2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בפתח תקווה
בדיקות קורונה בפתח תקווה
בדיקות קורונה בפתח תקווה
(צילום: gettyimages)
הלילה בחצות (שישי) נכנס לתוקף מתווה בדיקות הקורונה החדש, שנועד להפחית את העומס האדיר על מוקדי הבדיקות שכורעים תחת הנטל. בנוסף הודיע מנכ"ל משרד הבריאות על ביטול רשימת המדינות האדומות. אז מדוע החליטו על מתווה בדיקות חדש? מה ההנחיות למי שנחשפו לחולה מאומת? מי יכול לבצע בדיקת אנטיגן בבית? האם עדיין יש מדינות אדומות? המדריך המלא לשינויים.

מדוע הוחלט על מתווה בדיקות חדש? וריאנט אומיקרון שמתפשט בישראל הוביל לגל חמישי של מגפת הקורונה. יכולת ההדבקה האדירה של האומיקרון גורמת למספרי נדבקים חסרי תקדים. הדבר גורם לעומסים כבדים, המאיימים להוביל לקריסת מערך הבדיקות ומאלצים את הנבדקים להמתין שעות בתורים. לפיכך החליטו במשרד הבריאות על המתווה החדש. בכירי המשרד הסבירו כי המתווה יפנה את משאבי הבדיקות למי שנמצאים בסיכון ללקות במחלה קשה בעקבות הדבקה בקורונה, וכך ניתן יהיה לאתר אותם ולתת להם טיפול בזמן.
מה השינוי העיקרי במתווה? לפי המתווה החדש, מחוסנים מתחת לגיל 60 שלא נמנים עם קבוצת סיכון כבר לא יופנו לבדיקות ה-PCR המדויקות, אלא לבדיקות אנטיגן מהירות שיעשו בביתם או במוקדי הבדיקה.
מה ההבדל בין PCR לאנטיגן? בדיקת PCR היא בדיקת המטוש "הרגילה" שלמדנו להכיר בעקבות פרוץ מגפת הקורונה. בבדיקה זו מגיעים למוקד בידוק, הנבדקים נדגמים באמצעות דחיפת מטוש לאף ולגרון, הבדיקה נשלחת למעבדה והתוצאה מתקבלת לרוב תוך כמה שעות עד יממה. היא נחשבת לבדיקה המדויקת ביותר שאפשר לעשות כדי לגלות את נגיף הקורונה בגוף.
בדיקת אנטיגן היא זו שגם מכונה "בדיקה מהירה". היא נחשבת פחות מדויקת, אך היתרון הוא שאין צורך לשלוח אותה לפענוח במעבדה, והתוצאה שלה מתקבלת במקום תוך כרבע שעה. גם כאן אוספים דגימה מהאף של הנבדק באמצעות מטוש. לאחר מכן טובלים אותו בנוזל מיוחד, ומטפטפים את הנוזל לתוך מעין מקלון. אותו מקלון נצבע בצבעים או פסים שונים, שמהם ניתן להסיק אם הבדיקה חיובית או שלילית. יתרון נוסף שלה הוא שניתן לבצע אותה באופן עצמאי, בבית. הורים לתלמידי בתי הספר כבר מכירים אותה היטב, שכן התלמידים נדרשו לעבור בדיקות אנטיגן ביתיות אחרי החזרה מהחופשות ובמסגרת מתווה הכיתה הירוקה.
במסגרת המתווה החדש, מי עדיין יופנה לבדיקת PCR? לגבי בני 60+ ומי שנמנים עם קבוצת סיכון אין למעשה כל שינוי. לאחר שנחשפו לחולה מאומת הם יידרשו לבצע בדיקת PCR. מחוסנים שיימצאו שליליים פטורים מבידוד, לא-מחוסנים יידרשו להיכנס לשבעה ימי בידוד וישתחררו אחרי שיימצאו שליליים לקורונה בתום אותו שבוע. אם אותם נבדקים ב-PCR יימצאו חיוביים, הם יחויבו בבידוד של 10 ימים לפחות, וישוחררו רק לאחר שרופא יאשר כי החלימו אחרי שלושה ימים לפחות ללא תסמינים, ללא צורך בבדיקה נוספת.
ומי יבצעו בדיקת אנטיגן? בני 60 ומטה שלא נמנים עם קבוצת סיכון לא יבצעו עוד בדיקות PCR. במקרה של חשיפה לחולה מאומת הם יבצעו בדיקת אנטיגן. מי שמחוסן יוכל לבצע בדיקת אנטיגן ביתית. מחוסנים ומחלימים שנמצאו שליליים יהיו פטורים מבידוד. לא-מחוסנים שליליים יידרשו בבידוד של שבעה ימים אחרי החשיפה למאומת. חיוביים, בין אם הם מחוסנים ובין אם לאו, יידרשו לשהות בבידוד 10 ימים וישוחררו באישור רופא. מי שנמצא חיובי בבדיקה ביתית נדרש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת לאישוש התוצאה.

למי מותר לעשות בדיקה בבית? מחוסנים ומחלימים בני פחות מ-60 רשאים לעשות בדיקה ביתית. אם הם יצאו שליליים - הם פטורים מבידוד. אבל אם יצאו חיוביים בבדיקה הביתית - יש לגשת לאחר ממוקדי הבדיקה ולבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת.
מי שקיבל מנה ראשונה של החיסון נחשב למחוסן לצורך מתווה הבדיקות? לא. אמנם מחוסנים במנה ראשונה זכאים לתו ירוק זמני לחודש, אולם במשרד הבריאות הדגישו כי לא מוגנים ועל כן נחשבים כלא מחוסנים במקרה של חשיפה למאומת, ולא פטורים מבידוד.
מי יישא בעלות הבדיקות הביתיות? הבדיקות הביתיות יהיו בתשלום של הנבדקים.
איפה ניתן לקנות את הבדיקות הביתיות? ניתן יהיה לקנות אותן ברשתות הפארם. במשרד הבריאות ציינו כי בימים הקרובים ייתכן מחסור בבדיקות ברשתות וקראו לציבור "להתאזר בסבלנות".
מה מחיר הבדיקות הביתיות? מבדיקת ynet שנערכה לאחר ההכרזה על המתווה עולה כי מחיר בדיקה בודדת ברשתות הפארם הגדולות ובחנויות הנוחות שבתחנות הדלק נע בין 30 ל-35 שקלים. אולם ניתן לקנות מארזים של כמה בדיקות במחיר מוזל. מארז של חמש בדיקות, למשל, עולה כ-80 שקלים ברשתות הפארם הגדולות.
האם חייבים לשלם ולקנות בדיקה ביתית? לא. האפשרות של בדיקה ביתית נועדה להקל על הנבדקים ולחסוך מהם הגעה אל מוקד הבדיקה. אולם תמיד ניתן לגשת לאחד המוקדים שבהם מבצעות בדיקות אנטיגן ולעבור בדיקה בחינם.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
המחוסנים פטורים מבידוד. חיסון קורונה רביעי בתל מונד
(צילום: gettyimages)
מי יישא בעלות בדיקת האנטיגן המפוקחת? בדיקת אנטיגן מפוקחת במקרה של חשיפה למאומת היא בחינם, ובמימון המדינה.
איפה ניתן לבצע את בדיקות האנטיגן המפוקחות? מפת מוקדי הבדיקה מופיעה באתר משרד הבריאות. לצפייה לחצו כאן.
מה השינויים בנוגע לטיסות לחו"ל? מנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי מהיום אין יותר מדינות אדומות - וכעת מותר לטוס לכל מדינה בעולם ללא הגבלה. עם זאת הוא ציין כי "עדיין יש להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות. התחלואה גבוהה בכל העולם".
פורסם לראשונה: 23:54, 06.01.22