3 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
התקיפות בעזה בלילה הקודם. חמאס יצטרף לתגובה?
(צילום: רויטרס)
ישראל בכוננות ספיגה כבר שעות ארוכות, אבל תגובת הג'יהאד האיסלאמי צפויה להגיע בסופו של דבר. השאלה הגדולה היא האם חמאס יצטרף לשיגורי הרקטות באופן שעשוי אולי להביא להסלמה נרחבת יותר.
במערכת הביטחון לא העריכו תחילה שהג'יהאד האיסלאמי יתעכב שעות ארוכות בתגובה על חיסול שלושת הבכירים שלו, במכת הפתיחה אתמול לפנות בוקר של מבצע "מגן וחץ". מאחורי העיכוב הזה עומדות כנראה כמה סיבות, בהן ה"הלם" מהפעולה המוצלחת והמדויקת של חיסול שלושת הבכירים שעמדו בצמרת המבצעית של ארגון הטרור – באופן שפגע אולי בהיררכיה שלו ויצר בקרב אנשיו תחושת "בלגן".
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה, ארכיון
(צילום: AFP)
סיבה נוספת היא כנראה ניסיון לתאם תגובה עם חמאס או לתכנן תגובה שתכלול גזרות אחרות, כגון לבנון או יו"ש. בג'יהאד גם נהנים לבטח מההמתנה ממושכת בישראל לתגובה הצפויה שלו, המתנה שיוצרת חרדה בקרב המוני אזרחים. בנוסף, בג'יהאד רוצים גם להגדיל את ה"סנטימנט" כלפי הארגון, ולכן דאגו להמתין לסיום הלוויות הבכירים ושאר ההרוגים בפעולה הישראלית, בהם ילדים ונשים, באופן שיחזק את התמיכה בארגון בדעת הקהל הפלסטינית.
ייתכן גם שהג'יהאד כבר ניסה להוציא לפועל תגובה בדמות "פיגוע איכותי" – כגון הניסיון לירות טילי נ"ט שסוכל על ידי צה"ל, שתקף אתמול אחר הצהריים חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים. גורמי הביטחון העריכו הערב כי הג'יהאד מחפש "מכת פתיחה" בדמות פיגוע נ"ט גדול, ולכן יש מאמץ גדול לסכל פיגוע כזה.
בנוגע לחמאס ישנם כמה תרחישים אפשריים, אבל הסבירות שארגון הטרור ייכנס "אול אין" למערכה ויוביל את התגובה היא נמוכה. אולם, מכיוון שחמאס הוא הריבון בעזה, הארגון לא יכול לשבת לגמרי על הגדר ולא להתערב – אך ייתכן שתהיה זו התערבות סמלית. ההערכה בישראל היא שכניסה למערכה שעלולה להימשך ימים ארוכים לא נמצאת באינטרס שלו כרגע, והוא חושש בין היתר מהפגיעה במצב הכלכלי שהשתפר בעקבות פתיחת המעברים והיתרי העבודה שניתנו ל-17 אלף הפועלים ברצועה. במצב שכזה ייתכן שחמאס יעודד תגובה של הג'יהאד ויפעל מצדו באופן דקלרטיבי.

השאלה אם חמאס יצטרף לשיגורי הרקטות או לא מושפעת מגורמים רבים, בהם התגובה הצפויה של ישראל לפעולה של הג'יהאד. כך למשל פגיעה רחבה בבלתי-מעורבים מצד צה"ל היא דבר שיקרב את חמאס ליטול חלק במערכה. בסופו של דבר ההסלמה החלה בשבוע שעבר בעקבות מותו של אסיר ששבת רעב ושהשתייך לג'יהאד ולא לחמאס – ובישראל כבר העבירו לחמאס מסרים שלפיהם המבצע ממוקד רק בג'יהאד ולא בו.
אתמול רמז מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל שחמאס אכן יצטרף לירי הרקטות, ואמר: "ההתנקשות העקובה מדם והנתעבת של כמה ממיטב עמנו בעזה היא פשע בוגדני – שיקבל תגובה נחרצת מצד כוחות ההתנגדות המאוחדים. אחדותם באה לידי ביטוי גדול בשטח". דבריו נאמרו שעה קלה לאחר שב"איראן אינטרנשיונל", גוף תקשורת שממומן על ידי סעודיה ומזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דווח כי איראן מפעילה כעת "לחץ כבד" על חמאס להגיב צבאית לישראל – ו"לפרוע את הצ'ק".
3 צפייה בגלריה
חאלד משעל. הבטיח תגובה נחרצת ומאוחדת
חאלד משעל. הבטיח תגובה נחרצת ומאוחדת
חאלד משעל. הבטיח תגובה נחרצת ומאוחדת
(צילום: AFP)
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", הלחץ האיראני מגביר את המחלוקת בהנהגת החמאס. מצד אחד, ראשי החמאס בעזה מבינים היטב את מחיר הפגיעה בתושבים ובכלכלה במקרה של כניסה לסבב מול ישראל ומודעים גם לאפשרות של פגיעה אישית בהם, כפי שנעשה לשלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי במכת הפתיחה אתמול בלילה – והם לא מעוניינים שהם והאוכלוסייה ברצועה ישלמו את מחיר ההתנהלות של הג'יהאד. מצד שני, גורמי ההנהגה של חמאס מחוץ לרצועה, בהם סאלח אל-עארורי – שתומכים בשיתוף הפעולה עם איראן ודוחפים לייצר "ברית הגנה" בין כל הארגונים שתחת חסותם – לוחצים להצטרף לירי הרקטות.
פורסם לראשונה: 21:58, 09.05.23