממנהיגי ההתנגדות תוביל לרעידת אדמה". לדבריו, "אירועי שומר החומות יהיו בגדר אירוע רגיל בהשוואה למה שיראה האויב. מי שיקבל החלטה לחסל את סינוואר יכתוב פרק קטסטרופלי בהיסטוריה של הישות הציונית וישלם עליה מחיר יקר בדם והרס".
"חמאס בהיסטריה", אמר על כך בכיר ביטחוני. "התגובה שלו בשעות האחרונות רק מזכירה לכולנו מי התחנן להפסקת האש בשומר החומות ומורתע מאז. הסתה פחדנית היא לא יותר מאשר לקיחת טרמפ על הפיגוע באלעד".
ככלל, מבחינת צמרת צה"ל דף - שעומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס - הוא דמות שחיסולו יהווה מכה משמעותית יותר לחמאס וישפיע דרמטית על תפקודו, כפי שקרה בחיסולים משמעותיים אחרים, כמו זה של בכיר הג'יהאד האיסלאמי, בהא אבו אל-עטא. לפי הגורמים, צה"ל ממליץ לחסל את מנהיגי חמאס במקום ובזמן הנוחים לישראל, מתי שנכון וצריך - ולא רק מתי שאפשר.
2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
מוחמד דף והתקיפות בעזה ב"שומר החומות". צה"ל ניסה לפגוע בו אז, ללא הצלחה
(צילום: רויטרס)
בהקשר זה ניתן לציין שבמבצע שומר החומות, בצמרת צה"ל סימנו לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו אחרי חמישה ימים כי מבחינתם יעדי המבצע הושגו. "סיימנו, אפשר לקפל", אמרו. נתניהו התעקש להמשיך וביקש הישג: "תביאו לי את הראש של סינוואר או דף, יש לי זמן מהאמריקנים ולגיטימציה". צה"ל ושב"כ ניסו כמה פעמים, עם עדיפות לחיסולו של דף - אך לא הצליחו.
מכאן די ברור שהאתגר מורכב מאוד ולא ניתן להוציא אותו מהרגע להרגע, ובוודאי לא נכון לדבר על הנושא בפומבי. בחיסולים כמו זה של רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי ב-2012 יש לבצע תרגיל הונאה כמו זה שאותו ניהלו נתניהו ושר הביטחון באותה עת אהוד ברק. גם פתיחת מבצע עופרת יצוקה ב-2009 התבצעה תוך תרגיל הונאה שניהלה מערכת הביטחון מול חמאס, וכך סבורים בצבא שצריך לפעול בעתיד. המלצות הצבא כעת הן להמשיך במדיניות הבידול בין עזה ליהודה ושומרון.
הקריאות לחיסולו של סינוואר, נזכיר, גברו בעקבות הפיגוע הקשה באלעד ביום חמישי האחרון, שבו רצחו שני מחבלים באמצעות גרזנים את אורן בן יפתח, אלעד בועז גול ויונתן חבקוק ופצעו עוד ארבעה ישראלים. אותו פיגוע אירע פחות משבוע אחרי נאומו המסית של סינוואר בעזה, הראשון שלו מול מצלמות ברצועה זה כמעט שנה, ובו קרא לפלסטינים לבצע פיגועים באמצעות גרזן: "אנשינו בנגב, במשולש, בגליל, בחיפה, ביפו, בעכו, ביפו ובלוד - שכל אחד יכין את הרובה שלו. ומי שאין לו רובה - שיכין סכין או גרזן. אם הם רוצים מלחמת דת, הם שברו את הקווים האדומים".
פורסם לראשונה: 20:04, 07.05.22