כמעט יומיים חלפו מאז טבח הגרזנים באלעד, והמחבלים עדיין חופשיים: נמשך המצוד אחר אסעד אל-ריפאעי (19) וסובחי אבו שקיר (20), פלסטינים תושבי הכפר רומאנה שבאזור ג'נין שרצחו שלושה בני אדם - ולפחות בינתיים המצוד הזה לא הוביל לתוצאות. אתמול (שישי) הותר לפרסום כי המחבלים - שוהים בלתי חוקיים - הובאו למקום על ידי נהג ההסעות אורן בן יפתח שאותו רצחו. הערב, בתגובה ראשונה על כך, אמרו בני משפחתו כי אינם מעוניינים להתייחס לפרסום זה. "אורן הוא קורבן של פיגוע טרור רצחני והמשפחה מבקשת לכבד את פרטיותה", אמרו. זהו מסע הטרור, דקה אחר דקה.
30 באפריל, שבת שעברה. בנאום ראשון מול מצלמות ברצועה זה כמעט שנה, קורא לפלסטינים מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, לבצע פיגועים באמצעות גרזן: "אנשינו בנגב, במשולש, בגליל, בחיפה, ביפו, בעכו, ביפו ובלוד – שכל אחד יכין את הרובה שלו. ומי שאין לו רובה - שיכין סכין או גרזן. אם הם רוצים מלחמת דת, הם שברו את הקווים האדומים".
9 צפייה בגלריה
 מנאום סינוואר דרך הפיגוע ועד המצוד
 מנאום סינוואר דרך הפיגוע ועד המצוד
מנאום סינוואר דרך הפיגוע ועד המצוד
(צילום: דנה קופל )
9 צפייה בגלריה
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי
המחבלים מהפיגוע באלעד ובחי אבו שקירר ואסעד אל-ריפאעי
המחבלים. הצטלמו זמן קצר לפני הפיגוע
9 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר בשבת האחרונה
20:33, יום חמישי, מוצאי יום העצמאות. אל-ריפאעי ואבו שקיר רוצחים בגרזנים בפינת הרחובות אבן גבירול ויהודה הנשיא את בן יפתח, שלפי חקירת המשטרה ושב"כ הסיע אותם לאלעד. השניים עבדו באתר בנייה ברחוב אבן גבירול, אותו רחוב שבו החל מסע הרצח.
20:36. המחבלים רצים כ-50 מטרים במורד רחוב אבן גבירול, ואז יורדים כ-100 מדרגות לכיוון האמפי-פארק העירוני. שם, בקצה המדרגות - בכניסה עצמה לפארק - הם רוצחים במכות גרזן את תושבי אלעד בועז גול ויונתן חבקוק, שהיה עם בנו, בן 6. בינתיים, במוקד 101 של מד"א ובמוקד 100 של המשטרה מתקבלים דיווחים ראשוניים על נפגעים באלעד.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באלעד
זירת הפיגוע באלעד
המחבלים ירדו במדרגות מרחוב אבן גבירול לאמפי-פארק
(צילום: דנה קופל)
9 צפייה בגלריה
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
הנרצחים בפיגוע באלעד
20:38. שני המחבלים ממשיכים בריצה ופוצעים עוד ארבעה בני אדם, אבל לפי תושבים השומר בשער הכניסה לפארק מונע מהם להיכנס למקום. "הוא ממש הציל את הילדים", סיפר אחד מעדי הראייה. היום (שבת) עדכנו מבית החולים בילינסון בפתח תקווה כי שני הפצועים שמצבם קשה עדיין מונשמים ומורדמים, אבל מצבם יציב והם יצאו מכלל סכנת חיים.
20:41. המחבלים נמלטים מהמקום באזור השטח הפתוח שמוביל ליער נחשונים. במסלול הבריחה שלהם, סיפרו התושבים, הם פגשו ברכב שבו ישבו שני צעירים לאכול. "הם אכלו טשולנט וזרקו אותו על המחבלים. הם נלחמו בהם", שחזרו התושבים. "זגוגית מנופצת על הרצפה היא העדות לרכב שעמד שם המחבלים לא הצליחו לפצוע את הצעירים – והמשיכו להימלט". בינתיים, ניידת משטרה ראשונה מגיעה לזירה, חמש דקות אחרי הקריאה למשטרה.

9 צפייה בגלריה
הספסל שעליו שי ישב בפארק אלעד והמחבלים תקפו אותו
הספסל שעליו שי ישב בפארק אלעד והמחבלים תקפו אותו
תקפו מחוץ לפארק, ונמלטו
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באלעד
זירת הפיגוע באלעד
פארק השעשועים באלעד
(צילום: דנה קופל)
20:45. מתחילים חיפושים קדחתניים אחרי המחבלים. במצלמות האבטחה מאזור הפיגוע נראים השניים נמלטים בריצה, אבל לא ברור אם בהמשך מישהו הסיע אותם.
אתמול, יום שישי. בשל העובדה ששני המחבלים היו שוהים בלתי-חוקיים ונכנסו לישראל ללא היתר, מודיע המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי כי המשטרה תפתח במבצע רחב היקף למעצר שוהים בלתי-חוקיים וכל מי שמסיע אותם, מעסיק אותם ומלין אותם בשטח ישראל, אף כי הצהרות דומות נשמעו גם לאחר הפיגוע בבני ברק.
9 צפייה בגלריה
סריקות באלעד
סריקות באלעד
סריקות באלעד
(צילום: דנה קופל)

מתחילת השנה אותרו יותר מ-10,000 שוהים בלתי חוקים, נפתחו יותר מ-6,600 תיקים נגדם ויותר מ-2,500 נכלאו. יותר מ-1,000 תיקים נפתחו מעסיקים, מסיעים ומלינים. במשטרה ביקשו מהציבור לגלות אחריות ולא להסיע, להעסיק או להלין שוהים בלתי חוקיים. "לעולם לא תדעו אח אתם מסיעים או מעסיקים את המחבל הבא שיכול בין רגע להוציא לפועל פיגוע", אמרו. "הסעה, הלנה והעסקה של שב"חים עלולה לסייע למחבל או למחבלים הבאים".
הבוקר, שבת. במערכת הביטחון מרחיבים את החיפושים אחר המחבלים גם ליישובים ערביים ולוואדי ערה, ומתמקדים בין היתר בקו התפר. הנחת העבודה בצה"ל ובמשטרה היא שהמחבלים עדיין נמצאים בשטח ישראל, אך קיים גם תרחיש אפשרי שבכל זאת הצליחו להימלט מעבר לקו הירוק, שנמצא כ-3 ק"מ מאלעד. כוחות הביטחון משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות של ניטור ואיתור, לצד כלי טיס וכלבנים - במקביל לפעילות שמתבססת על המישור המודיעיני.
אחר הצהריים, שבת. גורמים אמרו לרשת הלבנונית "אל-מיאדין" כי במסגרת השיחות בין חמאס לבין המתווכים בנוגע להסלמה הביטחונית, חמאס דורש שישראל תשיב את המצב במסגד אל-אקצא למצב שהיה לפני שנת 2000 - אז במשך כמה שנים נאסרה כניסת לא-מוסלמים להר הבית. בנוסף איים חמאס בשיחות כי חזרה של ישראל למדיניות החיסולים הממוקדים משמעה חזרה לפיגועי התופת בתוך ערי ישראל, ואיים שחיסול יגרור ירי מטחי רקטות לעבר גוש דן.
17:50, שבת. המשטרה מעדכנת כי מסוקים ורחפנים מבצעיים נוספים סורקים ומשדרים בזמן אמת מהשטח אל החפ"ק המבצעי המשולב של מחוז מרכז, באופן הממקד ומכוון את היחידות על הקרקע אל דמויות חשודות. הם ביקשו לפיכך מהציבור להימנע מתנועה רגלית ומפגשים בטבע באותם האזורים, שאף נסגרו לתנועת כלי רכב.