נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עדכן הלילה (בין שלישי לרביעי) כי לפחות 52 ילדים נהרגו מאז פלשה רוסיה לאוקראינה בשלהי החודש שעבר. "50 ילדים נהרגו ב-13 ימים של המלחמה. שעה לאחר מכן, זה הפך ל-52. בחיים לא נשכח זאת", אמר. באוקראינה דיווחו אמש שלפחות 27 אזרחים נהרגו במתקפות של הצבא הרוסי בעיר חרקוב - העיר השנייה בגודלה במדינה. בכיר במשטרה המחוזית ציין שמתחילת הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר נהרגו 170 איש באזור חרקוב, בהם חמישה ילדים.
בינתיים, ארצות הברית אמרה "לא" לאחת הדרישות המרכזיות של האוקראינים. פולין הודיעה במפתיע שתעביר ללא עלות את כל 28 מטוסי המיג-29 שברשותה לבסיס חיל האוויר האמריקני רמשטיין שבגרמניה, על מנת שאלו יועברו על ידי וושינגטון לאוקראינה המתמודדת עם נחיתות אווירית משמעותית מול הרוסים. היא קראה גם למדינות אחרות בנאט"ו לעשות כן, כשהיא רומזת לסלובקיה ובולגריה שמחזיקות במטוסי קרב שכאלו. אבל האמריקנים אמרו כי הפולנים כלל לא התייעצו איתם על כך לפני כן, ודחו את ההצעה שעלולה להוביל לעימות ישיר בינם לבין הרוסים בטענה שהיא "לא ישימה".
דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי "האפשרות שמטוסים ימריאו מבסיס אמריקני לעבר שטח אווירי אוקראיני שיש בו מטוסי קרב רוסיים מעלה דאגות רציניות בקרב חברי הברית של נאט"ו". הוא הוסיף: "ארצות הברית תמשיך להתייעץ עם פולין ועם בעלות ברית נוספות בנושא זה ובבעיות הלוגיסטיות שהוא מציב, אך איננו מאמינים כי זוהי הצעה שניתן לממש". במקביל הודיעה ארצות הברית כי תספק סוללות פטריוט לפולין, הגובלת עם רוסיה.

8 צפייה בגלריה
מיג-29 פולני
מיג-29 פולני
מיג-29 פולני. בינתיים לא יועבר לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מיג-29 אוקראיני. בנחיתות בולטת מול הרוסים
מיג-29 אוקראיני. בנחיתות בולטת מול הרוסים
מיג-29 אוקראיני. בנחיתות בולטת מול הרוסים
(צילום: AFP)
אלוף העולם בשחמט לשעבר גארי קספרוב, הנחשב לאחד המבקרים הבולטים של פוטין ברוסיה, תקף את ההחלטה האמריקנית: "שוב? זו בדיחה? אזרחים אוקראינים נטבחים ונאט"ו תוהה אם להמשיך לדאוג שהאיש הטובח בהם ישמח. סליחה, אבל נאט"ו תהיה חייבת לעשות דברים שפוטין לא יאהב".
עד כה המדינות החברות בנאט"ו סירבו לשלוח חיילים לאוקראינה, שאינה חברה בברית הצבאית, או להסכים לבקשה לסגור את המרחב האווירי שלה - וכך למעשה לקחת חלק במלחמה מול רוסיה. קייב קראה בימים האחרונים למערב להגדיל את הסיוע הצבאי, ולספק לה עוד טילים ומטוסי קרב. מאז פלשה רוסיה לאוקראינה הבהירה פולין שהיא תספק נשק לקייב, אך לא תשלח לה מטוסי קרב כדי לא לקחת חלק פעיל במלחמה.
בנאומו הלילה בירך זלנסקי על החלטת ארה"ב ובריטניה להטיל סנקציות על ייבוא נפט וגז מרוסיה. לדבריו, המסר שמעבירות המדינות לרוסיה הוא - "או שרוסיה תכבד את החוק הבינלאומי ולא תפתח במלחמות, או שלא יהיה לה כסף לפתוח במלחמות". הנשיא ציין כי "נמצא 'תחנת דלק' אחרת. הכסף הוא לא העיקר. חרם על ייבוא נפט וגז מרוסיה לארצות הברית יחליש את רוסיה הטרוריסטית מבחינה כלכלית, פוליטית ואידאולוגית, שכן מדובר בחופש ובעתיד אליו שועט העולם כולו".
8 צפייה בגלריה
חייל של צבא אוקראינה נושא ילד ומסייע למשפחה של פליטים פליט לחצות את נהר אירפין סמוך ל קייב מלחמה עם רוסיה
חייל של צבא אוקראינה נושא ילד ומסייע למשפחה של פליטים פליט לחצות את נהר אירפין סמוך ל קייב מלחמה עם רוסיה
52 ילדים נהרגו מאז פלשה רוסיה לאוקראינה. "בחיים לא נשכח זאת"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
"נמצא 'תחנת דלק' אחרת". זלנסקי
(צילום: רויטרס)
"העולם לא מאמין בעתידה של רוסיה", טען, "הוא לא מדבר על זה, אף לא מילה אחת. העולם מדבר עלינו, העולם יעזור לנו". זלנסקי הוסיף כי "העולם מוכן לעזור לשקם אותנו אחרי המלחמה. בשביל אנשים שהגנו על עצמם בגבורה תקופת 'אחרי המלחמה' תגיע".
לאחר מכן התייחס זלנסקי גם למסדרון ההומניטרי שנפתח בין הערים סומי ופולטאבה, וסיפר כי "מאות אנשים ניצלו הודות לכך". לדבריו, "זה רק חלק קטן ממה שעוד צריך לעשות. הציוד מוכן, ההסעות מוכנות, אבל המפלצות לא מוכנות לאפשר להעביר אותו. הם גם יורים על דרכי מילוט". זלנסקי טען: "אז מה הם רוצים? הם רוצים שהאוקראינים יקבלו עזרה מהפולשים. זה מכוון ומאורגן וחסר רחמים". הוא ציין כי הוא מזדהה עם המחאות נגד כיבוש ערים באוקראינה: "אנחנו איתכם. הסיוע יגיע, לא משנה כמה פעמים הוא ייעצר על ידי הכדורים. רק הזמן מפריד אתכם מהחופש, תאמינו בזה. אני מאמין בזה".

8 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
תושבים מחכים מתחת לגשר הורס כדי לחצות את הנהר ב אירפין אוקראינה
תושבים מחכים מתחת לגשר הורס כדי לחצות את הנהר ב אירפין אוקראינה
אירפין
(צילום: רויטרס)
שלשום הודיעה מוסקבה על פתיחת מסדרונות הומניטריים בארבע ערים גדולות שאותן מנסים הרוסים לכבוש – חרקוב, קייב, מריופול וסומי. אוקראינה התנגדה לנתיבי הפינוי שהציעו הרוסים בחרקוב ובקייב – שמפנים את תושבי קייב וחרקוב בסופו של דבר לערים ברוסיה. אתמול הודיעה רוסיה על מעבר למצב לחימה "שקט" - כדי לאפשר פינוי מהערים הנצורות מריופול וסומי. האוקראינים טענו שהרוסים המשיכו להפגיז את מריופול ולכן הפינוי ממנה לא התאפשר.
הצבא הרוסי הודיע אמש על "הפסקת אש הומניטרית" נוספת שתאפשר פינוי תושבים מהערים שנמצאות באזורי הלחימה. הפסקת האש תחל לכאורה היום ב-10:00 שעון מוסקבה (09:00 שעון ישראל). "רוסיה מוכנה להקים מסדרונות הומניטריים", נמסר. רוסיה מסרה שהמידע על המסדרונות ההומניטריים מהערים קייב, צ'רנייב, סומי, חרקוב ומריופול יועבר לממשלת אוקראינה. נזכיר כי בימים האחרונים הודיעה רוסיה מספר פעמים על הפסקות אש מקומיות לצורך פינוי, אך לא עמדה ברובן, והמשיכה בתקיפות האזוריות.
לפנות בוקר הודיעו בקייב כי הפינוי מסומי הושלם בהצלחה. כ-5,000 אזרחים ויותר מ-1,000 כלי רכב פרטיים התפנו בהצלחה מהעיר הצפון-מזרחית. סומי שנמצאת בסמוך לגבול עם רוסיה סבלה מתקיפות רבות מאז החלה המלחמה. ביום שני האחרון בלבד, נהרגו מתקיפות אוויריות בעיר 22 בני אדם - בהם שלושה ילדים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע אמש שארה"ב אוסרת על ייבוא נפט, גז ופחם מרוסיה, במטרה לפגוע בנדבך המרכזי בכלכלה הרוסית. ביידן הדגיש שארה"ב "לא תסבסד את מכונת המלחמה של פוטין". לאחר מכן, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ניסו בבית הלבן ליזום שיחות בין ביידן למנהיגי איחוד האמירויות וסעודיה במטרה לדון איתן על הפחתת מחירי הנפט והגז.
8 צפייה בגלריה
סעודיה והאמירויות סירבו לשוחח עם ביידן לאחר איסור ייבוא הנפט מרוסיה
סעודיה והאמירויות סירבו לשוחח עם ביידן לאחר איסור ייבוא הנפט מרוסיה
סעודיה והאמירויות סירבו לשוחח עם ביידן לאחר איסור ייבוא הנפט מרוסיה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
נאום ביידן
נאום ביידן
"לא נסבסד את מכונת המלחמה של פוטין"
(צילום: EPA, shutterstock ,רויטרס)
בממשל ביידן נתקלו בסירוב, ובדיווח נכתב כי "הייתה ציפייה שתהיה שיחה, אבל זה לא קרה". המנהיגים הבהירו כי לא יסייעו בהפחתת מחירי הנפט, אלא אם ארה"ב תתמוך בהם במאבקם במורדים החות'ים בתימן.
בינתיים, סין עדיין מסרבת לגנות את פעולותיה של רוסיה באוקראינה, אך הנשיא שי ג'ינפינג ציין כי "זה מצער לראות את אש המלחמה נדלקת שוב באירופה". בשיחת ועידה שערך הנשיא עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ, קרא ל"איפוק מרבי" באוקראינה, ואמר כי שלוש המדינות צריכות לתמוך במשותף בשיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה. לפי רשת השידור הסינית CCTV שי אמר כי המצב באוקראינה "מדאיג" וציין כי יש למנוע הסלמה באזור.