3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אין היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית". בנט ולפיד
(צילום: יונתן זינדל)
ראש הממשלה יאיר לפיד טרם עלה לבימת האו"ם לשאת את דבריו, שבהם הוא צפוי לדבר לראשונה זה שנים על פתרון שתי המדינות, והתגובות במערכת הפוליטית כבר סוערות. שר המשפטים גדעון סער, חבר בממשלתו של לפיד, מתח ביקורת: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את ביטחון ישראל, רוב העם לא יאפשר לזה לקרות".
גם רה"מ החליפי נפתלי בנט, מי שהקים את הממשלה עם לפיד, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית. הממשלה בראשותי הביאה להישגים בלי ויתורים ביהודה ושומרון, שיעמידו בסכנה את ביטחונה של מדינת ישראל. אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן ואין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים. סיסמאות ריקות כמו 'שתי מדינות' צריכות להישאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מהעולם".
בסביבת בנט רואים בכוונת לפיד שבירה מהקו והאתוס של ממשלת השינוי. בדברים שכתב בנט הוא מיצב את עצמו בין נתניהו לבין לפיד. נתניהו היה לעומתי ורב עם מדינות העולם, ולפיד חוזר לעמדות של שמאל קלאסי ומעלה את סוגיית המדינה הפלסטינית. בסביבת בנט מתמקדים בדרך שלישית, שמדובר בשתי ברירות לא טובות, והעולם יוכל להסתדר בלי מדינה פלסטינית. בסביבת בנט הדגישו כי רה"מ לשעבר לא עסק במהלך כהונתו בנושא הפלסטיני, שלא עלה במפגשים מדיניים, ולדבריהם "חבל לחזור אחורה". הם אף כינו את מהלך לפיד "אקטיביזם" בתוך ממשלת המעבר, שאמור לדבריהם לנהל את ענייני המדינה השוטפים ולא להתנות מדיניות חדשה.
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"מדינה פלסטינית מסוכן לישראל". שקד
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לקראת התכנסות האו"ם לגבי המנהרות שנחשפו בלבנון
נתניהו בהצהרה לקראת התכנסות האו"ם לגבי המנהרות שנחשפו בלבנון
בליכוד אמרו כי נתניהו הוריד את הפלסטינים מסדר היום, ביש עתיד ציטטו את נאומו: "מחויב לפתרון שתי המדינות"
(צילום: רויטרס)
חברה נוספת בממשלה שיצאה נגד הנאום המתוכנן היא שרת הפנים איילת שקד, שאמרה כי ללפיד אין לגיטימציה ציבורית "לסבך את ישראל עם אמירות שיגרמו נזק למדינה. לפיד מייצג אך ורק את עצמו באמירה זו ולא את הממשלה. מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל".
הנאום המתוכנן גרר, כצפוי, גם תגובות ממפלגות האופוזיציה. בליכוד אמרו כי "אחרי שלפיד הקים את הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה, עכשיו הוא רוצה להקים מדינה פלסטינית על גבול כפר סבא, נתניה ונתב"ג, ולמסור שטחי מולדת לאויבינו. במשך שנים נתניהו הצליח להוריד את הנושא הפלסטיני מסדר היום העולמי, ולפיד החזיר את אבו מאזן לקדמת הבמה תוך פחות משנה".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כתב ברשתות החברתיות כי "אחרי שנים שבהן הימין הצליח להוריד את איוולת המדינה הפלסטינית מסדר היום ולהפוך את אבו מאזן לדמות לא רלוונטית בעולם, מובילים גנץ ולפיד תהליך מסוכן שמחזיר את רעיון העוועים הזה אל השולחן. הזהרנו שהממשלה הזאת תחזיר אותנו למסלול אוסלו". מספר שתיים במפלגה, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, אמר כי "בעיצומה של אינתיפאדה שמתפתחת לנגד עינינו בהובלת הרשות הפלסטינית, בוחר לפיד להמשיך להעניק פרסים לטרור, ומחזיר לסדר היום את הרעיון ההזוי של הקמת מדינת טרור פלסטינית בלב ארצנו".
ביש עתיד הגיבו לדברים, ואמרו כי ראש האופוזיציה בנימין נתניהו היה זה שדיבר על פתרון שתי המדינות בנאומו באו"ם ב-2016. הם אף ציטטו את נאומו המלא של נתניהו באו"ם, שאמר כי "אני מחויב לחזון של שלום המבוסס על שתי מדינות לשני עמים, ומוכן להתחיל משא ומתן כדי להשיג שלום כבר היום, לא מחר, ולא בשבוע הבא. במקום להתנפל על ישראל באו"ם, אני מזמין את אבו מאזן לשאת דברים בפני עם ישראל בכנסת בירושלים, ואשמח לבוא לשאת דברים בפני הפרלמנט הפלסטיני ברמאללה".
במערכת הפוליטית היה גם מי שבירך את לפיד. יו"ר מרצ זהבה גלאון כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים. אני קוראת לרה"מ - לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם".